Handleiding parkeerkorting

Gebruikt u parkeerkorting voor bezoek, mantelzorg, thuiszorg of kraamzorg? Dan kunt u deze korting regelen via de website Mijn Parkeeractie.

In de video leggen we uit hoe Mijn Parkeeractie werkt. Daaronder staat uitleg over de stappen en mogelijkheden voor parkeerkorting.

Kunt of wilt u niet online betalen of bezoek aanmelden? Onder 'Parkeerkorting gebruiken' leest u hoe u dit dan regelt.

Video met uitleg over Mijn Parkeeractie

Uitleg bij parkeerkorting en Mijn Parkeeractie

Aanvragen en activeren

Parkeerkorting voor bezoek aanvragen

Na uw aanvraag moet u uw account activeren op Mijn Parkeeractie. Hieronder staat uitleg over het aanvragen en activeren.

Gebruikte u al parkeerkorting op de parkeerautomaat? Kijk dan op deze pagina bij 'Mijn Parkeeractie activeren als u al parkeerkorting gebruikte via de parkeerautomaat'. 

Hulp bij parkeerkorting aanvragen
  1. U logt in met uw DigiD.
  2. Klik op de knop ‘Parkeerproduct aanvragen’
  3. Kies in de lijst ‘Bewonerskorting voor bezoek’ of ‘Bewonerskorting voor bezoek B1’. Met de parkeerplattegrond ziet u welke u moet kiezen.
    • Woont u in zone A1(roze gebied) of zone A2 (geel gebied)? Kies dan ‘Bewonerskorting voor bezoek’.
    • Woont u in zone B1 (blauw gebied)? Of in een gebied waar binnenkort betaald parkeren komt? Kies dan ‘Bewonerskorting voor bezoek B1’.
  4. Klik op ‘Volgende’.
  5. Vul uw e-mailadres in, en eventueel uw telefoonnummer. Naar dit e-mailadres sturen wij na uw aanvraag de bevestiging en verdere uitleg.
    Klik op ‘Volgende’.
  6. Controleer uw adres. Kloppen de gegevens? Kies ‘Ja, mijn gegevens zijn correct’. Klik op ‘Volgende’.
    • Kloppen uw gegevens niet? Klik dan op de ‘Terug’-pijl om uw gegevens opnieuw in te vullen. 
    • Bent u sinds kort verhuisd? Wacht dan met aanvragen tot uw inschrijving op uw nieuwe adres is verwerkt.
  7. Kies de startdatum vanaf wanneer u gebruik wil kunnen maken van parkeerkorting voor bezoek. Hier kunt u de datum van vandaag laten staan. Klik op ‘Volgende’.
  8. Controleer de aanvraag en als alles klopt, vink aan: ‘Ja, rond de aanvraag af’. Klik op ‘Volgende’ om de aanvraag af te ronden.

Na uw aanvraag krijgt u meteen een e-mail. U kunt nu een account aanmaken en activeren op Mijn Parkeeractie.

Hulp bij account activeren op Mijn Parkeeractie
  1. Ga op uw telefoon, tablet of computer naar Mijn Parkeeractie.
  2. Klik op ‘Activeer account’.
  3. Vul uw e-mailadres in en klik op de knop ‘Verzenden’.
  4. U ontvangt een e-mail met een link om uw account te activeren.
    Hebt u de e-mail niet gekregen?
    • U hebt maar 1 account nodig voor alle parkeerkortingen (voor bezoek, mantel- of thuiszorg en kraamzorg). Hebt u al 1 van deze parkeerkortingen? En hebt u daarvoor een e-mailadres doorgegeven? Dan hebt u al een account. U kunt hetzelfde account blijven gebruiken voor parkeerkorting. Kijk op deze pagina bij 'Inloggen'.
    • Controleer of u uw e-mailadres goed hebt ingevuld.
    • Controleer of het e-mailadres dat u invult hetzelfde is als het e-mailadres dat u heeft doorgegeven bij het aanvragen van de parkeerkorting.
    • Controleer of de e-mail in uw spambox zit.
    • Wacht een paar minuten: het kan even duren voordat u de e-mail krijgt.
  5. Hebt u de e-mail gekregen? Klik op de link om uw account te activeren.
  6. Kies een wachtwoord en vul het in.
    Uw nieuwe wachtwoord moet voldoen aan deze voorwaarden:
    • Minstens 8 tekens.
    • Minstens 1 kleine letter.
    • Minstens 1 hoofdletter.
    • Minstens 1 cijfer.
  7. Vul hetzelfde wachtwoord in bij ‘Wachtwoord bevestigen’.
  8. Klik op de knop ‘Bewaren’.

