Sensoren
We hebben op een aantal plekken verschillende soorten sensoren staan. Daarmee meten we bijvoorbeeld hoe druk het is. Zo kunnen we het verkeer beter door de stad leiden. De metingen zijn anoniem. De sensoren meten alleen dat iemand of iets voorbijkomt, niet wie. We kunnen mensen niet volgen met de sensoren.
Sensoren Rubenslaan
Op de Rubenslaan staan warmtesensoren. Deze sensoren meten met infrarood de warmte van mensen. Zo meet de camera hoe druk het is op de fietspaden. Deze gegevens stuurt de sensor naar de verkeerslichten. En blijft het verkeerslicht langer groen als er veel fietsers staan. Hierdoor kunnen fietsers beter doorfietsen.
Privacy
De sensor slaat de warmtebeelden niet op. De sensor slaat wel het aantal fietsers op dat voorbijfietst. De camera meet alleen warmte, niet wie er voorbijkomt. De sensor werkt niet met wifi-gegevens en meet niets van uw telefoon.
In de richting van het Ledig Erf:
- bij de ingang van de parkeerplaats van het Diakonessenhuis, huisnummers 74 tot en met 180 (bij Careyn Swellengrebel).
- bij huisnummer 67 (aan de noordkant van de weg).
In de richting van het Herculesplein:
- bij het Kromme Rijn College.
- bij huisnummer 67.
Sensoren binnenstad
In de binnenstad en op het stationsplein meten we met (Privacy by design) sensoren hoeveel voetgangers, fietsers of voertuigen voorbijkomen. Zo kunnen we zien hoe druk het is. De sensor meet de drukte 24 uur per dag en 7 dagen per week. Daardoor kunnen we maatregelen nemen om bezoekers beter en prettiger door de stad te leiden. En door de sensoren kunnen we meteen zien of de maatregelen invloed hebben. Als het nodig is kunnen we dan opnieuw bijsturen.
Privacy
Deze sensoren versturen nooit beelden en slaan ze niet op. Ze sturen alleen de aantallen en verschillende soorten vervoer door. De sensor werkt niet met wifi-gegevens en meet niets van uw telefoon.
Sensor herkent soort vervoer
Hoe kunnen de sensoren het verschil zien tussen voetgangers, fietsers, auto's en bussen? Dat werkt zo: deze sensor herkent de verschillende vormen van vervoer. De enige informatie die de sensor meet, is dat er ‘1 fietser’ of ‘1 auto’ is langsgekomen. De sensor kan dus alleen de manier van vervoer herkennen. De sensor kan niet zien wat bijvoorbeeld uw geslacht is.
- Choorstraat 3-13
- Domplein 2BISA
- Oudegracht 112B
- Oudegracht 136
- Oudegracht 174
- Rijnkade 1
- Stadhuisbrug 1
- Steenweg 59
- Steenweg 72
- Vredenburg 9
- Vredenburgplein
- Vredenburgviaduct/Vredenburgkade 11
Sensoren goederenvervoer laden en lossen
We hebben als proef verschillende typen sensoren die het goederenvervoer en het laden en lossen hiervan in de gaten houden. De proef is begin oktober 2024 gestart en duurt waarschijnlijk 6 maanden. De sensoren meten 24 uur per dag en 7 dagen per week. Dit doen ze in iedere geval 3 maanden. We gebruiken deze informatie om nieuw beleid te ontwikkelen.
Sensoren in de tegels
Deze sensoren kunnen zien of er een voertuig op staat. Zoals bestelbussen en vrachtauto's.
- Op de 110m lange laad- en losstrook aan de zuidzijde in de Lange Viestraat.
- De Stop & Drop plekken op het Stadhuisplein, Neude, Wed en Domplein.
Beeldensensoren
Deze sensoren herkennen het aantal en type vervoer en meten hoe lang deze stilstaan.
- De laad- en losstrook in de Lange Viestraat
- Stadhuisplein (shared space)
Extra informatie
Over hoe voetgangers en fietsers de laad- en losstrook en het fiets- en voetpad dat daarnaast ligt gebruiken.
- De laad- en losstrook op de Lange Viestraat
Privacy
Deze sensoren versturen nooit beelden en slaan ze niet op. De sensoren sturen alleen de aantallen en verschillende soorten vervoer door. De sensor werkt niet met wifi-gegevens en meet niets van uw telefoon.
Proef met informatie bij sensoren
In mei 2024 hebben we voor een onderzoek nieuwe borden geplaatst bij verschillende sensoren. Op de borden staat informatie over wat de sensor meet. We hebben ook gevraagd of u de informatie duidelijk vond. En of er nog extra informatie bij moet, of juist weg kan. Begin 2025 delen we de resultaten.
Landelijke samenwerking
Ook andere grote gemeenten (Amsterdam, Den Haag) onderzochten dezelfde borden. Het doel is om de de informatie overal in Nederland hetzelfde te maken. Op de landelijke website Allesoversensoren.net vindt u meer informatie over het gebruik van sensoren in Nederland.