Amsterdamsestraatweg: opnieuw inrichten straat
Fase project:
In uitvoering
Werkzaamheden klaar:
Eind zomer 2025
We werken aan een andere inrichting van de Amsterdamsestraatweg tussen Weerdsingel en de Marnixlaan. En we vervangen het riool. We willen de verkeersveiligheid verbeteren voor fiets en voetganger, en de straat groener maken. Zo maken we een straat waar het prettig wonen, wandelen en winkelen is.
Het opnieuw inrichten van de Amsterdamsestraatweg hoort bij de aanpak Amsterdamsestraatweg.
Waar werken we op dit moment aan?
Lees en bekijk hoe we de Amsterdamsestraatweg opnieuw inrichten.
- Riool tussen de Turfstraat en de Herenweg
- Nieuwe inrichting vanaf de Marnixlaan tot en met het Oppenheimplein
- Nieuwe inrichting vanaf het Oppenheimplein tot en met Dahliastraat
- Nieuwe inrichting tussen Anjelierstraat en Weerdsingel
Omleidingen
U kunt hieronder zien welke afsluitingen en omleidingen er op welk moment zijn. Woningen, winkels, horeca en bedrijven blijven bereikbaar.
Kaart met omleidingen van 12 januari tot en met 7 februari
Auto’s, brommers en scooters kunnen alleen vanaf de Marnixlaan richting het centrum over de Amsterdamsestraatweg. Vanuit het centrum rijden zij een omleiding via de Weerdsingel, Oudenoord en Royaards van den Hamkade. Soms is het nodig om zijstraten af te sluiten of de rijrichting om te draaien.
Amsterdamsestraatweg tussen Marnixlaan en Acaciastraat
De Amsterdamsestraatweg is tot de Acaciastraat bereikbaar. Auto’s verlaten de Amsterdamsestraatweg via het Oppenheimplein, Van Beuningenplein, Ondiep-Zuidzijde of de Mimosastraat. De Bloemenbuurt en de 2e Daalsebuurt zijn bereikbaar via de Sint-Josephlaan.
Amsterdamsestraatweg tussen de Acaciastraat en Anjelierstraat
Om de Amsterdamsestraatweg tussen de Acaciastraat en Anjelierstraat te bereiken, rijden auto’s via de Royaards van den Hamkade, Acaciastraat, Esdoornstraat en Violenstraat. Ook vanuit de Dahliastraat, Jasmijnstraat, Dirkje Mariastraat en Fabriekstraat is de Amsterdamsestraatweg bereikbaar. U kunt de Amsterdamsestraatweg via de Anjelierstraat, Esdoornstraat, Schutstraat, Goudsbloemstraat en Meidoornstraat verlaten.
Amsterdamsestraatweg tussen de Anjelierstraat en Beverstraat
Dit gedeelte van de Amsterdamsestraatweg is niet bereikbaar met de auto, motor of brommer vanaf zondag 12 januari 2025 19.00 uur tot en met vrijdag 7 februari 19.00 uur.
Amsterdamsestraatweg tussen de Boorstraat en Bethlehemweg
De woonstraten aan de kant van de 1e Daalsedijk zijn bereikbaar via het fietspad aan de kant van de Daalsetunnel dat tijdelijk open is voor auto’s. De buurt is te verlaten via de Daalstraat en Berkstraat.
Beverstraat
De Beverstraat blijft bereikbaar via de 1e Daalsedijk, Daalstraat en Amsterdamsestraatweg. Tussen de Beverstraat en Daalstraat is het tijdelijk mogelijk om in twee richtingen te rijden. Er is 1 in- en uitgang tussen de huisnummers 83 en 85 van de Amsterdamsestraatweg.
Otterstraat
Tijdens de rioleringswerkzaamheden in de kruising Otterstraat en Herenweg is de Otterstraat bereikbaar via de Kruisweg. Auto’s, motoren en brommers kunnen dan tijdelijk in twee richtingen in de Otterstraat rijden.
Vanaf Marnixlaan richting centrum
Richting centrum rijden auto’s via de Sint-Josephlaan, Cartesiusweg, Thomas à Kempisweg en Vleutenseweg.
