Zo maak je activiteiten toegankelijk voor iedereen
De activiteiten waarvoor u subsidie krijgt moeten toegankelijk zijn voor iedereen. Zet in uw activiteitenplan welke maatregelen u neemt zodat iedereen mee kan doen, erbij hoort en meetelt. Gebruik de uitgangspunten die op de pagina staan.
Iedereen voelt zich welkom
Ga met mensen om zonder oordelen en zonder buiten te sluiten. Een training voor uw medewerkers en vrijwilligers kan hiervoor nodig zijn. Organisaties die trainingen ‘bijzondere gastvrijheid’ aanbieden zijn bijvoorbeeld Humanitas DMH, Solgu, De Wilg, en Steunpunt GGz.
In uw plan legt u uit hoe u zorgt u dat iedereen zich welkom voelt.
Iedereen doet ertoe
Ertoe doen betekent dat u iedereen de mogelijkheid geeft om op de eigen manier mee te doen. En de mogelijkheid om op de eigen manier te vertellen wat die wil zeggen.
In uw plan legt u uit hoe u zorgt dat inbreng van iedereen ertoe doet.
Iedereen voelt zich veilig
Veiligheid kan bestaan uit:
- het samen met een maatje kunnen komen
- op speciale tijden of juist op een rustige plek activiteiten aanbieden
- iemand helpen als die zich bijvoorbeeld geïntimideerd voelt
In uw plan legt u uit hoe u zorgt dat iedereen zich bij u veilig voelt.
Uw activiteiten en diensten zijn betaalbaar
U geeft bijvoorbeeld korting aan mensen met een U-pas, en zorgt dat dit ook bekend is.
In uw plan legt u uit hoe u zorgt dat uw activiteiten en diensten betaalbaar zijn.
Uw informatie en diensten zijn ook zonder internet beschikbaar
In uw plan legt u uit hoe u zorgt dat inwoners die geen internet, computer, printer of mobiele telefoon hebben bij u terecht kunnen.
Uw informatie is eenvoudig, toegankelijk en gemakkelijk vindbaar
- U meldt op uw website duidelijk of uw organisatie of activiteit toegankelijk is. U geeft bijvoorbeeld informatie over de toegang voor rolstoelen in uw gebouw, geen muziek op bepaalde momenten, voorzieningen voor slechthorenden, gehandicaptenparkeerplaatsen in de buurt, toegankelijke toiletten in het gebouw.
- De informatie is begrijpelijk voor mensen met een verstandelijke beperking (duidelijke taal, duidelijke afbeeldingen) en gemakkelijk om te vinden.
- De informatie is toegankelijk voor slechtzienden en slechthorenden (drempelvrij en goed leesbaar lettertype/kleur). Websites voldoen aan alle WCAG2.1 AA richtlijnen.
- U zorgt voor digitale oplossingen, zoals Teletolk voor doven of een voorleesfunctie.
In uw plan legt u uit hoe u zorgt dat de informatie op uw website, apps, folders, prijslijsten en plattegronden begrijpelijk, toegankelijk en gemakkelijk vindbaar zijn. En welke digitale mogelijkheden u inzet om de positie van mensen met een beperking sterker te maken.
Uw gebouw of evenement is toegankelijk
Denk aan:
- geen hoogteverschillen en drempels (maximaal 20 mm)
- toegankelijke toiletten
- een harde, vlakke en slipvrije ondergrond
- voldoende brede toegangen en doorgangen (1,20 m)
- deuren die makkelijk opengaan en goed zichtbaar zijn (geen glas)
- geen steile hellingen (maximaal 5%)
- goed zicht op podium, filmscherm, trainer enzovoort, en voldoende ruimte voor rolstoelen (90 cm breed x 120 cm) en een zitplaats voor degene met wie de rolstoelgebruiker komt
- receptie, balie, kassa/pin, (drank)uitgifte punten enzovoort, niet te hoog
- waarschuwingen en bewegwijzering op de juiste hoogte en goed zichtbaar
- een tafel waar mensen in een rolstoel goed aan kunnen zitten
- een hoek met zachte materialen en die een beetje afgeschermd is, zodat het er wat stiller is (voor slechthorenden en prikkelgevoelige mensen)
Alle regels staan in het boek 'Handboek voor toegankelijkheid' van Maarten Wijk.
Voor advies over de toegankelijkheid van uw gebouw of evenement kunt u contact opnemen met het Solgu via info@solgu.nl.
In uw plan legt u uit hoe u zorgt dat mensen met bijvoorbeeld een rolstoel, rollator of scootmobiel gebruik kunnen maken van uw gebouw.