Privacyverklaring: u hebt contact gehad met de gemeente of politie over iets wat niet mag

U bent staande gehouden door een handhaver

Welke gegevens verwerken wij?

Wij verwerken de volgende gegevens over u.

  • Contactgegevens (naam, telefoonnummer, e-mailadres)
  • Geboortedatum
  • Burgerservicenummer (BSN)
  • Adres waarop u staat ingeschreven of het adres waar u verblijft
  • De reden dat u staande bent gehouden

Wat doen we met uw gegevens?

  1. U wordt staande gehouden door een handhaver. De handhaver kan u een boete of waarschuwing geven.
  2. Mogelijkheid 1: u krijgt een waarschuwing.
    1. De handhaver kan de waarschuwing registreren.
    2. Wij verwijderen uw gegevens na 5 jaar
  3. Mogelijkheid 2: u krijgt een boete.
    1. Wij sturen uw gegevens naar het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). U betaalt de boete aan het incassobureau.
    2. Wij verwijderen uw gegevens na 5 jaar (5 jaar nadat u de boete hebt betaald).
    3. Let op: de politie en het Openbaar Ministerie kunnen gegevens bij ons opvragen. Bijvoorbeeld als zij deze nodig hebben voor een onderzoek.

We geven geen gegevens door aan landen buiten de EU.
We hebben onderzocht wat de risico's voor uw privacy zijn.
We laten geen besluiten door de computer maken.

Waarom wij uw gegevens mogen verwerken

De gemeente heeft de taak om voor de veiligheid en het welzijn van de burgers van Utrecht te zorgen. Wij bewaren de gegevens voor dit doel maximaal 5 jaar.

Meer informatie

Bekijk het proces ‘staandehouding’ in het register van verwerkingen.

Maakt u bezwaar tegen de boete? Bekijk ook de privacyverklaring 'u maakt bezwaar'.

Naar boven


U bent gefilmd met een bodycam

Wat is een bodycam?

Een bodycam is een kleine camera op de kleding van de medewerkers van de gemeente. Alleen medewerkers die controleren of regels worden nageleefd, dragen een bodycam.

Welke gegevens verwerken wij?

Wij verwerken de volgende gegevens over u.

  • Beelden waar u herkenbaar op staat
  • Geluid waar uw stem te horen is
  • Andere gegevens die u deelt tijdens de opname

Wat doen we met uw gegevens?

  1. De handhaver start de opname. Dit doet de medewerker alleen als er een dreigende of gevaarlijke situatie is. De medewerker laat het weten dat er een opname is gestart.
  2. Wij beslissen of wij actie moeten ondernemen. Bijvoorbeeld of wij aangifte moeten doen bij de Politie. Of als wij een klacht moeten opvolgen die is ingediend tegen de medewerker van de gemeente. Of als de persoon die is gefilmd de beelden wil zien.
  3. Mogelijkheid 1: we ondernemen geen actie. De gegevens worden na 28 dagen verwijderd.
  4. Mogelijkheid 2: we ondernemen wel actie.
    1. Wij bekijken de beelden. Dit mag maar door een klein aantal personen. En alleen in bovenstaande situaties (als wij bijvoorbeeld aangifte moeten doen).
    2. Wij kunnen de beelden delen met de politie en met het Openbaar Ministerie. Maar alleen als dat nodig is voor een onderzoek naar een strafbaar feit.
    3. Wij verwijderen de gegevens na 5 jaar.

We geven geen gegevens door aan landen buiten de EU.
We hebben onderzocht wat de risico's voor uw privacy zijn.
We laten geen besluiten door de computer maken.

Waarom wij uw gegevens mogen verwerken

De gemeente heeft de taak om de openbare orde te handhaven. En om ervoor te zorgen dat de medewerkers veilig hun werk kunnen doen. Wij bewaren de gegevens voor dit doel maximaal 5 jaar. Soms verwijderen wij deze gegevens eerder.

Meer informatie

Bekijk het proces ‘bodycam’ in het register van verwerkingen.

Naar boven


U krijgt een boete

U kunt op 2 manieren een boete krijgen:

  • U bent aangesproken door een handhaver. En de handhaver heeft u een boete gegeven.
  • U hebt een boete gekregen. Maar u bent niet eerst aangesproken door een handhaver.

Krijgt u een parkeerboete na een parkeercontrole? Bekijk de privacyverklaring 'Wij controleren uw voertuig bij een parkeercontrole'

Welke gegevens verwerken wij?

Wij verwerken de volgende gegevens over u.

