Westelijke Stadsboulevard
Fase project:
in uitvoering
Waarschijnlijk klaar:
september 2025
De wegen tussen het 24 Oktoberplein en de Marnixbrug richten we in als stadsboulevard. We veranderen de drukke verkeersweg in een veilige weg met groen en bomen. Een weg voor lokaal verkeer, waar u straks makkelijk en snel kunt oversteken.
Op deze pagina:
Wat gaan we doen?
We richten nu het laatste deel van de Westelijke Stadsboulevard opnieuw in. Dit bestaat uit:
- de Thomas a Kempisweg
- de Spinozaweg
- de Vleutenseweg, tussen de kruising en de porit naar de Gele Brug
- het Thomas a Kempisplantsoen
We werken in verschillende fases. Op de kaart staat wanneer we waar werken.
In 2024 werken we op de volgende data:
- Fase 1: van 17 juni tot en met 30 augustus werken we op het Thomas a Kempisplantsoen.
- Fase 2: van 2 september tot en met 18 oktober werken op de Vleutenseweg, tussen de Gele Brug en de Vleutensevaart.
- Fase 3: van 21 oktober tot en met 6 december werken we op de busbaan van de Vleutenseweg, langs het Thomas a Kempisplantsoen.
- Fase 4: van 5 december tot en met 20 december werken we op de Vleutenseweg, tussen de Vleutensevaart en de kruising met de Spinozaweg.
In 2025 werken we op de volgende data:
- Fase 5: van 10 maart tot en met 2 mei werken we op de Spinozaweg, op de rijbaan richting de Vleutenseweg. We pakken dan ook een stuk van de Laan van Nieuw Guinea mee.
- Fase 6: van 5 mei tot en met 20 juni werken we op de andere helft van de Spinozaweg, op de rijbaan richting Oog in Al.
- Fase 7: van 21 juni tot en met 27 juni werken we op de Thomas a Kempisweg, in beide richtingen.
- Fase 8: van 30 juni tot en met 18 juli werken we op de kruising van het Thomas a Kempisplantsoen en de Thomas a Kempisweg, inclusief de aansluiting op de Cartesiusweg.
- Fase 9: van 21 juli tot en met 25 juli werken we op de kruising van de Vleutenseweg met de Thomas a Kempisweg en de Spinozaweg. Hier verwachten we de meeste verkeershinder. Daarom doen we dit werk in de zomer, als het rustiger is op de weg.
- Fase 10: van 28 juli tot en met 1 augustus werken we op de Spinozaweg, tussen de Spinozabrug en de Laan van Nieuw Guinea.
- Fase 11: van 4 augustus tot en met 8 augustus werken we op de Spinozabrug.
Sloop woningen Thomas a Kempisplantsoen
Tijdens het werk aan de straten, begint ook de sloop van de verouderde woningen in het Thomas a Kempisplantsoen. Woonin begon op 22 mei 2024 met de sloop van hun woningen. Portaal begint na september 2024. Woonin en Portaal gaan hier nieuwe, duurzame woningen plaatsen.
Wat komt er en waarom?
Utrecht wil een stad zijn waarin gezondheid, leefbaarheid en bereikbaarheid voorop staan. Daarom geven we voorrang aan duurzame vervoermiddelen. In Utrecht bewegen we ons steeds meer lopend en fietsend of met ov en deelvervoer naar en door de stad. Dit zijn gezonde, schone en veilige vervoermiddelen die minder ruimte innemen.
Lees meer over het verkeersbeleid in onze stad
Dit is wat er komt:
- minder rijbanen (zo veel mogelijk 2 in plaats van 4 rijbanen voor auto’s)
- brede middenbermen
- meer groen, meer bomen
- vrij liggende fietspaden (waar dat kan in 2 richtingen)
- voetpaden aan beide kanten van de weg
- slimme verkeerslichten, voor meer veiligheid en een betere doorstroming van fiets, auto en openbaar vervoer
We moedigen aan:
- fiets en openbaar vervoer
- thuiswerken
- slim goederenvervoer (onder andere goederenhubs)
- andere tijdstippen om te reizen
- andere rijroutes
Bereikbaarheid en overlast
Omwonenden
Het werk kan voor overlast zorgen. Het gaat dan bijvoorbeeld om geluidsoverlast en trillingen. We vragen hiervoor uw geduld en begrip.
Fietsers en voetgangers
Fietsers en voetgangers kunnen rijden of lopen langs de plekken waar we gaan werken. Soms zijn er omleidingen voor fietsers. Dit staat op straat aangegeven met borden. Volg de borden om veilig naar uw bestemming te reizen.
