Croeselaan: opnieuw ontwikkelen Matserterrein

Fase project:
in voorbereiding

Geplande bouw:
2026-2028

Samen met Rabobank willen we het gebied op de hoek van de Croeselaan en Jan van Foreeststraat opnieuw ontwikkelen. Dit gebied heet ook wel het Matserterrein. De Rabobank gebruikt het nu als parkeerplaats, maar wil hier een mix van kantoren en woningen bouwen. Langs de Croeselaan willen we vanuit de gemeente het wooncomplex Ondaatje bouwen. Samen met Rabobank zorgen we dat beide plannen goed op elkaar aansluiten.

Wat komt er?

De plannen voor het Matserterrein en Ondaatje moeten goed op elkaar aansluiten. Daarom maken we samen met de Rabobank één programma van eisen voor het gebied. In dat programma van eisen geven we aan onder welke voorwaarden hier gebouwd mag worden. Bijvoorbeeld de maximale hoogte, wat voor soort woningen en hoeveel kantoorruimte. Ook stellen we eisen aan de hoeveelheid groen, de toegankelijkheid van het gebied en het gebruik van duurzame materialen en bouwmethodes.

Dit zijn de plannen:

  • op een vroegere parkeerplaats aan de rand van het centrum bouwen we een aantrekkelijke mix van wonen en werken.
  • we voegen ongeveer 190 nieuwe woningen toe aan de stad, waarvan 40% sociaal, 35% middelduur en 25% duur.
  • Rabobank knapt een kantoor op en bouwt 2 nieuwe, duurzame kantoortorens met een groene binnentuin.
  • er komt een openbare wandelroute door het gebied, die we in de toekomst willen laten aansluiten op de Moreelsebrug
  • er komt ruimte voor fietsers en voetgangers
  • er worden geen parkeerplekken toegevoegd

Lees meer over de wensen en eisen voor het gebied

Plannen Ondaatje

De grond direct langs de Croeselaan is van de gemeente. Hier werken we samen met toekomstige bewoners aan wooncomplex Ondaatje.

Meer informatie over project Ondaatje

Plannen Matserterrein

  • 2 gebouwen van de Rabobank:
    • zilver: renoveren
    • auditorium: slopen
  • Mix van woningen, kantoren en bedrijven op de plek van de parkeerplaatsen en het auditorium.
  • Onder de kantoren komen overdekte parkeerplaatsen.
  • 130 woningen bouwen langs de Jan Foreestraat. Achter die woningen komen tuinen en een binnenhof (voor een deel openbaar).
  • Een wandelroute vanaf de Croeselaan, langs het gebouw Zilver die langzaam omhoogloopt. Deze route noemen we de Promenade en het wordt een openbare route met veel groen en voorzieningen. De route over de Kruisvaart verbinden we met een wandelroute naar de Moreelsebrug en Utrecht Centraal, zodat het makkelijk wordt om naar het station en de binnenstad te lopen.

Op de hoogte blijven en reageren

U kon tot 7 april reageren op de wensen en eisen voor het plan opnieuw ontwikkelen van Matserterrein en Ondaatje. Er zijn 12 reacties hierop gekomen. Hieronder een samenvatting van deze reacties.

5 mensen reageerden heel specifiek op de hoogte van het woongebouw Ondaatje aan de Croeselaan. De hoogte van het gebouw blijft binnen de grenzen van wat er bepaald is in het bestemmingsplan. Door de achterliggende (hogere) bebouwing is het gevolg op lichtinval/schaduw ook beperkt, zeker gezien de breedte van de Croeselaan. Bovendien ligt het gebouw aan de noordzijde, terwijl de zuidzijde, waar het licht vandaan komt, juist laag wordt gehouden en het grootste deel van het bouwvolume beslaat. We zien geen reden om af te wijken van het bestemmingsplan.

Bewoners die van Croeselaan naar Ondaatje verhuizen geven aan dat ze graag dichterbij huis willen parkeren. Nu is er een aantal parkeervakken langs de Croeselaan voor hun woningen. Dat is straks niet het geval. De toekomstige bewoners van Ondaatje kunnen gebruikmaken van de faciliteiten die ook gelden voor Beurskwartier:

  • hun eigen auto op afstand parkeren, bijvoorbeeld in de nog te bouwen HUBXL
  • gebruikmaken van deelauto's en andere vormen van deelmobiliteit

Nieuwe bewoners komen niet in aanmerking voor een parkeervergunning op straat. Voor de bewoners aan de Croeselaan die verhuizen naar Ondaatje geldt dit niet. Zij behouden hun parkeervergunning en parkeren straks in hetzelfde parkeergebied.

De fietsersbond ziet graag dat we in de bouwplannen uitwerken dat fiets het meest voor de hand liggende vervoermiddel wordt. De bond vindt het jammer dat er geen fietsroute komt langs de Kruisvaart. Ook werd gezegd om de toekomstige aansluiting op het Verlengde Forum te gebruiken voor een betere toegankelijkheid van fietsers naar de Moreelsebrug.

Wij willen er graag zijn voor de voetgangers en fietsers. Dit past goed bij onze inzet voor een gezonde stad. Het is ook schoner en veiliger dan automobiliteit of openbaar vervoer. We zullen ook bij de uitvoeringsplannen voor Ondaatje en het Matserterrein hier op sturen.

Wat betreft een fietsroute langs de Kruisvaart en een opgang voor fietsers naar het Forum (wandelgebeid). De bestemmingen aan deze zijde van het stationsgebied zijn goed bereikbaar via de Croeselaan. Denk hierbij aan de fietsenstallingen, doorgaande routes en centraal station. We begrijpen dat de toegang tot de Moreelsebrug voor fietsers en daarmee de oversteek vanuit Dichterswijk naar de binnenstad niet optimaal is. Daarom onderzoeken we een mogelijke extra tunnelverbinding voor fiets en voetganger bij de Nicolaas Beetslaan.

Nieuwsbrief Utrecht

Wilt u op de hoogte blijven van project Matserterrein? Meld u dan aan voor de nieuwsbrief Utrecht. Kies voor de wijk Binnenstad.

Planning

Wat gebeurt wanneer?
WanneerWat
2024vaststellen Programma van Eisen (gemeenteraad)
2024vaststellen Stedenbouwkundig Plan (het college)
2025vaststellen Omgevingsplan (gemeenteraad)
2026aanvragen omgevingsvergunning (door de Rabobank)
2026grond klaarmaken voor de bouw
2027start nieuwbouw
2028

nieuwbouw klaar

Hulp en contact Matserterrein