Verbeteren omgeving station Zuilen
Fase project:
in voorbereiding
Geplande bouw:
Nog niet bekend
We onderzoeken hoe we de omgeving van station Zuilen aantrekkelijker kunnen maken. Station Zuilen is nu namelijk het minst gewaardeerde station in provincie Utrecht. Daarnaast zijn er veel (bouw)ontwikkelingen rond het station. We willen kijken hoe we de omgeving van het station beter kunnen laten passen bij de nieuwe omgeving. Dat doen we in samenwerking met NS, Prorail, Woonin en andere betrokken partijen.
Wat gaan we doen?
We gaan onderzoeken hoe stationsgebied Zuilen een prettige plek wordt voor bewoners, ondernemer en reizigers. Hieronder staan enkele belangrijke verbeterpunten.
We willen:
- het station aantrekkelijker, beter herkenbaar en meer zichtbaar maken
- het station beter bereikbaar maken voor voetgangers, fietsers en OV-reizigers
- de openbare ruimte rondom het station aantrekkelijker en groener maken
- de groenstrook tussen de Cartesiusweg en de Vlampijpstraat aantrekkelijker maken
- zorgen voor nieuwe woningen in het gebied, namelijk op de plek van het huidige Fantaziehuis (kinderopvanglocatie) en mogelijk langs het spoor.
- zorgen voor een nieuwe plek voor buurtcentrum de Oase, maar wel binnen het plangebied
- het toevoegen van werklocaties.
Om welk gebied gaat het?
Het onderzoeksplan gaat over station Zuilen en de omgeving aan de kant van de Cartesiusweg. In het plangebied liggen ook:
- het deel van de Vlampijpstraat tussen buurtcentrum de Oase en de Tractieweg
- de groenstrook langs de Vlampijpstraat
- buurtcentrum de Oase
- de brandweerkazerne
- kinderopvang het Fantaziehuis
We onderzoeken nog of we het gebied aan de Vlampijpstraat ook meenemen in het plangebied. Dit gaat om de terreinen en gebouwen tegenover de brandweerkazerne en het park. Dit noemen we nu het studiegebied.
Eerste afspraken
Het college van burgemeester en wethouders stelde eind november 2023 het intentiedocument vast. In dit document staat wat we de komende tijd gaan onderzoeken. Hierin staan ook de afspraken over het proces, de planning, de verdeling van taken en hoe omwonenden en betrokkenen mee kunnen denken.
Vervolg
Of het plan doorgaat en hoe het eruit komt te zien, beslist de gemeenteraad in de volgende fase. Hiervoor maken we een stedenbouwkundig programma van eisen (SPvE). In dit document komen alle aandachtspunten, eisen en randvoorwaarden voor de plannen te staan.
Halverwege 2025 verwachten we dat het concept-SPvE klaar is. Dan kunt u reageren op dit plan. We kunnen het SPvE nog aanpassen na de reacties. De gemeenteraad neemt uiteindelijk een besluit over het SPvE.
Op de hoogte blijven en meedenken
Na de vaststelling van het Intentiedocument hebben we omwonenden, ondernemers en andere belanghebbenden via een wijkbericht uitgenodigd om een reactie te geven op de eerste ideeën uit het Intentiedocument. We hebben hen ook gevraagd suggesties aan te leveren voor het Stedenbouwkundig Programma van Eisen (SPvE). Op maandagavond 11 december 2023 is er een vrije inloopbijeenkomst georganiseerd in buurtcentrum de Oase. De inloopavond werd goed bezocht; ongeveer 60 mensen zijn langs gekomen, vooral bewoners uit de omliggende wijken.
In de periode van 30 november t/m 24 december was het ook online mogelijk om ideeën, wensen en zorgen mee te geven op de bijbehorende DenkMee-pagina.
Bezoekers konden post-its met ideeën en wensen plakken op panelen met de volgende thema’s:
- Huidige situatie;
- Nieuwe gebouwen;
- Station Zuilen;
- Stationsomgeving Zuilen;
- Mobiliteit;
- Werkspoorpark (de groenzone tussen de Cartesiusweg en de Vlampijpstraat)
De DenkMee-pagina kende dezelfde thema’s. We ontvingen 14 reacties en ook per mail kregen we ideeën. Een samenvatting vindt u hieronder:
De reacties over de huidige situatie verschillen: van een tekort aan groen, de beperkte reisbestemmingen van het treinstation tot last van de heiwerkzaamheden in de Cartesiusdriehoek.