Vanaf centrum richting Marnixlaan
Vanuit het centrum rijden auto’s via de Weerdsingel, Oudenoord en Royaards van den Hamkade.
Bewoners die in de hoek tussen de Oudenoord en Weerdsingel Westzijde wonen rijden de wijk in en uit vanaf de Oudenoord. Ze rijden de wijk in via de Herenweg, Kruisweg en Stroomstraat. De wijk uit kan alleen via de Stroomstraat. Daarom wordt de rijrichting van de Kruisweg omgedraaid. De paaltjes op deze route gaan tijdelijk naar beneden.
Het fietspad van Daalsetunnel naar de 1e Daalsedijk gaat tijdelijk in 1 richting open voor auto’s, motoren, brommers en vrachtwagens.
De weg blijft open voor fietsers en voetgangers. Fietsers en voetgangers kunnen niet meer overal oversteken.
Lijn 3 rijdt niet over de Amsterdamsestraatweg. De bus rijdt dan in 2 richtingen via de Oudenoord en de Royaards van den Hamkade. Hiervoor zijn tijdelijke bushaltes op de Royaards van den Hamkade ter hoogte van de Plantage.
Soms is het nodig om zijstraten af te sluiten of de rijrichting om te draaien.
U kunt u deze straten niet meer in met de auto vanaf de Amsterdamsestraatweg:
- Asterstraat
- 1e Daalsedijk
- Daalstraat
- Geraniumstraat
- Anemoonstraat
- Egelantierstraat
- Papaverstraat
- Herenweg
- Knopstraat
- Berkstraat
- Narcisstraat
- Concordiastraat
- Tiendstraat en Harpstraat zijn om en om gesloten
- Beverstraat is tijdelijk in 2 richtingen open
Kies bewust hoe u reist
Reis 's ochtends voor 7.30 uur of na 9.00 uur en ‘s middags voor 16.00 uur en na 18.00 uur. Dan is het minder druk op de weg én in het openbaar vervoer. Doet u werk waarbij u kunt thuiswerken? Soms een dag thuiswerken helpt om de drukte op de weg te verminderen.
€ 40 probeertegoed deelvervoer
Deelvervoer kan een makkelijke, goedkope en duurzame keuze voor u zijn. Kies het deelvervoer dat bij u past. Met een elektrische fiets bent u bijvoorbeeld zo aan de andere kant van de stad. Met deelvervoer hoeft u dit niet zelf te kopen. Vraag nu gratis € 40 tegoed aan voor het uitproberen van deelvervoer. Dit kunt u gebruiken voor elektrische deelfietsen of (elektrische) deelauto’s.
Probeerafspraak deelvervoer
Nog niet zo bekend met deelvervoer? We vertellen u graag meer en u kunt het uitproberen.
Wat komt er?
Samen met bewoners en ondernemers werkten we aan een ontwerp voor de nieuwe inrichting. De straat wordt veiliger, groener en mooier. Er is meer ruimte voor fietsers, voetgangers en terrassen. De straat kan straks beter tegen grote wisselingen in het klimaat, zoals warme zomers en veel regen.
De straat wordt veiliger voor iedereen. Automobilisten, fietsers en voetgangers kunnen straks makkelijker en veiliger oversteken. Hiervoor nemen we verschillende maatregelen:
- de pleinen bij de watertoren, de Plantage, de Boorstraat-Bethlehemweg en Herenweg krijgen verhoogde verkeersplateaus met een breed zebrapad.
- het oversteekpunt bij de Geraniumstraat krijgt een verhoogd verkeersplateau, een breed zebrapad en oversteekplek voor fietsers.
- over bijna de hele lengte van de straat maken we van de straat een middenberm van ten minste 1 meter, zodat voetgangers veilig in 2 etappes kunnen oversteken.
Het verkeer op straat gaat door verschillende maatregelen langzamer rijden. Ook wordt de straat meer overzichtelijk. Dit gaan we doen:
- we richten de weg in als een 30 kilometer per uur-straat.