Uw account is geactiveerd. U kunt nu inloggen.

Gebruikte u via de parkeerautomaat al parkeerkorting voor bezoek, mantelzorg, thuiszorg of kraamzorg? Volg dan onderstaande stappen om Mijn Parkeeractie te activeren.

  1. Geef uw e-mailadres door:
    E-mailadres doorgeven
  2. Log in met uw DigiD.
    • Hebt u geen DigiD en kunt u die ook niet aanvragen? Geef dan uw emailadres door via het formulier Stel een parkeervraag. Schrijf in het formulier dat u uw e-mailadres doorgeeft voor de website Mijn Parkeeractie.
  3. Klik rechtsboven op uw naam. U gaat naar een nieuwe pagina.
  4. Vul uw e-mailadres in en klik op ‘Opslaan’. Uw e-mailadres is toegevoegd.
  5. Ga daarna op uw telefoon, tablet of computer naar Mijn Parkeeractie.
  6. Klik op ‘Activeer account’.
  7. Vul uw e-mailadres in en klik op de knop ‘Verzenden’.
  8. U krijgt een e-mail met een link om uw account te activeren.
    Hebt u deze e-mail niet gekregen?
    • U hebt maar 1 account nodig voor alle parkeerkortingen (voor bezoek, mantel- en thuiszorg en kraamzorg). Hebt u al 1 van deze parkeerkortingen? En hebt u daarvoor een e-mailadres doorgegeven? Dan hebt u al een account. U kunt hetzelfde account blijven gebruiken voor parkeerkorting. Kijk op deze pagina bij 'Inloggen'.
    • Controleer of u uw e-mailadres goed hebt ingevuld.
    • Controleer of het e-mailadres dat u invult hetzelfde is als het e-mailadres dat u hebt doorgegeven bij stap 1.
    • Controleer of de e-mail in uw spambox zit.
    • Wacht een paar minuten: het kan even duren voordat u de e-mail krijgt.
  9. Hebt u de e-mail gekregen? Klik op de link om uw account te activeren.
  10. Kies een wachtwoord en vul het in.
    Uw nieuwe wachtwoord moet voldoen aan deze voorwaarden:
    • Minstens 8 tekens.
    • Minstens één kleine letter.
    • Minstens één hoofdletter.
    • Minstens één cijfer.
  11. Vul hetzelfde wachtwoord in bij ‘Wachtwoord bevestigen’.
  12. Klik op de knop ‘Bewaren’.

Uw account is geactiveerd. U kunt nu inloggen.

Parkeerkorting voor kraamzorg aanvragen

Parkeerkorting voor mantelzorg of thuiszorg aanvragen

Is uw aanvraag goedgekeurd? Dan kunt u uw account aanmaken en activeren op Mijn Parkeeractie. Uitleg nodig? Kijk hierboven bij 'Aanvragen parkeerkorting voor bezoek', vanaf 2e deel: 'Hulp bij account activeren op Mijn Parkeeractie'.

Om Mijn Parkeeractie veilig te gebruiken, moet uw telefoon, tablet of computer geen verouderd besturingssysteem hebben. Ook mag uw browser niet ouder zijn dan 5 jaar voor een veilig gebruik. 

