Richtlijnen voor het uiterlijk van gevelreclame
Voor de meeste gevelreclame is een vergunning nodig. Er zijn richtlijnen voor hoe de reclame eruitziet. De reclame mag niet te veel aandacht trekken. De vorm, afmeting en plek van de reclame moeten passen bij het gebouw en de omgeving. De Commissie Welstand en Monumenten beoordeelt daarom de reclame.
De commissie houdt daarbij rekening met de buurt en plek van het bedrijf of de winkel. In een winkelgebied of op een bedrijventerrein mag de reclame bijvoorbeeld meer opvallen dan bij een monument. Het kan dus per gebouw verschillen wat er wel en niet mag. Hieronder vindt u richtlijnen die u kunnen helpen om de kans op een vergunning te vergroten.
De belangrijkste regels op een rij
- U kunt maximaal 1 reclame plat tegen de gevel plaatsen.
- Deze reclame is maximaal 50 centimeter hoog en minder breed dan de gevel.
- Deze reclame hangt niet over de volle breedte van de gevel. De reclame is bij voorkeur niet breder dan de helft van de breedte van de gevel.
- De reclame heeft een subtiele letter. Het liefst een open letter waarbij de gevel te zien is.
- Als er naast de pui (etalage) een deur zit, dan is de reclame niet breder dan de pui. Zit de deur in het midden? Dan mag u de reclame boven de pui en deur hangen.
- De reclame is alleen op de verdieping(en) waar klanten komen. Er mag bijvoorbeeld geen reclame hangen op de eerste verdieping, als daar het magazijn van de winkel is. De reclame zit onder de ramen van de verdieping erboven. De bovenkant van de reclame is niet hoger dan 4 meter boven de straat.
- Op de reclame staan de bedrijfsnaam en het logo, maar geen andere reclameteksten.
- U kunt maximaal 1 reclame haaks op de gevel plaatsen, bijvoorbeeld een vlag of dubbelzijdig bord.
- Deze reclame heeft een maximale oppervlakte van 0,8 m2
- De reclame steekt niet verder dan 1 meter uit de gevel.
- Per gevel mogen de ruiten maximaal voor 1/3 beplakt met folie. U mag hierop ook een internetadres noemen.
- Bij de ingang van uw bedrijf mag u in klein formaat een menukaart, QR-codes of uw contactgegevens ophangen.
- Er mag geen reclame staan op de dakrand, installaties, erkers, overstekken of luifels (met uitzondering van zonwering).
- De reclame is van goede kwaliteit en ziet er netjes en verzorgd uit.
- De reclame heeft geen bewegende delen of beelden en geen veranderend of bewegend licht.
- U mag geen lichtkrant gebruiken (een voorbijschuivende tekst op een scherm).
- U mag geen ledscherm gebruiken.
- Voor monumenten gelden strengere regels, zodat de reclame goed past bij het monument. Historische onderdelen van het gebouw moeten te zien zijn. Zet bijvoorbeeld geen reclame voor glas-in-lood ramen.
Bekijk alle reclameregels
Bekijk alle reclameregels in de Welstandscriteria en richtlijnen van de Welstandsnota (zie paragraaf 2.5 Reclame aan en bij gebouwen).
Wilt u advies?
U kunt uw vragen over reclame sturen naar informatievergunningenreclame@utrecht.nl.