Proef met lawaaiflitspaal

We deden op 3 plekken een proef met lawaaiflitspalen. Dat zijn speciale systemen die het geluid van voertuigen meten. De palen stonden op de Wolgadreef, Amsterdamsestraatweg en aan de Mr. Tripkade. Op deze plekken krijgen we veel meldingen over geluidsoverlast. 

Resultaten metingen

We spreken van luide motovoertuigen als ze meer dan 80 dB (A) maken als ze voorbij rijden. Het percentage luide motorvoertuigen was maar 0,8% van het verkeer dat voorbij kwam. Dat is maar een relatief laag percentage, maar deze 0,8% zorgt wel voor een groot deel voor de geluidsoverlast die bewoners ervaren.  

Uit het onderzoek in Utrecht komt naar voren dat de luide voertuigen bestonden uit:  

  • 40% motoren 
  • 22% auto’s 
  • 28% bromfietsen 
  • 7% quads/driewielers 
  • 2% bedrijfsauto’s  
  • rest is onbekend of overig  

Het hoge percentage quads in de metingen was opvallend. De hoogste geluidsniveaus kwamen door motoren.  

De metingen in Utrecht laten zien dat er in veel van de luide gevallen sprake was van soms flinke snelheidsovertredingen waarmee er ook een relatie met verkeersveiligheid is. Op de Amsterdamsestraatweg kwam dit in 21% van de gevallen voor.

Maatregelen 

TNO (Nederlandse organisatie voor toegepast-natuurwetenschappelijk onderzoek) noemde mogelijke maatregelen in de vorm van aanpassingen aan de weg om de snelheid te verminderen. Dit past bij onze 30 km/uur aanpak. Zo krijgt de Amsterdamsestraatweg een nieuwe inrichting. Daar gaat het verkeer door verschillende maatregelen langzamer rijden.  

In Amsterdam en Rotterdam vond ook een proef plaats. Daar experimenten ze nu met schermen waarop de tekst 'Te Luid' verschijnt als het geluid boven de 80 dB komt. Voor de Wolgadreef of de Mr. Tripkade gaan we ook voor een half jaar experimenteren met dit soort schermen. Zodra we hier meer over weten leest u dat op deze pagina.

Reden proef

We deden de proef omdat we meerdere meldingen van bewoners over luide motorvoertuigen kregen. We bekeken welke motorvoertuigen de hoogste geluidniveaus veroorzaken. Dit gebeurde dus met lawaaiflitspalen. De handhaving op verkeersveiligheid en geluidsoverlast van hard optrekkende voertuigen is nu moeilijk. Dat komt door de regels en wetten die er nu voor zijn. Dit is ook waarom we samen met TNO en de provincie Utrecht de proef deden. Het ging om het testen van de techniek. De metingen zijn een onderdeel van metingen die Rotterdam, Amsterdam en Den Haag uitvoeren. Zo hopen we een landelijke aanpak te ontwikkelen voor de overlast. 

Meld geluidsoverlast

Hebt u geluidsoverlast? U kunt dit bij ons melden.

Meld geluidsoverlast

Hulp en contact Geluid

Telefoon

14 030

E-mail

reactieformulier