Toegankelijke organisaties
Utrecht wil een stad zijn die toegankelijk is voor iedereen. U kunt uw organisatie of bedrijf vaak al toegankelijker maken met simpele aanpassingen. Een drempelhulp, grotere prijskaartjes of een uitgestoken arm hebben al een groot effect. Op deze pagina vindt u tips, contactgegevens van organisaties die advies geven én een subsidiemogelijkheid.
Bekijk de ambities van de gemeente: 'Utrecht voor iedereen toegankelijk'
Vraag toegankelijkheidssubsidie aan tot € 40.000
Hebt u een idee om uw bedrijf, organisatie of eenmanszaak toegankelijker te maken? Dan kunt u hiervoor eenvoudig subsidie aanvragen tot een maximaal bedrag van € 40.000. De subsidie is voor maatregelen zodat inwoners met een beperking mee kunnen doen aan de samenleving. Zo wordt de stad sneller en beter toegankelijk.
Voorbeelden toegankelijke organisaties
Nederlands Film Festival
- Voorstellingen voor slechtzienden of slechthorenden: ondertiteling en met een tolk Nederlandse gebarentaal.
- Locaties zijn bereikbaar voor rolstoelgebruikers.
- Trainingen voor vrijwilligers en medewerkers over toegankelijkheid.
- Ontwikkelen van iconen.
Subcultures spellenwinkel
- Helling bij de voordeur en geen drempels op de begane grond. Toilet is toegankelijk voor rolstoelgebruikers.
- Training voor medewerkers in het communiceren met en over mensen met een beperking. Ze leerden ook de basis van gebarentaal zodat zij dove en slechthorende klanten een warm welkom kunnen bieden.
- Aandacht voor toegankelijke bordspellen. Er komt een podcast en videoserie over welke spellen toegankelijk zijn, wat spelers hier zelf aan kunnen doen en tips voor spelontwerpers.
Sportcentrum Oudenrijn
- Vervangen niet automatisch openslaande deuren bij de ingang voor elektrische deuren.
Cultuur19
- Vervangen zware klapdeuren bij de hoofdingang door 2 automatische schuifdeuren.
- Voorziening tegen ruis gehoortoestellen in de theaterzaal.
Tips
Tips die u direct toe kunt passen:
- Leg een drempelhulp bij de ingang. Zo is uw gebouw ook toegankelijk voor mensen met een rollator of een rolstoel.
- Kan uw klant minder goed zien? Bied (vrijblijvend) een arm aan om met de klant door de winkel te lopen.
- Spreek een klant met een verstandelijke beperking aan en communiceer niet alleen via de persoon waarmee de klant samen is.
- Neem de tijd. Wacht tot uw klant klaar is met praten.
- Laat u een nieuwe website maken? Kies dan een webbouwer die ervaring heeft met toegankelijke websites.
Meer tips
- Zo maak je activiteiten toegankelijk voor iedereen
- Op de website van MKB Toegankelijk vindt u heel veel tips, van eenvoudig toepasbaar tot uitgebreidere mogelijkheden
- Speciaal voor horecaondernemers: ‘Toegankelijkheid op de kaart’ (pdf, 1,34 MB)
Advies/hulp
Hebt u vragen? Of kunt u hulp gebruiken? Neem contact op met de volgende organisaties:
- Gemeente Utrecht, voor vragen en advies over het toegankelijker maken van uw organisatie. Stuur een mail naar toegankelijk@utrecht.nl
- Het Solgu, voor gratis advies via info@solgu.nl. Het Solgu behartigt de belangen van mensen met een lichamelijke beperking in Utrecht. Maak gebruik van de zelftest, checklist of een training in gastvrijheid.
- Bent u KHN-lid en hebt u vragen of direct advies nodig? Kijk dan op hun website.