Wat meerdere malen naar voren kwam, is de wens om de omwonenden en ondernemers in het Werkspoorkwartier tijdig te betrekken bij de planvorming voor dit gebied. Zo vermeldt een reactiegever dat ontwikkelingen de omwonenden veelal overkomt en diegene stelt voor om bewoners van de omliggende wijken een rol te (kunnen) laten spelen in de uiteindelijke situatie. Bijvoorbeeld in het beheer van de openbare ruimte of het uitbaten van een koffieplek.
Daarnaast is meerdere keren de angst benoemd dat er grote uitgaansgelegenheden komen op het Werkspoorkwartier, die tot overlast kunnen zorgen. “De 50 huizen aan de Cartesiusweg mogen niet worden gezien als een soort buffer tussen nachtleven en een fijne, groene wijk die de Driehoek moet worden”, aldus een reactiegever. Hier wordt wel aan toegevoegd dat men blij is, dat er een mooi en toegankelijk gebied rond het station wordt gecreëerd.
De invulling van de nieuwe gebouwen is meerdere keren benoemd en er is aangegeven dat wonen en maatschappelijke functies in de nieuwe gebouwen de voorkeur genieten.
“Geen commerciële invulling in nieuwe gebouwen”, geven enkele reactiegevers aan.
Waar de ene reactiegever ideeën heeft voor specifieke woondoelgrepen in het pand van Woonin ("verschillende leeftijden en achtergronden” ), vraagt de ander aandacht voor een sociale invulling: “Een gebouw van/voor de bewoners. Hier kan de buurthuis Oase zich in vestigen, er kunnen kantoorruimtes komen, focus-pods (concentratieplekken), ruimtes voor vergaderingen of om te studeren. Een kiosk voor de bewuste en gezonde bewoners van Zuilen en omstreken, denk aan eten, drinken, of de krant”. Ook een culturele invulling – muziek en beeldende kunst – is genoemd. Daarnaast vraagt een reactiegever zich af of het Fantaziehuis niet terug kan komen.
Meermaals is de parkeerproblematiek in de omliggende wijken benoemd. Het creëren van een ondergrondse parkeergarage wordt aangedragen als mogelijkheid om dit probleem op te lossen én de openbare ruimte een kwaliteitsimpuls te kunnen geven.
Daarnaast is de vormgeving van de nieuwe gebouwen meerdere keren benoemd: “Woonin-blok niet te hoog en te massief. In lijn met de woningen” en “architectuur passend in het straatbeeld” en “mooi gebouw met een grasdak”, zijn onder andere genoemd.
Ook de wens voor verbeterde voorzieningen voor buurtcentrum de Oase kwam aan bod, zoals autoparkeerplekken, een grote zaal, professionele keuken en ruimere wc’s. Het buurtcentrum moet het liefst ook vrijstaand blijven in verband met eventuele geluidsoverlast.
De verblijfskwaliteit op en rond het station kan volgens veel reactiegevers beter: een koffiekiosk of een kleine supermarkt, overdekte wachtruimten op het perron, bankjes om op te wachten, verfraaiing van de wanden en geluidsschermen van het spoorviaduct zijn zoal genoemd.
Ook kunnen de bestaande stationvoorzieningen beter onderhouden dan wel uitgebreid worden. Zo dient de lift vaker schoongemaakt en sneller gerepareerd te worden. Verbeteringen die zijn benoemd zijn: aanpassing bestaande verlichting, meer kaartautomaten, toegangspoortjes op straatniveau, informatieborden met vertrektijden op het perron en een werkende stationsklok. Ook komt de oproep om twee liften – mogelijk aangevuld met hellingbanen - aan beide zijden van de Cartesiusweg zodat de perrons altijd toegankelijk zijn voor minder-validen. Ook is er de wens voor meer openbare toiletvoorzieningen.
Daarnaast is de suggestie om het station beter herkenbaar te maken. De historische locomotief – die hier voorheen stond – diende als mooi herkenningspunt voor het station, aldus een reactiegever. Het realiseren van een veilige oversteekplek over de Cartesiusweg voor fietsers en voetgangers is ook meermaals benadrukt, net als meer (overdekte) fietsenstallingen.
De reacties over de stationsomgeving komen grotendeels overeen met voorgaande thema over het station. Aanvullend is het belang van kunst in de openbare ruimte meermaals onderschreven.
“Kunst in de openbare ruimte is een goede manier om de ruimte minder generiek te maken”, aldus een reactiegever. Een andere reactiegever is het hier mee eens en pleit ook voor meer kleur. Een link met de creatieve sector in het Werkspoorkwartier is hierbij gelegd.
Het creëren van meer groen is meermaals genoemd om de stationsomgeving als prettiger te ervaren. Bovendien dient groen als buffer voor extremere klimaatomstandigheden en kan het helpen in bevordering van de biodiversiteit, zo somt een reactiegever op. Wel dient dit grootschaliger aangepakt te worden dan het plaatsen van groenbakken onder het spoor.