Automobilisten
Automobilisten kunnen verkeersoverlast ervaren. We proberen zoveel mogelijk rijstroken in elke richting open te houden. Soms zijn er (kleine) omleidingen. Wel zijn er minder rijstroken beschikbaar. Houd daarom rekening met een langere reistijd.
Openbaar vervoer
Lijnbussen kunnen gewoon rijden langs de plekken waar we werken. Behalve in de zomervakantie in 2025. Dan leiden we een tijdje de bussen om. Hierover laten we in 2025 meer weten. Plan uw reis op www.u-ov.nl.
Op de hoogte blijven
BouwApp
Wilt u alle laatste informatie over het werk en de omleidingen? Download dan De BouwApp. Voeg project ‘Westelijke Stadsboulevard Utrecht’ toe als favoriet. De app kunt u ook downloaden via de Apple Appstore en Android Playstore. U kunt het project ook online volgen.
Via de BouwApp kunt u ook contact opnemen met de aannemer, in het geval u vragen of opmerkingen heeft.
Nieuwsbrief
Updates leest u ook in onze digitale nieuwsbrief. Ontvangt u deze nog niet? Schrijf u in via de pagina Nieuwsbrief Utrecht. Kies voor de Westelijke Stadsboulevard de wijken West.
Planning
Wanneer | Wat |
---|---|
Juni 2024 - augustus 2025 | Majellaknoop opnieuw inrichten: het gebied rond de Thomas à Kempisweg, kruispunt Vleutenseweg en de Spinozaweg |
Wat is er al gebeurd?
- Voorjaar 2024: Bomen en planten aanleggen in Oog in Al
- Juli - september 2023: Publiceren wijziging van het bestemmingsplan deelgebied 4 (Majellaknoop)
- Mei - augustus 2023: Oog in Al, aanpassen Joseph Haydnlaan, kruising Everard Meijsterlaan en kruising Leidseweg
- Mei - september 2023: Cartesiusweg opnieuw inrichten
- Oktober 2022 - mei 2023: Marnixlaan opnieuw inrichten, vanaf de Van Egmondkade tot en met de Marnixbrug
- 31 oktober – 25 november 2022: rijbaan Adriaan van Zwietenstraat aanpakken.
- Zomer 2022: nodige onderhoud Spinozabrug. Delen de Lessingslaan en Joseph Haydnlaan kregen nieuw asfalt.
- 31 mei – oktober 2022: werk vanaf station Zuilen tot en met de rotonde Marnixlaan/Van Egmondkade
- Januari 2022: toelichting uitwerking definitief ontwerp
- Najaar/eind 2021: voorbereiden uitvoering en aanbesteden werk
- April 2021: verkeersonderzoek
- Februari 2021: gemeenteraad stemt in met de uitvoering van de WSB en stelt het geld voor het opnieuw inrichten beschikbaar.
- Oktober 2020: het college van B en W stelt voorlopig ontwerp (pdf, 15,8 MB) vast. Het is de uitwerking van het plan dat de raad eind 2017 vaststelde.
- 2018-2020: uitwerking plan in een voorlopig ontwerp en bewonersbijeenkomsten over onderdelen van het plan, besparing op het ontwerp om financiële redenen.
- December 2017: de gemeenteraad stelt het document met eisen en wensen voor het gebied (IPvE) (pdf) vast
- Mei en juni 2017: reactieperiode op het document met eisen en wensen voor het gebied
- 2016-mei 2017: verschillende onderzoeken over de westelijke stadsboulevard en de Majellaknoop:
- beoordeling varianten Majellaknoop (pdf, 405 kB)
- quickscan lucht en geluid Majellaknoop (pdf, 2 MB)
- milieueffecten westelijke stadsboulevard (pdf, 1,0 MB)
- verkeerskundige rapportage (Let op: zware pdf, 22,9 MB)
- vraagbeïnvloeding westelijke stadsboulevard (pdf, 1,1 MB)
Om welke wegen gaat het?
De wegen die we als stadsboulevard (samen de Westelijke Stadsboulevard) inrichten zijn:
- Pijperlaan (klaar)
- Joseph Haydnlaan (klaar)
- Lessinglaan (klaar)
- Spinozaweg
- Vleutenseweg (westzijde)
- Thomas à Kempisplantsoen
- Cartesiusweg (klaar)
- Sint-Josephlaan (klaar)
- Marnixlaan tot aan de Marnixbrug (klaar)