Kanaalstraat en Damstraat opnieuw inrichten

Fase project:
In uitvoering
Werkzaamheden klaar:
December 2025
We maken de Kanaalstraat en de Damstraat leefbaarder en aantrekkelijker. Met meer ruimte voor de voetganger, ontmoetingen en meer groen. De straten krijgen een verkeersveilige inrichting. De maximumsnelheid verlagen we naar 30 kilometer per uur.
Op deze pagina:
Wat gaan we doen?
We richten de Kanaalstraat en Damstraat opnieuw in. Sinds eind maart 2024 is de Kanaalstraat weer open voor al het verkeer. Vanaf 17 februari gaan we aan de slag met de Damstraat- Zuid. De straat is dan afgesloten voor verkeer. Dat is de kant aan van de Leidsekade tot aan het kruispunt met de Kanaalstraat. Voetgangers kunnen de straat wel in.
- Eneco begint in februari in de Damstraat-Zuid met het verleggen van de warmteleidingen, zodat daar op het toekomstige Lombokplein (nu nog Westplein) de nieuwe Dambrug kan komen. Lees meer over het werk aan de Damstraat-Zuid
- In de Damstraat verwijderen we 4 bomen. Daarvoor hebben we een vergunning.
- We planten uiteindelijk 14 nieuwe bomen terug in grote, groene plantvakken.
- Vanaf april 2025 beginnen we echt aan de nieuwe inrichting. Hierover informeren we u tegen die tijd opnieuw.
- Tot dan doet Eneco voorbereidende werkzaamheden en verleggen zij alvast de kabels en leidingen in de straat.
De Damstraat wordt een aantrekkelijke woon- en winkelstraat met een mediterrane uitstraling, net als de nieuwe Kanaalstraat. We vervangen het riool en richten de hele straat opnieuw in. We maken meer ruimte voor voetgangers met een groene, verkeersveiligere inrichting.
We haalden eind 2023 en begin 2024 reacties op over de nieuwe Kanaalstraat. Bewoners, ondernemers en bezoekers reageren vooral positief: ze vinden de Kanaalstraat verkeersveiliger en groener dan vroeger. Het ongewenste verkeersgedrag is minder geworden, maar nog niet weg. Foutparkeren en rijden over de stoepen zijn het meest genoemd door bewoners.
We maten de verkeerssituatie voor (in 2022) en na de nieuwe inrichting en vergeleken de uitkomsten. De belangrijkste conclusies daaruit zijn:
- op de Kanaalstraat en de Damstraat rijden minder auto’s
- zondag blijft de drukste dag in de straat
- in sommige straten rijden (veel) meer auto’s dan vroeger, bijvoorbeeld in de J.P. Coenstraat, Ceramstraat, de Javastraat en de Van Riebeeckstraat
- ook de ventweg langs de Vleutenseweg is drukker. Daar ontstaan soms opstoppingen met de kruising op de Damstraat
- motorvoertuigen rijden even hard of minder hard dan voor de nieuwe inrichting
Welke maatregelen nemen we?
- In de J.P. Coenstraat blijven we inzetten op handhaving op verkeersonveilig gedrag. We nemen geen fysieke maatregelen, omdat de straten goed zijn ingericht.
- We onderzoeken of we auto’s eerder van de ventweg naar de Vleutenseweg kunnen leiden met extra uitritten. Zodat het minder druk wordt in de noordelijke zijstraten en op de ventweg.
- We willen 'passeerstroken' aanleggen op de Van Riebeeckstraat, zodat auto’s elkaar voorbij kunnen gaan.
- We plaatsen voorwerpen die het moeilijker maken om fout te parkeren en te rijden over de stoep, zoals grote bloembakken en extra fietsparkeervakken.
Lees ook de raadsbrief voor meer informatie
Gebruik Kanaalstraat
Een nieuwe inrichting betekent nieuwe afspraken. U leest ze hieronder. Daarbij vragen we alle gebruikers om zelf het goede voorbeeld te geven met het juiste (verkeers)gedrag.
Stopverbod, parkeren, laden en lossen
- In de Kanaalstraat is de maximum snelheid 30 kilometer per uur.
- Verkeer rijdt in 1 richting van de Damstraat richting de J.P. Coenstraat.
- Fietsers kunnen in 2 richtingen over de Kanaalstraat. De stoep is voor voetgangers.
- Er geldt een stopverbod.
- Parkeren mag alleen op de parkeerplaatsen.