Met deze besturingssystemen en browsers kunt u veilig aanvragen, aanmelden en inloggen:

  • Windows 10 of hoger met de browsers Google Chrome, Microsoft Edge, Firefox, Safari. Gebruikt u een andere browser? Dan kunt u die gebruiken als ze HTML5 en CSS3 ondersteunen. 
  • Android 11 of hoger met browser Google Chrome. 
  • Apple iOS 15 of hoger met de browser Safari. 

Krijgt u een foutmelding als u Mijn Parkeeractie wilt gebruiken? Check dan of er updates zijn voor uw telefoon, tablet of computer.  

Hulp nodig? Bel dan naar telefoonnummer 14 030 of kom langs bij het servicepunt in het stadskantoor. Wij helpen u dan verder. 

Besturingssysteem telefoon met Android updaten

Volg onderstaande stappen om uw Android-telefoon te updaten: 

  1. Klik op ‘Instellingen’ op uw telefoon of tablet 
  2. Klik op ‘Over deze telefoon’ 
  3. Klik op ‘Systeem updates’  
  4. Klik op ‘Controleren op updates’ 
  5. Als er een nieuwe update beschikbaar is, dan ziet u deze hier staan. Klik op ‘update’ om het downloaden van de update te starten. Klik vervolgens op ‘installeer’. 

Werkt de update niet of is er geen update? Uw telefoon heeft waarschijnlijk een verouderd besturingssysteem. Daardoor kunt u Mijn Parkeeractie niet veilig gebruiken. Gebruik dan een andere telefoon, tablet of computer.  

Hulp nodig? Bel dan naar telefoonnummer 14 030 of kom langs bij het servicepunt in het stadskantoor. Wij helpen u dan verder.   

Besturingssysteem telefoon van Apple updaten

Volg onderstaande stappen om uw Apple-telefoon te updaten: 

  1. Klik op ‘Instellingen’ op uw telefoon of tablet 
  2. Klik op ‘Algemeen’ 
  3. Klik op ‘Software-update’ 
  4. Als er een nieuwe update beschikbaar is, dan ziet u deze hier staan. Klik op ‘update’ om het downloaden van de update te starten. Klik vervolgens op ‘installeer'. 

Werkt de update niet of is er geen update? Uw telefoon heeft waarschijnlijk een verouderd besturingssysteem. Daardoor kunt u Mijn Parkeeractie niet veilig gebruiken. Gebruik dan een andere telefoon, tablet of computer.  

Hulp nodig? Bel dan naar telefoonnummer 14 030 of kom langs bij het servicepunt in het stadskantoor. Wij helpen u dan verder. 

Inloggen

  • Ga naar Mijn Parkeeractie.
  • Vul in het scherm uw gebruikersnaam (uw e-mailadres) en uw wachtwoord in.
  • U bent nu in uw persoonlijke omgeving.
  • Ga naar Mijn Parkeeractie en log in.
  • Klik op uw naam rechtsboven in uw scherm.
  • Klik op ‘Instellingen’.
  • Klik op ‘Wachtwoord wijzigen’.
  • Vul eerst uw huidige wachtwoord in en daarna uw nieuwe, gewenste wachtwoord.
  • Vul uw nieuwe wachtwoord nogmaals in.
  • Klik op ‘Bewaren’

Uw nieuwe wachtwoord moet voldoen aan deze voorwaarden:

  • Minstens 8 tekens.
  • Minstens één kleine letter.
  • Minstens één hoofdletter.
  • Minstens één cijfer
  • Log in op Mijn Parkeeractie.
  • Klik op ‘Wachtwoord vergeten?’.
  • Vul uw e-mailadres in.
  • Klik op ‘Verzenden’.
  • U krijgt een e-mail met een link om een nieuw wachtwoord te maken. Klik op deze link.
  • Voer een nieuw wachtwoord in en klik op ‘Opslaan’.
  • U kunt nu inloggen met uw nieuwe wachtwoord.

Parkeerkorting gebruiken

U hebt parkeergeld nodig om parkeerkorting te gebruiken. Dit geld voegt u eerst toe op Mijn Parkeeractie. Daarna kunt u het gebruiken om uw bezoek met korting te laten parkeren. Geld toevoegen doet u online met iDEAL, via een bankoverschrijving of aan de balie in het stadskantoor.