- tussen de pleinen komen om de ongeveer 100 meter drempels zodat de snelheid van het autoverkeer laag blijft.
- we verbeteren het zicht op en vanuit de zijstraten van de Amsterdamsestraatweg. Daarom verwijderen we dingen die het zicht verminderen zoals fietsrekken en parkeerplekken.
We maken de Amsterdamsestraatweg groener en gezonder. Er komt 5 keer zoveel groen als er nu is. Totaal komt er 2.500 m2 meer groen bij. Dit gaan we doen:
- de bomen krijgen meer ruimte om te groeien tot gezonde, grote bomen. We vervangen ongezonde bomen voor nieuwe bomen.
- er komen planten bij bomen en in plantvakken.
- de straat is voorbereid op grote klimaatwisselingen: water stroomt beter weg bij veel regen en de planten en bomen zorgen voor verkoeling bij hete zomers.
We willen dat de Amsterdamsestraatweg een fijne plek is om te winkelen, wonen en wandelen. Zo krijgen fietsers en voetgangers meer ruimte:
- de indeling van de weg met aparte fietspaden blijft hetzelfde.
- de fietspaden worden breder.
- de stoep is zo veel mogelijk vrij voor voetgangers, rolstoelgebruikers en kinderwagens. De lantaarnpalen staan niet meer op de stoep en er staan minder prullenbakken. We willen in de toekomst zorgen dat de borden van winkels niet te veel ruimte innemen. We maken hier nog een plan voor.
- waar mogelijk komt er bij de pleinen (meer) ruimte voor terrassen.
We zorgen dat fietsers, automobilisten, pakketbezorgers en leveranciers voor winkels genoeg ruimte hebben om te parkeren. We gaan slim om met de ruimte die we hebben. Zo doen we dat:
- we plaatsen 688 fietsenrekken, dat zijn er 155 meer dan nu.
- ongeveer 45 parkeerplekken voor auto’s komen te vervallen. Zo maken we meer ruimte voor groen en verbeteren we de verkeersveiligheid. We hebben onderzocht dat er dan op drukke momenten nog steeds voldoende parkeerplekken zijn.
- er komen minder (grote) laad- en losplekken. De meeste leveranciers rijden in kleinere bussen die de parkeerplekken kunnen gebruiken als het rustig is.
- op 7 van de 10 laad- en losplekken kunt u na 12.00 uur ook met de auto parkeren.
We vernieuwen het riool. Er komt een rioolbuis voor vuil water en een rioolbuis voor regenwater.
Impressies
Hieronder krijgt u een beeld (impressie) hoe de Amsterdamsestraatweg eruit komt te zien na het opnieuw inrichten.
Op de hoogte blijven
Wilt u op de hoogte blijven van de ontwikkelingen op de Amsterdamsestraatweg? Meld u dan aan voor de nieuwsbrief Utrecht en kies voor de wijk Noordwest.
Meld u aan voor de nieuwsbrief Utrecht
Download de BouwApp
Tijdens de werkzaamheden houden we u op de hoogte via de BouwApp. Hier vindt u informatie over het werk en de omleidingen. U kunt ook vragen stellen. Download de app via de Apple Appstore of Android Playstore. Voeg project ‘Amsterdamsestraatweg Utrecht’ toe als favoriet. U kunt het project ook volgen via de website van de BouwApp.
Wat is er al gebeurd?
- Januari - juni 2024: Voorbereiden werk
- 24 juni 2024: Start werkzaamheden
- April 2024: bomen weghalen
- Oktober - december 2023: kiezen aannemer voor het werk
- Voorjaar 2023: definitief ontwerp klaar.
- Januari 2023: voorlopig ontwerp vastgesteld
- Najaar 2022: u kon reageren op voorlopig ontwerp
- Voorjaar 2022: tijdelijke maatregelen klaar
- Voorjaar 2022: het plan met wensen en eisen en eerste ontwerp werd vastgesteld
- September 2021: u kon reageren op het eerste ontwerp
- Najaar 2021: het plan met wensen en eisen (IPvE) was klaar
- Najaar 2020: principekeuzes voor het eerste ontwerp