Kanaalstraat en Damstraat opnieuw inrichten
Fase project:
In uitvoering
Werkzaamheden klaar:
December 2025
We maken de Kanaalstraat en de Damstraat leefbaarder en aantrekkelijker. Met meer uitstraling, ruimte voor ontmoeting en meer groen. De straten krijgen een verkeersveilige inrichting. De maximumsnelheid verlagen we naar 30 kilometer per uur.
Op deze pagina:
Wat gaan we doen?
We richten de Kanaalstraat en Damstraat opnieuw in. Sinds eind maart 2024 is de Kanaalstraat weer open voor al het verkeer. Eind 2023 en begin 2024 hielden we bij wat iedereen vindt van de nieuwe Kanaalstraat en of er verbeterpunten zijn. En we onderzochten of het verkeer anders door de wijk rijdt. Begin 2025 starten we met het opnieuw inrichten van de Damstraat.
Onderzoek nieuwe inrichting Kanaalstraat
We haalden eind 2023 en begin 2024 reacties op over de nieuwe Kanaalstraat. Bewoners, ondernemers en bezoekers reageren vooral positief: ze vinden de Kanaalstraat verkeersveiliger en groener dan vroeger. Het ongewenste verkeersgedrag is minder geworden, maar nog niet weg. Foutparkeren en rijden over de stoepen zijn het meest genoemd door bewoners.
We maten de verkeerssituatie voor (in 2022) en na de nieuwe inrichting en vergeleken de uitkomsten. De belangrijkste conclusies daaruit zijn:
- Op de Kanaalstraat en de Damstraat rijden minder auto’s.
- Zondag blijft de drukste dag in de straat.
- In sommige straten rijden (veel) meer auto’s dan vroeger. Bijvoorbeeld in de J.P. Coenstraat, Ceramstraat, de Javastraat en de Van Riebeeckstraat.
- Ook de ventweg langs de Vleutenseweg is drukker. Daar ontstaan soms opstoppingen met de kruising op de Damstraat.
- Motorvoertuigen rijden even hard of minder hard dan voor de herinrichting.
Welke maatregelen nemen we?
- In de J.P. Coenstraat blijven we inzetten op handhaving op verkeersonveilig gedrag. We nemen geen fysieke maatregelen, omdat de straten goed zijn ingericht.
- We onderzoeken of we auto’s eerder van de ventweg naar de Vleutenseweg kunnen leiden met extra uitritten. Zodat het minder druk wordt in de noordelijke zijstraten en op de ventweg.
- We willen passeerstroken aanleggen op de Van Riebeeckstraat, zodat auto’s elkaar voorbij kunnen gaan.
- We plaatsen obstakels om foutparkeren en rijden over de stoep tegen te gaan, zoals grote bloembakken en extra fietsparkeervakken.
Lees ook de raadsbrief voor meer informatie
Gebruik Kanaalstraat
Een nieuwe inrichting betekent nieuwe afspraken. U leest ze hieronder. Daarbij vragen we alle gebruikers om zelf het goede voorbeeld te geven met het juiste (verkeers)gedrag.
Stopverbod, parkeren, laden en lossen
- In de Kanaalstraat is de maximum snelheid 30 kilometer per uur.
- Verkeer rijdt in 1 richting van de Damstraat richting de J.P. Coenstraat.
- Fietsers kunnen in 2 richtingen over de Kanaalstraat. De stoep is voor voetgangers.
- Er geldt een stopverbod.
- Parkeren mag alleen op de parkeerplaatsen.
- Vrachtauto’s langer dan 12 meter kunnen de Kanaalstraat niet meer in. De laad- en losvakken zijn voor kleine vrachtauto’s.
Afval inzamelen
- In de Kanaalstraat gaan we begin 2025 over op Het Nieuwe Inzamelen: we halen het restafval niet meer huis aan huis op, maar u levert het in via ondergrondse containers. We informeren bewoners als de containers geplaatst zijn.
- Er staan grote, nieuwe prullenbakken waar u het afval in kunt doen.
- Ondernemers leveren hun papier en karton in afgesloten bakken, om zwerfafval tegen te gaan.
De Nieuwe Kanaalstraat
De nieuwe Kanaalstraat is een aantrekkelijke woon- en winkelstraat met een mediterrane uitstraling. Een straat met meer ruimte voor de voetganger en minder ruimte voor de auto. Auto’s rijden in 1 richting tussen de Damstraat en de J.P. Coenstraat, waardoor de straat overzichtelijker is voor fietser en automobilisten. Dit zijn de andere maatregelen:
- klinkers van gevel tot gevel, met 32 nieuwe geveltuinen
- 89 nieuwe bomen, grote boomvakken en meer groen
- meer ruimte voor parkeren van fietsen
- aparte riolen voor regenwater en vuil water
- ondergrondse afvalcontainers
- eenvoudigere kruising J.P. Coenstraat – Kanaalstraat (zonder verkeerslichten)
- herkenbare ingangen winkelgebied met klimplanten en een andere bestrating (confetti)
- een tulp als symbool voor Lombok in de uitstallingstrook en op de zijkanten van prullenbakken en zitranden
- nieuw ingerichte pleinen op de Billitonkade en bij de Antoniuskerk
We starten begin 2025 met het opnieuw inrichten van de Damstraat
De straat wordt een aantrekkelijke woon- en winkelstraat met een mediterrane uitstraling, net als de nieuwe Kanaalstraat. We vervangen het riool en richten de hele straat opnieuw in. We maken meer ruimte voor voetgangers met een groene, verkeersveiligere inrichting.