  • Contactgegevens (naam, adres, telefoonnummer, e-mailadres)
  • Geboortedatum
  • Reden voor het opleggen van de boete of maatregel
  • Informatie over eerdere boetes of maatregelen
  • Gegevens die belangrijk zijn om de overtreding duidelijk te beschrijven

Bent u aangesproken door een handhaver? Dan verwerken wij ook de volgende gegevens.

  • Nationaliteit of reden dat u in Nederland mag verblijven (verblijfstatus)
  • Paspoortnummer, verblijfsdocument of rijbewijsnummer
  • Gegevens die u deelt met de handhaver. Of waar zij zelf achter komen als zij u aanspreken.

Bent u niet aangesproken door een handhaver? Dan verwerken wij ook de volgende gegevens.

  • Burgerservicenummer (BSN)
  • Soms ook informatie over u en uw onderneming bij de Kamer van Koophandel. Dit doen we alleen als het nodig is voor het opleggen van de boete.

Wat doen we met uw gegevens?

  1. We beoordelen of u een boete krijgt. Hiervoor bekijken we uw gegevens.
  2. Soms kunt u nog reageren op de boete. Soms ontvangt u geen definitieve boete, maar laten wij alleen weten dat wij u een boete willen geven. U kunt op dit voornemen reageren met een 'zienswijze'.
  3. Mogelijkheid 1: U reageert niet met een zienswijze
    1. Wij delen uw gegevens met de BghU. Dat is de Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht. Zij sturen u de boete. U betaalt aan de BghU.  
    2. Wij verwijderen uw gegevens na 7 jaar.
  4. Mogelijkheid 2: U reageert met een zienswijze.
    1. Wij beoordelen de zienswijze. Als er gegevens in de zienswijze staan, verwerken wij ook deze gegevens.
    2. Wij kunnen uw boete intrekken. We verwijderen uw gegevens dan na 1 jaar.
    3. Trekken wij de boete niet in? Dan verwijderen wij uw gegevens na 7 jaar.

We geven geen gegevens door aan landen buiten de EU.
We hebben onderzocht wat de risico's voor uw privacy zijn.
We laten geen besluiten door de computer maken.

Waarom wij uw gegevens mogen verwerken

De gemeente heeft de taak om voor de veiligheid van de burgers van Utrecht te zorgen. En om de openbare orde te handhaven. Wij bewaren de gegevens voor dit doel maximaal 7 jaar. Soms verwijderen wij deze gegevens eerder.

Meer informatie

Bekijk het proces ‘opleggen bestuurlijke boetes’ in het register van verwerkingen.

Maakt u bezwaar tegen de boete? Bekijk ook de privacyverklaring 'u maakt bezwaar'.

Naar boven


U krijgt een 'bestuurlijke maatregel', omdat u de openbare orde hebt verstoord

Een bestuurlijke maatregel is geen straf, maar wordt gebruikt om een overtreding te stoppen. Er zijn verschillende bestuurlijke maatregelen, bijvoorbeeld:

  • sluiting van een gebouw (dit is een 'last onder bestuursdwang')
  • gebiedsverbod
  • huisverbod
  • groepsverbod
  • noodbevel

Welke gegevens verwerken wij?

Wij verwerken de volgende gegevens over u.

  • Contactgegevens (naam, adres, telefoonnummer, e-mailadres)
  • Geboortedatum
  • Nationaliteit of reden dat u in Nederland mag verblijven (verblijfstatus)
  • Paspoortnummer, verblijfsdocument of rijbewijsnummer
  • Gegevens die u deelt met de politie of handhaver. Of waar zij zelf achter komen als zij u aanspreken.
  • Gegevens die belangrijk zijn om de overtreding duidelijk te beschrijven.

Wat doen we met uw gegevens?

  1. De Politie bekijkt de situatie. En maakt een rapport met informatie over de (mogelijke) overtreding. Hierin staan ook uw gegevens.
  2. Wij ontvangen het rapport van de Politie. De juridische afdeling van de gemeente bekijkt het rapport.
  3. Wij beoordelen het rapport. En bepalen of we een maatregel opleggen. We kijken daarvoor ook naar informatie die wij al hebben. Bijvoorbeeld over eerdere overtredingen.
  4. Mogelijkheid 1: u krijgt geen maatregel. We verwijderen de gegevens na 1 jaar.
  5. Mogelijkheid 2: u krijgt wel een maatregel.
    1. We kunnen uw gegevens delen. Bijvoorbeeld met de Politie of het Openbare Ministerie. We delen alleen gegevens als dat nodig is om te openbare orde te handhaven.
    2. We verwijderen de gegevens na 5 jaar.

We geven geen gegevens door aan landen buiten de EU.
We hebben onderzocht wat de risico's voor uw privacy zijn.
We laten geen besluiten door de computer maken.

