Op zoek naar ruimte voor evenementen

We zoeken nieuwe plekken voor buitenevenementen. Zo kunnen we evenementen goed spreiden en houden we een goede balans in de stad. We zoeken tijdelijke plekken en meer vaste plekken. Daar zijn we in 2024 mee begonnen. Begin 2026 geven we een overzicht van de nieuwe plekken die het meeste kans maken. Daarna neemt de gemeenteraad een besluit.

Wat willen we en waarom?

Evenementen geven kleur aan Utrecht. Ze brengen mensen samen en laten ons makkelijk kennismaken met cultuur en sport. Meer dan 60% van de inwoners van Utrecht bezocht in 2023 een evenement. Het is belangrijk dat evenementen goed verdeeld worden over de stad en over het jaar. Nu hebben we veel kleinere plekken voor evenementen. Zoals pleinen en parken. Maar er is niet veel ruimte voor grote evenementen. We bouwen op veel plekken ook huizen. Grote evenementen zoals A State of Trance en Smeerboel Festival moeten daardoor verplaatsen. Hier was geen geschikte locatie voor. We willen Utrecht aantrekkelijk en levendig houden. Daarom willen we nieuwe ruimte vinden voor grote evenementen.

Wat doet de gemeente?

We onderzoeken waar er in de stad ruimte is voor grote evenementen. Dit onderzoek start in 2024 en bestaat uit 3 fases.

  1. Onderzoek en beschrijving van de opdracht (2024-2025)
    We kijken naar de behoefte aan ruimte voor evenementen in Utrecht. We kijken naar nu en naar de toekomst. Ook kunnen inwoners locaties voorstellen en meedenken over eisen voor een geschikte plek. In de eerste 3 maanden van 2025 delen we de resultaten met de gemeenteraad. Hier zit ook een lijst bij van mogelijke plekken.
  2. Locaties en beoordeling (2025)
    We beoordelen de lijst met locaties. We kijken hierbij naar de eisen die we verzameld hebben. Buurtbewoners, ondernemers en evenementenorganisatoren kunnen hun mening geven.
  3. Onderzoek locaties en advies (2025-2026)
    We kijken welke locaties echt geschikt zijn. We maken een advies waarin we de meest geschikte locaties uitwerken. In dit advies staat minstens 1 locatie voor grote evenementen. Er staat ook een overzicht in van de kosten om deze locatie klaar te maken voor grote evenementen.

Meedenken

We zitten nu in fase 1. We vragen via DenkMee (online), groepsgesprekken en straatinterviews:

  • wat de behoefte is aan grote evenementen
  • wat belangrijke eisen voor een locatie zijn
  • welke plekken geschikt kunnen zijn. 

Ook voeren we gesprekken binnen de regio. Zo komen we erachter wat de mogelijkheden zijn binnen Utrecht en daar vlakbij.

Wat is er al gedaan?

In 2023 hebben we al een groot onderzoek gedaan naar evenementen in de stad. Dit staat in ons evenementenbeleid. Dit onderzoek liet zien dat veel inwoners kleine, middelgrote en grote evenementen bij de stad vinden passen. Deze uitkomsten zijn de basis voor het zoeken naar nieuwe locaties voor evenementen.

Hulp en contact Evenement organiseren

Telefoon

14 030

E-mail

evenementen@utrecht.nl

 

Postadres

Vergunningen, Toezicht en Handhaving
Afdeling Vergunningen
Postbus 16200
3500 CE Utrecht