Speedpedelec
Rijdt u op een speedpedelec? Dan mag u zelf kiezen of u op de rijbaan of het fietspad rijdt. Op het fietspad hebt u dan een ontheffing nodig. Ook houdt u zich aan de spelregels. Dit is een proef en duurt 2 jaar. Het start op 1 juli 2023. De ontheffing is gratis.
Waarom een ontheffing voor speedpedelecs?
De speedpedelec is duurzaam en gezond en kan de auto vervangen. Daarom willen we het gebruik aanmoedigen. Veel bestuurders van een speedpedelec voelen zich niet overal veilig op de rijbaan. Tijdens de proef onderzoeken we of deze bestuurders op het fietspad kunnen rijden. Maar dan wel met een aangepaste snelheid.
Wat houdt de proef in?
U kunt op onze website een ontheffing aanvragen voor alle gemeenten die meedoen. De ontheffing is geldig tot 1 juli 2025. In die periode onderzoeken we:
- hoe gebruikers van fietspaden de veiligheid ervaren
- hoeveel speedpedelecs en ontheffingen er zijn
- het aantal verkeersmeldingen waarbij een speedpedelec is betrokken.
Daarna bepalen we of we doorgaan met de ontheffingen.
Ontheffing aanvragen
De provincie Utrecht, de gemeente Utrecht en de gemeente Amersfoort werken samen aan een regionale ontheffing. Deze is geldig in alle gemeenten die meedoen en op de fietspaden langs de provinciale wegen (N-wegen). Wij geven de ontheffing af namens deze gemeenten.
U leest daar ook welke voorwaarden en spelregels er zijn.
Boete als u geen ontheffing hebt
We zetten een mobiele kentekencamera in en om brom- en snorfietsers op de rijbaan te laten rijden. Hebt u geen ontheffing en rijdt u met de speedpedelec op fietspad? Dan kunt u een boete krijgen.
Voordelen speedpedelec
We willen het gebruik van speedpedelecs aanmoedigen vanuit de gedachte: een rit met een speedpedelec vervangt een autorit.
Een speedpedelec:
- neemt minder ruimte in dan een auto en is beter voor de bereikbaarheid
- stoot geen CO2 uit.
- de bestuurder beweegt meer en dat is gezonder.
Waarom speedpedelecs op het fietspad?
Speedpedelecs zijn lichter dan verkeer met een motor zoals (vracht)auto’s, brom- en snorfietsers. Niet alle modellen speedpedelecs halen (eenvoudig) een snelheid van 45 kilometer per uur. De gemiddelde snelheid in de stad is veel lager. Het lagere gewicht en snelheid zorgen ervoor dat bestuurders van een speedpedelec zich minder veilig voelen op de rijweg.
Eerdere proefprojecten
In de gemeente Amersfoort is al een proef geweest. Hieruit blijkt dat er geen negatieve effecten op het fietspad merkbaar zijn. Ook de gemeente Rotterdam heeft een proef afgerond en gaat na de proef door met de keuzevrijheid voor speedpedelecs.