Andere reactiegevers zijn bezorgd over de vernielingen in de openbare ruimte en zijn pleitbezorgers voor meer onderhoud. Een openbare ruimte die hufterproof is vormgegeven, bijvoorbeeld in verlichting en bebording, is ook genoemd als middel om hier mee om te gaan.
Anderen vragen aandacht voor het creëren van een verblijfsplek om te kunnen genieten van een koffie in de zon. Wellicht biedt een foodtruck mét vergunning hiervoor een oplossing, zo vraagt een reactiegever zich af.
Er zijn veel reacties gegeven over fiets- en wandelverkeer. Het realiseren van betere oversteekmogelijkheden over de Cartesiusweg/ St. Josephlaan is veel genoemd.
“Oversteken bij de St. Josephlaan is best lastig. Bij kruispunten ook fietsoversteekplaatsen markeren, of zebra’s, of stoplicht met drukknop”, net als “fietsstraat plus zebrapaden”. Een mogelijkeoplossing is gegeven door een andere reactiegever: “Fietsoversteek Cartesius met tunnel of brug. Anders helemaal geen doorstroming verkeer meer”.
Er is door een reactiegever gepleit voor logische fietsverbindingen die passen in het huidige fietsnetwerk, zodat de fiets pakken van en naar het station aantrekkelijker wordt. Wel uitten andere reactiegevers hun zorgen over een mogelijke snelfietsroute langs het spoor: “aub geen fietspad incl. verlichting achter de huizen op de Seringstraat. (…) Los op/langs spoor in Cartesiusdriehoek”, dan wel “afscheiding tussen fietsroute en tuinen”.
Daarnaast zijn reacties gegeven over verbeterde fietsparkeermogelijkheden. Er is meermaals opgeroepen voor een bewaakte fietsenstalling (al dan niet op afstand). Deze moet ruimschoots voldoende plekken hebben en goed worden onderhouden.
Qua parkeermogelijkheden voor auto’s is een P&R voorgesteld om parkeeroverlast in de omliggende wijken te voorkomen. Ook is aandacht gevraagd voor de verbetering van de toegankelijkheid van publiekslocaties voor minder-validen, waaronder de aanwezigheid van gehandicaptenparkeerplaatsen.
Andere reacties waren juist gericht op het treinverkeer: “Treinen stoppen maar 2 keer per uur op station Zuilen, dat is echt veel te weinig om mensen van het station gebruik te laten maken”, maar ook werd de meerdere keren de wens uitgesproken voor minder goederentreinen op dit traject in verband met trillingen.
Veel reacties zijn gericht op verbetering van de inrichting van het park, zodat het park gebruikt kan worden voor verschillende functies. Het park kan volgens velen meer als verblijfsplek dienen.
Maak van het park een prettige verblijfsplek bijvoorbeeld door het plaatsen van bankjes en zitjes, een watertap en kunst, maar ook door het creëren van moestuintjes voor bewoners.
Ook voor kinderen kan volgens de bewoners meer gedaan worden om hier lekker te kunnen spelen, zoals een egaal grasveld, mountainbikepad, een bestrate vrije speelruimte en houten speeltoestellen.
Volgens meerdere reactiegevers dient er meer variatie aan groen te komen; “bloemen, fruit, voor mens en dieren” en “eetbare planten” zijn genoemd. Er is ook de wens voor meer kleur.
Daarnaast is meermaals voorgesteld om de zichtbaarheid van het park te verhogen, bijvoorbeeld door het maken van een groene toegang vanaf de Cartesiusweg. Of door het park door te trekken richting het spoor. Andere reactiegevers zien hier juist minder positief over, vanwege mogelijke inbraakgevoeligheid voor bewoners aan de Cartesiusweg en geluidsoverlast.
Als het SPvE meer inhoud heeft, willen we dit bespreken met belanghebbenden. De komende tijd werken wij aan een voorstel voor het vervolg van de participatie. De verwachting is, dat een conceptversie van het SPvE begin 2025 gereed is.
Planning
Wanneer? | Wat? |
---|---|
Najaar 2024 | Opstellen scenario’s stationsomgeving Zuilen |
Eerste helft 2025 | Opstellen concept SPvE |
Tweede helft 2025 | Besluitvorming College van B&W en gemeenteraad |
Wat is er al gebeurd?
- In december 2023 was er een eerste informatiebijeenkomst.
Hulp en contact Wijkbureau West
Bezoekadres
Everard Meijsterlaan 3
3533 CK Utrecht
Openingstijden
9.00 - 13.00 uur
Maandag tot en met vrijdag
Postadres
Postbus 8395, 3503 RJ Utrecht