Proef samenvoegen leveringen horeca

Het is belangrijk dat u als horecaondernemer ook in de toekomst goed en op tijd bevoorraad wordt. En dat de binnenstad hierdoor niet vastloopt. Daarom beginnen we met een proef 'samenvoegen leveringen horeca'. We willen zo onderzoeken om horeca in de binnenstad te bevoorraden via een logistiek centrum (hub) aan de rand van de stad.

Voor deze proef vragen we een subsidie aan. Alleen als we de subsidie krijgen, kan de proef doorgaan.

Wat houdt de proef in?

We zoeken 20 restaurant-ondernemers en hun leveranciers die goederen bij een logistiek centrum aan de rand van de stad laten leveren. Hier worden alle bestellingen samengevoegd en in 1 keer bij de deelnemende restaurants afgeleverd. Dit betekent dat de leveranciers minder vaak de stad in hoeven. En dat de restaurants hun goederen in 1 keer krijgen in plaats van in kleine losse leveringen.

Waarom deze proef?

De stad groeit, de wegen raken steeds voller en we werken hard aan schone lucht. De horeca is verantwoordelijk voor 22% van het goederenvervoer door de binnenstad. En laden en lossen op de drukste plekken wordt voor 50% door de horecaleveranciers gedaan. We willen ervoor zorgen dat ondernemers ook in de toekomst goed worden bevoorraad zonder dat de stad vastloopt. Daarom werken we samen met ondernemers en vervoerders aan betere stadslogistiek. Goederen op de juiste plaats met minder voertuigen en minder overlast. We schatten in dat samenvoegen van horecaleveringen het aantal vervoersritten met wel 50 – 75% afneemt.

Wat onderzoeken we in de proef?

  • Percentage daling aantal vervoersritten
  • Wat er nodig is voor ondernemers om goederen via logistiek centrum te laten leveren
  • Of het een duurzaam en betaalbaar businessmodel is

Ondernemers gezocht

Bureau Shaping New Economy bereidt de proef voor. Wilt u samen met ons onderzoeken hoe dit kan werken zodat de binnenstad van Utrecht bereikbaar en leefbaar blijft? Neem contact met Shaping New Economy via info@shapingneweconomy.com.

We zoeken naast deelnemende restaurants ook creatieve mensen die het leuk vinden om samen met de andere partijen deze nieuwe werkwijze te ontdekken. Het nieuwe logistieke systeem moet aan de belangen van alle ondernemers tegemoetkomen en tegelijk Utrecht bereikbaar en leefbaar houden. We zijn ervan overtuigd dat we dat alleen voor elkaar kunnen krijgen als we samenwerken met alle ondernemers.

Planning

We weten nog niet precies wanneer de proef kan starten. We verwachten dat dit de planning is.

Wanneer doen we wat?
WanneerWat
Zomer 2024Samenstellen groep ondernemers
Najaar 2024Selectie en samenwerking opzetten met logistieke partij(en)
Najaar 2024Samen met ondernemers proef inrichten
Najaar 2024Start proef (duurt 6 maanden)

Het kan zijn dat de planning verandert. Als dat zo is, dan passen we dat hierboven aan.

Hulp en contact Goederenvervoer

Telefoon

14 030

E-mail

stadslogistiek@utrecht.nl

Bezoekadres

Stadsplateau 1, Utrecht