Video met uitleg

Bekijk de video over hoe u parkeergeld toevoegt

parkeergeld toevoegen met iDEAL via Mijn Parkeeractie
  • Log in op Mijn Parkeeractie.
  • Klik op het tabblad ‘Saldo’. Op uw telefoon staat dit aan de linkerkant.
  • Klik op '(Geldsaldo) opwaarderen’.
  • Kies het gewenste bedrag (minimaal €5, maximaal €100).
  • Klik op ‘Betalen’.
  • U wordt hierna doorverwezen naar de iDEAL-betaalpagina.
  • Kies uw bank en betaal via uw bank.
  • Uw parkeergeld is toegevoegd.
Parkeergeld toevoegen via bankoverschrijving
  • Maak het geld over naar rekeningnummer NL82 BNGH 0285 1784 90 op naam van Gemeente Utrecht.
  • Zet in de omschrijving van uw betaling: 'Vergunningsnummer ...'. Dit vergunningsnummer vindt u door in te loggen op de website Mijn Parkeren. Klik in het menu op ‘actieve parkeerproducten’. Klik dan op het parkeerproduct ‘Bewonerskorting voor bezoek’. Daar staat uw vergunningsnummer. Zonder het vergunningsnummer kunnen wij uw betaling niet verwerken.
  • Het parkeergeld komt binnen 3 werkdagen op Mijn Parkeeractie. Gebruikt u een creditcard of buitenlandse rekening? Dan kan het langer duren.
Parkeergeld storten aan de balie

Kunt u niet bankieren via internet? Dan kunt u op het stadskantoor uw parkeergeld toevoegen. Dat kan met contant geld of met uw bankpas. Dit kan alleen als u uw account van Mijn Parkeeractie al geactiveert hebt.

Maak online een afspraak op het stadskantoor of bel naar 14 030.

U kunt meerdere auto’s (tegelijk) aanmelden op 1 dag, totdat het parkeergeld op is. U betaalt per auto.

Video met uitleg

Bekijk de video over parkeerkorting aanmelden

Bezoek aanmelden in Mijn Parkeeractie
  • Log in op Mijn Parkeeractie.
  • Klik op ‘Aanmelden’. Op uw telefoon staat dit aan de linkerkant.
  • Kies onder het kopje ‘Parkeerproduct’ de juiste parkeerkorting.
  • Controleer bovenaan bij ‘Start’ de datum en starttijd. Hier staat automatisch het tijdstip en de dag van vandaag. Wilt u bezoek aanmelden voor een andere dag of tijdstip? Pas dan de gewenste datum en starttijd aan, of klik op het icoon van de kalender.
  • Controleer daarnaast bij ‘Eind’ of de eindtijd klopt. Hier staat automatisch het tijdstip waarop het betaald parkeren ophoudt in uw wijk. U bent niet verplicht een eindtijd in te vullen. Dit kunt u via de webapp doen wanneer uw bezoek vertrekt.
  • Vul bij ‘Kenteken’ het kenteken in van uw bezoek.
  • Klik op ‘Meld aan’.
  • Het kenteken van uw bezoek is nu aangemeld.
Bezoek aanmelden via telefoon

Kunt of wilt u niet online uw parkeerkorting regelen? U kunt kentekens van uw bezoek doorgeven via telefoonnummer 14 030 op tijden dat betaald parkeren geldt.

U geeft dan door:

  • uw adres
  • het kenteken
  • de datum
  • begintijd
  • eindtijd
Video met uitleg

Bekijk de video over hoe u uw bezoek afmeldt

Bezoek afmelden in Mijn Parkeeractie
  • Log in op Mijn Parkeeractie.
  • Klik op het tabblad ‘Aanmeldingen’. Op uw telefoon staat dit aan de linkerkant.
  • Zoek in het overzicht het kenteken op van uw bezoek.
  • Klik op de knop ‘Stop’ achter het kenteken. Uw bezoek is nu afgemeld.
  • Blijft uw bezoek tot het tijdstip dat bij ‘Eind’ staat? Dan hoeft u uw bezoek niet af te melden. Het afmelden gaat dan automatisch.
  • U kunt de parkeerkosten zien onder het tabblad 'Historie'. Dit geldt ook voor alle oude aanmeldingen.
Bezoek afmelden via telefoon

Hebt u uw bezoek telefonisch aangemeld? U geeft dan ook al de eindtijd door. Uw bezoek wordt dan vanzelf afgemeld op dat tijdstip.

