Maatregelen die uw bedrijf beschermen

U kunt criminelen niet tegenhouden, maar u kunt het ze wel moeilijk maken. U kunt veel doen om uw bedrijf te beschermen tegen digitale criminaliteit. 

Basisregels voor veilig digitaal ondernemen

Met deze 5 basisprincipes zorgt u ervoor dat uw online basisveiligheid op orde is.

1. Zoek uit of iets kwetsbaar is

  • Maak een back-up van uw belangrijkste bestanden. Een reservekopie kan een laatste redmiddel zijn als uw bedrijf is aangevallen. Zorg daarom voor 1 of meerdere kopieën van uw bedrijfsgegevens, zoals klantdata en dossiers.
    Lees hoe u een back-up maakt en test 
  • Zorg dat u in ieder geval 1 back-up buiten uw eigen bedrijf opslaat.
  • Beheert een ander bedrijf uw dataopslag? Maak duidelijke afspraken. Zo zorgt u ervoor dat de verantwoordelijkheden duidelijk zijn.
  • Controleer of uw e-mailadres en wachtwoord zijn gelekt op Haveibeenpwned.com.

2. Kies veilige instellingen

3. Houdt alles up-to-date

  • Updates maken beveiligingslekken in systemen dicht. U bent beschermd tegen de nieuwste veiligheidslekken als u updates automatisch of meteen doet. Stel dus automatisch updaten in.
  • Laat een antivirusprogramma uw apparaten automatisch scannen.
    Lees meer over hoe je een antivirusscanner kiest

4. Beperk toegang

  • Leg vast wie in je bedrijf toegang heeft tot welke informatie.
  • Zorg voor een goed off-boarding proces. Gaat een medewerker uit dienst? Verwijder hun e-mailadres en weiger online toegang tot systemen. 

5. Voorkom virussen en andere malware

  • Maak duidelijke afspraken over digitaal veilig werken binnen uw organisatie.
  • Maak uw medewerkers bewust van zaken rondom digitale veiligheid. Leer uw medewerkers phishing te herkennen 
  • Open geen bijlages die u niet verwachtte te krijgen.

Lees meer over deze 5 basisprincipes op Digitaltrustcenter.nl

Ga in gesprek met uw IT-leverancier

U werkt misschien wel samen met een ICT-leverancier. Zorg voor goede afspraken over wie welke verantwoordelijkheid heeft bij een incident. Stel uw ICT-leverancier regelmatig vragen over hoe deze ervoor zorgt dat u veilig kunt ondernemen.

Stel uw ICT-leverancier 10 vragen

Maak een plan voor noodsituaties

Het is verstandig om een plan te hebben die u kunt gebruiken bij cyberincidenten. Zo kunt u direct actie ondernemen als er iets gebeurt. Dit kan minimaal een uitgeprinte bellijst zijn van contactpersonen (IT-dienstverlener, softwareleverancier of securitybedrijf) of een compleet Incident Response Plan.

Controleer of een cyberverzekering iets voor u is

De laatste jaren bieden verzekeraars cyberverzekeringen aan om bepaalde risico’s af te dekken. Hoe weet u of u een verzekering nodig hebt? Of welke verzekering voor u geschikt is? Stel uzelf dan een paar vragen.  

Welke vragen moet u stellen over een cyberverzekering?

Lees meer over de verschillende verzekeringen

Check de website van de fraudehelpdesk

Op de Fraudehelpdesk staat een hulpwijzer.

Bekijk wat u kunt doen bij verschillende typen incidenten

Hulp en contact Digitale veiligheid

Telefoon

14 030

E-mail

digitaleveiligheid@utrecht.nl