- Vrachtauto’s langer dan 12 meter kunnen de Kanaalstraat niet meer in. De laad- en losvakken zijn voor kleine vrachtauto’s.
Afval inzamelen
- In de Kanaalstraat zijn we over op Het Nieuwe Inzamelen: we halen het restafval niet meer huis aan huis op, maar u levert het in via ondergrondse containers. Lees meer over het invoeren van Het Nieuwe Inzamelen in West
- Er staan grote, nieuwe prullenbakken waar u het afval in kunt doen.
- Ondernemers leveren hun papier en karton in afgesloten bakken, om zwerfafval tegen te gaan.
Plankaarten Definitief Ontwerp
Hieronder vindt u de plankaart van de Damstraat. Op de plankaarten staat waar precies alle functies komen, zoals de bomen, fietsenrekken, parkeerplaatsen en afvalcontainers. Op de plankaart met de profielen ziet u hoe de straten ingedeeld zijn. U ziet hoe het er boven en onder de grond uitziet. In de toelichting leest u de uitleg bij dit onderwerp.
Plankaart Damstraat-Noord en Damstraat-Zuid (pdf, 1,4 MB)
Profielenblad Damstraat, Kanaalstraat (pdf 1,8 MB)
Werkzaamheden in de omgeving
Ook de omgeving van de Damstraat gaat de komende jaren flink op de schop. Eneco maakt vanaf februari 2025 de ondergrond klaar voor de herinrichting van het Lombokplein, nu nog Westplein. De warmtebuizen liggen nu in het verlengde van de Damstraat richting Croeselaan. Vanaf 2026 bouwen we op die plek een brug (de Dambrug), en dus moet Eneco de warmtebuizen verplaatsen. Daarvoor is veel werkruimte nodig, wat voor overlast zorgt. De Damstraat en de wijk Lombok zijn hierdoor minder goed bereikbaar.
Lees meer informatie over deze werkzaamheden en het nieuwe Lombokplein
Op de hoogte blijven en meedenken
Vragen of meedenken?
Hebt u vragen over de nieuwe inrichting van de Kanaalstraat en de maatregelen die we gaan nemen? Stuur dan een e-mail naar kanaalstraat@utrecht.nl.
Voor vragen over de nieuwe inrichting van de Damstraat kunt u mailen naar damstraat@utrecht.nl. We informeren de buurt via wijkberichten. En met de ondernemers gaan we apart in gesprek over het werk.
U kunt ook iedere woensdagmiddag en vrijdagmiddag binnenlopen bij Rumah Lombok aan de Damstraat 11. Tussen 15.00 en 17.00 uur werken daar iedere week verschillende mensen, zoals de buurtconciërge, de boa’s, de wijkagent, partners uit de wijk of medewerkers van het programma Kanaalstraat-Damstraat van de gemeente Utrecht. Zij werken samen aan het verbeteren en veilig houden van de Kanaalstraat en Damstraat. En zij beantwoorden graag uw vragen.
Lees meer over het verbeteren van de Kanaalstraat en de Damstraat
Op de hoogte blijven
Wilt u op de hoogte blijven van de ontwikkelingen op de Kanaalstraat en Damstraat? Meld u dan aan voor de nieuwsbrief Utrecht en kies voor de wijk West.
Planning
Wanneer | Wat |
---|---|
Februari 2025 - april 2025 | Damstraat Zuid afgesloten door verleggen kabels en (warm)leidingen |
April 2025 - augustus 2025 | Opnieuw inrichten Damstraat-Zuid tot en met de zomervakantie |
September 2025 - december 2025 | Opnieuw inrichten Damstraat-Noord, aan de kant van de Vleutenseweg. Inclusief het fietspad tussen de moskee en het oude badhuis. De Damstraat-Zuid is dan open voor al het verkeer |
2026 | Opknappen Moskeeplein |
Wat is er al gebeurd?
- November 2022 - april 2024: Kanaalstraat tussen Damstraat en Billitonkade klaar. Dit hebben we gedaan:
- de stoep, de fietspaden en de weg van de hele Kanaalstraat opnieuw ingericht.
- het oude riool vervangen voor een gescheiden vuil water- en hemelwaterriool.
- in totaal 89 bomen geplant, meer planten en groen aangelegd en geveltuinen aangelegd.
- het plein voor de Antoniuskerk opnieuw ingericht.
- Oktober 2021: Definitief Ontwerp klaar.
- Juni 2021: we stellen Voorlopig Ontwerp vast.
- Oktober 2020: we stellen Eisen en wensen voor het plan en het ontwerp vast.