U kunt vertrouwde, regelmatige bezoekers zelf hun kenteken laten aanmelden via hun eigen telefoon, tablet of computer. Dit doet u door hen te machtigen. Let op: u kunt niet iemand machtigen om parkeergeld toe te voegen. De parkeerkosten blijven van uw parkeergeld afgaan.

Video met uitleg

Bekijk de video over hoe u iemand machtigt om parkeerkorting aan te melden

Bezoek machtigen in Mijn PArkeeractie

Volg deze stappen om iemand te machtigen:

  • Log in op Mijn Parkeeractie.
  • Klik op ‘Machtigen’. Op uw telefoon staat dit aan de linkerkant.
  • Klik daarna op ‘Nieuwe machtiging’.
  • Vul het e-mailadres in van de persoon die u wilt machtigen.
  • Kies de juiste parkeerkorting (als u meerdere parkeerkortingen hebt).
  • Geef de bezoeker die u machtigt een herkenbare omschrijving (bijvoorbeeld een naam).
  • Kies deze bezoeker.
  • Klik op ‘Machtiging toevoegen’.

Gebruikt de bezoeker die u machtigt Mijn Parkeeractie nog niet? Dan ontvangt deze een link om Mijn Parkeeractie te activeren. Gebruikt de bezoeker al wel Mijn Parkeeractie? Dan wordt de parkeerkorting toegevoegd aan het account van de bezoeker.

Machtiging afmelden

Volg deze stappen om uw machtiging af te melden:

  • Klik op ‘Machtigen’. Op uw telefoon staat dit aan de linkerkant.
  • Klik op het rode kruisje naast de machtiging die u wilt afmelden.
  • Bevestig de afmelding.

Heeft iemand u gemachtigd om Mijn Parkeeractie te gebruiken? Zo meldt u de parkeerkorting namens die persoon aan in de webapp.

Gebruikt u Mijn Parkeeractie ook zelf met uw eigen account?

  • Log in op Mijn Parkeeractie.
  • Klik op ‘Aanmelden’. Op uw telefoon staat dit aan de linkerkant.
  • Kies onder het kopje ‘Parkeerproduct’ de parkeerkorting waar ‘Gebruik’ achter staat.
  • Controleer bovenaan bij ‘Start’ de datum en starttijd. Hier staat automatisch het tijdstip en de dag van vandaag. Wilt u bezoek aanmelden voor een andere dag of tijdstip? Pas dan de gewenste datum en starttijd aan, of klik op het icoon van de kalender.
  • Controleer bij ‘Eind’ of de eindtijd klopt. Hier staat automatisch het tijdstip waarop het betaald parkeren ophoudt in uw wijk. U bent niet verplicht een eindtijd in te vullen. Dit kunt u via de webapp doen wanneer het bezoek vertrekt.
  • Vul bij ‘Kenteken’ het kenteken in van het bezoek.
  • Klik op ‘Meld aan’.
  • Uw kenteken is nu aangemeld. De parkeerkosten gaan af van het parkeergeld van de persoon die u gemachtigd heeft.

Gebruikt u Mijn Parkeeractie alleen als gemachtigde?