Wij kunnen uw gegevens delen

Wij kunnen uw gegevens delen met andere partijen. De belangrijkste zijn:

  • Politie Midden-Nederland
  • Openbaar Ministerie Midden-Nederland
  • eigenaren en/of gebruikers van woningen en panden
  • U-centraal
  • Stichting Jongerenwerk Utrecht
  • Zorg en Veiligheidshuis Regio Utrecht

Wij delen uw gegevens alleen als dat nodig is.

Waarom wij uw gegevens mogen verwerken

De gemeente heeft de taak om voor de veiligheid van de burgers van Utrecht te zorgen. Wij bewaren de gegevens voor dit doel maximaal 5 jaar. Soms verwijderen wij de gegevens al eerder.

Meer informatie

Bekijk het proces ‘Bestuursrechtelijk instrumentarium ter handhaving van de openbare orde’ in het register van verwerkingen.

Maakt u bezwaar tegen de beslissing over de bestuurlijke maatregel? Bekijk ook de privacyverklaring 'u maakt bezwaar'.

Naar boven


U vraagt de gemeente om te handhaven

Welke gegevens verwerken wij?

Wij verwerken de volgende gegevens over u en anderen.

  • Contactgegevens (naam, telefoonnummer, e-mailadres)
  • Andere gegevens die u in het meldingsformulier deelt (zoals uw adres of namen van uzelf of van andere personen)  

We verwerken deze gegevens alleen als dat nodig is.

Wat doen we met uw gegevens?

  1. U doet een handhavingsverzoek. Daarbij deelt u uw gegevens.
  2. Wij beoordelen uw verzoek. Soms nemen wij contact met u op. Bijvoorbeeld als we meer informatie nodig hebben.
  3. Mogelijkheid 1: Wij gaan niet handhaven. Wij verwijderen uw gegevens 1 jaar nadat het dossier is gesloten.  
  4. Mogelijkheid 2: Wij gaan wel handhaven.
    1. Soms delen wij uw gegevens. Bijvoorbeeld met de politie of brandweer. Maar alleen als dat nodig is voor de handhaving.  
    2. We beoordelen of er sprake is van een overtreding.
    3. Wij verwijderen uw gegevens 5 jaar nadat het dossier is gesloten.

We geven geen gegevens door aan landen buiten de EU.
We hebben onderzocht wat de risico's voor uw privacy zijn.
We laten geen besluiten door de computer maken.

Waarom wij uw gegevens mogen verwerken

De gemeente heeft als taak om voor de veiligheid en het welzijn van de burgers van Utrecht te zorgen. Wij bewaren de gegevens voor dit doel maximaal 5 jaar. Soms verwijderen wij deze gegevens eerder.

Meer informatie

Bekijk het proces ‘opvolging handhavingsverzoek’ in het register van verwerkingen.

Naar boven

Wij controleren op woonfraude en het verkeerd gebruik van woningen

Welke gegevens verwerken wij?

Wij verwerken de volgende gegevens over u en anderen.

  • Adres woning  
  • Gegevens over personen die ingeschreven staan op het adres van de woning:
    • naam
    • geslacht
    • geboortedatum
    • inschrijfdatum  
    • woongeschiedenis  
  • Het dossier van de gemeente met eerdere gevallen van illegaal gebruik van de woning
  • Foto’s die wij maken van- en in de woning tijdens het onderzoek  

Soms verwerken wij ook de volgende gegevens.

  • Contactgegevens van de eigenaar van de woning (naam, adres)
  • Informatie van de woningcorporatie waar u een woning huurt
  • Informatie over u uit een melding van illegaal gebruik van de woning  
  • Informatie van het internet, zoals bijvoorbeeld advertenties waarin illegale activiteiten worden aangeprezen
  • (politie)gegevens uit eerdere onderzoeken en/of maatregelen
  • Vergunningen die u hebt aangevraagd over het gebruik of aanpassingen aan de woning
  • Registratienummer-toeristische verhuur. Deze registratie bevat het Burgerservicenummer (BSN) van de aanvrager  

We verwerken deze gegevens alleen als dat nodig is. 

Wat doen we met uw gegevens?

