Woo-verzoek

Het college van burgemeester en wethouders heeft een aantal deelbeslissingen genomen op een Woo-verzoek van AD. In het Woo-verzoek wordt gevraagd om alle documenten over het bouwkundig conflict Oudegracht 226 t/m 230 tussen het gemeentebestuur en een van de eigenaren van een pand. Er wordt specifiek gevraagd om alle documenten die berusten bij de gemeente Utrecht met betrekking tot deze drie panden vanaf 1 november 2017. In onderstaande links kunt u het Woo-verzoek, de drie Woo-deelbesluiten, de openbare gemaakte bijlagen, en de beslissingen op bezwaar, downloaden.

Woo-verzoek

Bijlage 8 deelbesluit 3

Bijlage 9 deelbesluit 3

Beslissing op bezwaar tegen deelbesluit 1

Het college van burgemeester en wethouders heeft op 17 november 2022 een 1e deelbeslissing genomen op een Woo-verzoek van AD. Het college van burgemeester en wethouders heeft op 5 april 2023 een beslissing op het bezwaar genomen tegen dit deelbesluit. In bezwaar is besloten is om het Woo-besluit in stand te houden.

Beslissing op bezwaar tegen deelbesluit 2

Het college van burgemeester en wethouders heeft op 23 februari 2023 een 2e deelbeslissing genomen op een Woo-verzoek van AD. Het college van burgemeester en wethouders heeft op 22 juni 2023 een beslissing op het bezwaar genomen tegen dit deelbesluit. In bezwaar is besloten is om het Woo-besluit in stand te houden.

Beslissing op bezwaar tegen deelbesluit 3

Het college van burgemeester en wethouders heeft op 19 mei 2023 een 3e deelbeslissing genomen op een Woo-verzoek van AD. Het college van burgemeester en wethouders heeft op 14 augustus 2023 een beslissing op het bezwaar genomen tegen dit deelbesluit. In bezwaar is besloten is om het Woo-besluit in stand te houden.

Deelbesluit 4

Verzoeker heeft aangegeven inmiddels voldoende besluiten ontvangen te hebben. Er komt geen 4e deelbesluit.

Vervolgprocessen bij andere instanties (AP en rechter)

1. Algemene Verordening Gegevensbescherming

Naar aanleiding van een datalekmelding heeft de Functionaris Gegevensbescherming (de door de gemeenteraad aangewezen privacy toezichthouder) op 23 juli 2021 geoordeeld dat het adres in dit bouwkundig geschil een objectgegeven is en geen persoonsgegevens. Het datalekdossier is onderdeel van deelbesluit 1. Tegen het besluit van de Functionaris Gegevensbescherming is bezwaar gemaakt bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). De AP heeft geoordeeld dat ze in het bezwaar geen aanleiding ziet om onderzoek te doen.

2. Wet open overheid

De voorzieningenrechter van de Rechtbank Midden-Nederland heeft op 2 februari 2023 geoordeeld dat door de hoeveelheid en de soort procedures inmiddels een punt is bereikt dat derden kennis hebben van in ieder geval het adres in de bijlagen bij het Woo-besluit. Dit leidt naar oordeel van de voorzieningenrechter ertoe dat de gemeente het Woo-verzoek, Woo-besluit en alle documenten in de set bijlagen bij het deelbesluit 1 in bepaalde gevallen mag openbaren. De rechtbank Midden-Nederland heeft op 5 december 2023 in beroep geoordeeld dat de pandadressen openbaar mogen worden gemaakt en het belang van openbaarheid zwaarder weegt.

Tegen het besluit van de rechtbank Midden-Nederland heeft de pandeigenaar hoger beroep ingesteld en verzocht om een voorlopige voorziening. De voorzieningenrechter heeft op 27 februari 2024 (ongepubliceerd) in hoger beroep geoordeeld dat de rechtsvragen in deze zaak zich niet lenen voor beantwoording in de voorlopige voorzieningenprocedure. De voorzieningenrechter heeft bevorderd dat de hoofdzaak zo snel mogelijk zal worden behandeld.

De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft op 15 mei 2024 in hoger beroep geoordeeld dat de uitspraak van de rechtbank Midden-Nederland in stand blijft en dat de pandadressen openbaar mogen worden gemaakt. De Afdeling bevestigd de uitspraak van de Rechtbank Midden-Nederland.

Hulp en contact Woo-verzoeken

woo@utrecht.nl