  • Log in op Mijn Parkeeractie.
  • U komt bij het inloggen automatisch bij het kopje ‘Aanmelden’ terecht.
  • Klik op ‘Aanmelden’. Op uw telefoon staat dit aan de linkerkant.
  • Controleer bovenaan bij ‘Start’ de datum en starttijd. Hier staat automatisch het tijdstip en de dag van vandaag. Wilt u bezoek aanmelden voor een andere dag of tijdstip? Pas dan de gewenste datum en starttijd aan, of klik op het icoon van de kalender.
  • Controleer bij ‘Eind’ of de eindtijd klopt. Hier staat automatisch het tijdstip waarop het betaald parkeren ophoudt in uw wijk. U bent niet verplicht een eindtijd in te vullen. Dit kunt u via de webapp doen wanneer het bezoek vertrekt.
  • Vul bij ‘Kenteken’ het kenteken in van het bezoek.
  • Klik op ‘Meld aan’.
  • Het kenteken van het bezoek is nu aangemeld. De parkeerkosten gaan af van het parkeergeld van de persoon die u gemachtigd heeft.

Handig

U kunt voor Mijn Parkeeractie een snelkoppeling maken op uw telefoon, tablet of computer. Zo hebt u snel toegang tot de online omgeving en werkt het als een app.

Snelkoppeling op een Android-telefoon of tablet
  • Ga op uw telefoon of tablet naar Mijn Parkeeractie in Google Chrome.
  • Klik bovenin op het menu. Dit is de knop met 3 puntjes.
  • Er komt nu een nieuw scherm. Kies in het menu ‘Toevoegen aan startscherm’.
  • Geef de snelkoppeling een andere naam als u wilt.
  • Klik op ‘Toevoegen
  • Er staat nu een snelkoppeling op uw beginscherm van Google Chrome. U kunt daarop klikken wanneer u Mijn Parkeeractie wilt openen.
Snelkoppeling op een iOS-telefoon of tablet
  • Ga op uw telefoon of tablet naar Mijn Parkeeractie in Safari.
  • Klik op het deelicoon. Dat is het vierkant met het pijltje erin.
  • Kies in het menu ‘Zet op beginscherm’
  • Geef de snelkoppeling een andere naam als u wilt.
  • Klik op ‘Voeg toe’
  • Er staat nu een snelkoppeling op uw beginscherm van Safari. U kunt daarop klikken wanneer u Mijn Parkeeractie wilt openen.
Snelkoppeling op een Windows-computer
  • Ga naar uw bureaublad en klik er met de rechtermuisknop op.
  • Er verschijnt nu een menu. Selecteer in dit menu Nieuw > Snelkoppeling.
  • Vul onder ‘Geef de locatie van het item op’ https://parkeerapp.utrecht.nl/ in.
  • Klik op Volgende en geef de snelkoppeling een naam, bijvoorbeeld 'Mijn Parkeeracties’.
  • Klik vervolgens op Voltooien.
  • Er staat nu een snelkoppeling op uw bureaublad. U kunt daarop klikken wanneer u Mijn Parkeeractie wilt openen.
Snelkoppeling op een Mac-computer
  • Ga naar Mijn Parkeeractie.
  • Klik in de adresbalk op het icoontje dat vóór de url staat, en sleep het naar het bureaublad.
  • Er staat nu een snelkoppeling op uw bureaublad. U kunt de naam wijzigen door met de rechtermuisknop op de snelkoppeling te klikken en op ‘Wijzig Naam’ te klikken.
  • Klik op de snelkoppeling om Mijn Parkeeractie te openen.
Video met uitleg

Bekijk de video hoe u uw favoriete kentekens opslaat

Uitleg

U kunt in Mijn Parkeeractie kentekens die u vaker gebruikt als favoriet opslaan en selecteren als u uw parkeerkorting voor bezoek aanzet.

  • Klik op het tabblad ‘Kentekens’. Op uw telefoon staat dit aan de linkerkant.
  • Klik op ‘Kenteken toevoegen’.
  • Vul het kenteken in en geef deze een herkenbare naam.
  • Klik op ‘Opslaan’.

Wilt u een als favoriet opgeslagen kenteken verwijderen? Klik dan in het overzicht op het kruisje.

Video met uitleg

Bekijk de video hoe u parkeeracties, betalingen en uren bekijkt

Uitleg

U ziet direct hoeveel uren u nog over hebt voor parkeerkorting.

