Straten 30 kilometer per uur maken
We rijden in onze straten zoveel mogelijk maximaal 30 kilometer per uur. Dat is veiliger voor iedereen. We passen veel straten aan. Zo komt er ook meer ruimte voor bijvoorbeeld groen, buiten spelen of terrassen.
Steeds meer straten 30 kilometer per uur
We rijden nu al op ongeveer 70% van de straten maximaal 30 kilometer per uur. We blijven straten aanpassen naar deze lagere snelheid. Een aantal wegen blijft nog wel 50 kilometer per uur. Deze straten zijn de meeste logische en korte routes naar bestemmingen in de stad. Dit zijn bijvoorbeeld de Einsteindreef, de Beneluxlaan en de Vleutensebaan.
Waarom doen we dit?
Minder (dodelijke) ongelukken
Een lagere snelheid is veiliger. Bij een snelheid van 30 kilometer per uur heeft een ongeval minder ernstige gevolgen en bijna nooit een dodelijke afloop. Ook is de kans op een ongeval kleiner doordat er meer tijd is om te reageren en omdat u sneller kunt remmen.
Meer ruimte op straat
Sommige straten richten we ook meteen opnieuw in als we die 30 kilometer per uur maken.
Voordelen
- Er ontstaat meer ruimte voor bijvoorbeeld speelplekken, horeca of bomen en planten.
- Het is ook veiliger om te lopen of fietsen.
- Het geluid van het verkeer neemt vaak af.
Welke straten worden 30 kilometer per uur?
Dit is de voorlopige planning tot 2026. Daarna kijken we welke straten we 30 kilometer per uur maken.
Welke straten zijn al aangepast naar 30 kilometer per uur?
Sinds 2019 zijn al verschillende straten naar 30 kilometer uur aangepast. Bijvoorbeeld:
Meer informatie
Kijk voor meer informatie in de raadsbrief ‘Programmering 30 km impuls 2023-2026 en doorkijk 2024’.