In januari 2025 start Eneco met het verleggen van de warmtebuizen rondom de Leidsekade / Damstraat. De Damstraat-Zuid is dan afgesloten voor fietsers en auto’s tot na de zomervakantie. Dat is aan de kant van het Westplein. We starten tegelijk met Eneco met het verleggen van kabels en leidingen in de Damstraat Zuid om de overlast te beperken. Na deze voorbereidende werkzaamheden starten we in april 2025 echt met de herinrichting van de Damstraat Zuid.
Plankaarten Definitief Ontwerp
Hieronder vindt u de plankaart van de Damstraat. Op de plankaarten staat waar precies alle functies komen, zoals de bomen, fietsenrekken, parkeerplaatsen en afvalcontainers. Op de plankaart met de profielen ziet u hoe de straten ingedeeld zijn. U ziet hoe het er boven en onder de grond uitziet. In de toelichting leest u de uitleg bij dit onderwerp.
Plankaart Damstraat-Noord en Damstraat-Zuid (pdf, 1,4 MB)
Profielenblad Damstraat, Kanaalstraat (pdf 1,8 MB)
Werkzaamheden in de omgeving
Ook de omgeving van de Damstraat en het Westplein gaan de komende jaren flink op de schop. Eneco verplaatst vanaf maart 2025 de warmtebuizen onder de grond. En vanaf 2026 start de gemeente met de herinrichting van het Westplein, dat wordt het Lombokplein: met meer groen, minder asfalt en extra woningen.
Eneco maakt de ondergrond klaar voor de herinrichting van het Lombokplein. De warmtebuizen liggen nu in het verlengde van de Damstraat richting Croeselaan. Omdat we op die plek vanaf 2026 een brug gaan bouwen (de Dambrug), moet Eneco de warmtebuizen verplaatsen. Daarvoor is veel werkruimte nodig, wat voor overlast zorgt. De Damstraat en de wijk Lombok zijn hierdoor minder goed bereikbaar.
Lees meer informatie over deze werkzaamheden en het nieuwe Lombokplein
Op de hoogte blijven en meedenken
Vragen of meedenken?
Hebt u vragen over de nieuwe inrichten van de Kanaalstraat en de maatregelen die we gaan nemen? Stuur dan een e-mail naar kanaalstraat@utrecht.nl.
Voor vragen over de nieuwe inrichting van de Damstraat kunt u mailen naar damstraat@utrecht.nl. We informeren de buurt via wijkberichten. En met de ondernemers gaan we apart in gesprek over de werkzaamheden.
U kunt ook iedere woensdagmiddag en vrijdagmiddag binnenlopen bij Rumah Lombok aan de Damstraat 11. Tussen 15.00 en 17.00 uur werken daar iedere week verschillende mensen, zoals de buurtconciërge, de boa’s, de wijkagent, partners uit de wijk of medewerkers van het programma Kanaalstraat-Damstraat van de gemeente Utrecht. Zij werken samen aan het verbeteren en veilig houden van de Kanaalstraat en Damstraat. En zij beantwoorden graag uw vragen.
Lees meer over het verbeteren van de Kanaalstraat en de Damstraat
Op de hoogte blijven
Wilt u op de hoogte blijven van de ontwikkelingen op de Kanaalstraat en Damstraat? Meld u dan aan voor de nieuwsbrief Utrecht en kies voor de wijk West.
Planning
Wanneer | Wat |
---|---|
Januari 2025 - april 2025 | Damstraat Zuid afgesloten vanwege verleggen kabels en leidingen en warmteleidingen |
April 2025 - augustus 2025 | Herinrichting Damstraat Zuid tot en met de zomervakantie |
September 2025 - december 2025 | Herinrichting Damstraat-Noord, aan de kant van de Vleutenseweg. Inclusief het fietspad tussen de Moskee en het oude Badhuis. De Damstraat Zuid is dan open voor al het verkeer |
2026 | Opknappen Moskeeplein |
Wat is er al gebeurd?
- November 2022 - april 2024: Kanaalstraat tussen Damstraat en en Billitonkade klaar. Dit hebben we gedaan:
- de stoep, de fietspaden en de weg van de hele Kanaalstraat opnieuw ingericht.
- het oude riool vervangen voor een gescheiden vuil water- en hemelwaterriool.
- in totaal 89 bomen geplant, meer planten en groen aangelegd en geveltuinen aangelegd.
- het plein voor de Antoniuskerk opnieuw ingericht.
- Oktober 2021: Definitief Ontwerp klaar.
- Juni 2021: college van B en W stelt Voorlopig Ontwerp vast.
- Oktober 2020: college van B en W stelt Integraal Programma van Eisen en Functioneel Ontwerp vast.