  • Log in op Mijn Parkeeractie.
  • U komt op de pagina ‘Aanmelden’. Hier ziet u direct hoeveel uren u nog hebt.

U kunt ook zien welke parkeeracties en betalingen u hebt gedaan:

  • Ga naar de menuknop en klik op ‘Historie’. Hier vindt u een overzicht van uw oude aanmeldingen en betalingen.
  • Bij ‘Start’ en ‘Eind’ kunt u verschillende data selecteren om in een bepaalde periode te zoeken,
  • U kunt zoeken door kentekens, productnamen en -nummers en parkeerzones in het zoekveld in te vullen.

Parkeergeld terugvragen

Hebt u per ongeluk 2 keer parkeerkosten betaald via Mijn Parkeeractie? Of is de korting niet goed berekend?

Een medewerker neemt binnen 5 werkdagen contact met u op.

U kunt dit ook telefonisch regelen via 14 030.

Opzeggen

Verhuist u? Dan moet u de parkeerkorting opzeggen.

Zeg uw parkeerkorting op

Product in Mijn Parkeeractie verwijderen

Wilt u een product uit Mijn Parkeeractie verwijderen, bijvoorbeeld omdat u geen kraamzorg meer hebt?

  • Log in op Mijn Parkeeractie.
  • Klik op ‘Parkeerproducten’.
  • Ga naar het onderdeel ‘Mijn parkeerproducten’.
  • Klik achter het parkeerproduct dat u wilt opzeggen op ‘Bekijken’ (laatste kolom).
  • Klik op ‘Ga door met het beëindigen van de vergunning’.
  • Controleer uw contactgegevens en klik op ‘Volgende’.
  • Vul de datum in waarop u de parkeervergunning wilt opzeggen en kies de reden van opzegging. Klik op ‘Volgende’.
  • Klik nog een keer op ‘Volgende’ om de opzegging definitief te maken.
  • Klik op ‘Voltooien’ om terug te gaan naar de overzichtspagina.
Als u niet kunt inloggen in Mijn Parkeeractie

Kunt u niet inloggen?

  • Geef uw verzoek dan door via Stel een parkeervraag.
  • Of vraag een schriftelijk formulier aan via telefoonnummer 14 030.

Hebt u uw parkeerkorting(en) opgezegd? U kunt alleen geld terugkrijgen als u al uw parkeerkortingen hebt opgezegd. Volg de volgende stappen om uw geld terug te krijgen: 

Wilt u uw parkeerkorting opzeggen? Dan kunt u het geld dat nog in uw account staat terugkrijgen. Volg daarvoor de volgende stappen:

  • Log in op Mijn Parkeeractie.
  • Klik op ‘Saldo’. Op uw telefoon staat dit aan de linkerkant.
  • Klik vervolgens op ‘Restitutie aanvragen’.
  • Klik op ‘Nieuw restitutieverzoek’.
  • U krijgt een pop-up scherm te zien. Hier vult u uw IBAN in en geeft u de reden voor restitutie.
  • Klik op ‘Bevestigen’.
  • U krijgt een pop-up bericht met informatie over de terugbetaling.
  • Klik op ‘Sluiten’ om de melding te sluiten.

Hulp nodig?

Hebt u hulp nodig met het aanvragen van parkeerkorting voor bezoek of de website Mijn Parkeeractie? Bel dan telefoonnummer 14 030.

Hebt u moeite bij het activeren of gebruiken van Mijn Parkeeractie? Kom dan langs bij het wijkbureau, de bibliotheek, of het servicepunt in het stadskantoor.

Spreekt u niet goed Nederlands? De medewerkers van het servicepunt in het stadskantoor kunnen een tolk inschakelen om met u te praten.

Is parkeerkorting regelen nog niet gelukt en loopt u daardoor korting mis? Dan kunt u te veel betaald parkeergeld terugvragen.

Hulp en contact Parkeren

Postadres

Vergunningen, Toezicht en Handhaving
Afdeling Vergunningen
Postbus 16200
3500 CE Utrecht