  1. Wij krijgen een melding of signaal. Soms krijgen we een melding, bijvoorbeeld uit de buurt. Soms zien toezichthouders iets waardoor zij denken dat de woning misschien niet goed wordt gebruikt. Wij maken ook gebruik van data-analyse om mogelijke overtredingen op te sporen. Dat noemen wij een signaal.
  2. Wij kijken of we onderzoek moeten doen. Daarvoor bekijken we gegevens die wij al hebben. Bijvoorbeeld uit vergunningen of de basisregistratie personen.  
  3. Mogelijkheid 1: we doen geen onderzoek. We verwijderen uw gegevens na 5 jaar.
  4. Mogelijkheid 2: We doen verder onderzoek.
    1. We doen onderzoek bij de woning. We maken daarvan een rapport. We kunnen daarvoor foto’s maken van en in de woning.
    2. We beoordelen of er sprake is van een overtreding.
    3. Is er geen sprake van een overtreding? Dan verwijderen wij uw gegevens na 5 jaar 
    4. Is er wel sprake van een overtreding? Dan kan de eigenaar van het pand een boete of maatregel krijgen. We verwijderen de gegevens 5 jaar na het opleggen van de boete of maatregel.

We geven geen gegevens door aan landen buiten de EU.
We hebben onderzocht wat de risico's voor uw privacy zijn.
We laten geen besluiten door de computer maken.

Wij kunnen uw gegevens delen

Wij kunnen uw gegevens delen met deze partijen:  

  • politie  
  • Stichting Tussenvoorziening. Maar alleen als er in de woning mensen wonen die dringend hulp nodig hebben.  
  • Regionaal Informatie en Expertisecentrum. Maar alleen als er in de woning criminele activiteiten zijn ontdekt.  

Wij delen uw gegevens alleen als dat nodig is.

Waarom wij uw gegevens mogen verwerken  

De gemeente heeft de taak om voor de veiligheid en leefbaarheid van de burgers van Utrecht te zorgen. Wij bewaren de gegevens voor dit doel maximaal 5 jaar.

Meer informatie

Bekijk de volgende processen in het register van verwerkingen:

  • toezicht en handhaving bij illegaal gebruik van woningen
  • toezicht en handhaving: Wet toeristische verhuur
  • toezicht en handhaving bestaande bouw: omzettingen/onrechtmatige bewoning

Maakt u bezwaar tegen de boete of maatregel? Bekijk ook de privacyverklaring 'u maakt bezwaar'.

Naar boven


Wij controleren of een gebouw volgens de regels gebouwd is en gebruikt wordt

Welke gegevens verwerken wij?

Wij verwerken de volgende gegevens.

  • Adres van het gebouw
  • Contactgegevens van de eigenaar (naam, adres, telefoonnummer, e-mailadres)  
  • Registratie in het kadaster. De registratie in het kadaster bevat ook het burgerservicenummer (BSN) van de eigenaar van het gebouw
  • Aanwijzingen dat een gebouw niet volgens de regels gebruikt wordt 
  • Het dossier van de gemeente met eerdere gevallen van illegaal gebruik in het gebouw
  • Foto’s die wij maken van het gebouw voor het onderzoek

Soms verwerken wij ook de volgende gegevens.

  • Contactgegevens van bewoner(s) (naam, telefoonnummer, e-mailadres)  
  • Contactgegevens van de bestuurder van de onderneming in het gebouw
  • Informatie uit meldingen van burgers of van het huurteam
  • Gegevens van de politie over een hennepkwekerij
  • Gegevens van de politie of meldingen over illegale prostitutie  
  • Gegevens over (onderzoeken naar) brandveiligheid
  • Informatie over eerdere overtredingen in het gebouw
  • Vergunningen en/of rechten die zijn verleend voor het gebouw

Wij verwerken deze gegevens alleen als dit nodig is. 

Wat doen we met uw gegevens?

  1. Wij krijgen een signaal of melding. Soms krijgen we een melding, bijvoorbeeld uit de buurt. Soms zien toezichthouders iets waardoor zij denken dat het gebouw misschien niet goed wordt gebruikt. Wij maken ook gebruik van data-analyse om mogelijke overtredingen op te sporen.
  2. Wij beoordelen of we verder onderzoek moeten doen. Daarvoor bekijken we gegevens die wij al hebben. Bijvoorbeeld uit vergunningen of de Basisregistratie personen.  
  3. Mogelijkheid 1: we doen geen onderzoek. We verwijderen uw gegevens na 5 jaar.
  4. Mogelijkheid 2: we doen verder onderzoek.
    1. We doen onderzoek bij het gebouw. We maken daarvan een rapport. We kunnen daarvoor foto’s maken van het pand. Wij kunnen uw gegevens delen met de politie, Stichting Tussenvoorziening en het Regionaal Informatie en Expertisecentrum (RIEC). Wij delen uw gegevens alleen als dat nodig is.  
    2. We beoordelen of er een overtreding is.
    3. Is er geen overtreding? Dan verwijderen uw gegevens na 1 jaar.
    4. Is er wel een overtreding? Dan kunt u kunt een boete of maatregel krijgen. We verwijderen het rapport daarna na 7 jaar.

We geven geen gegevens door aan landen buiten de EU.
We hebben onderzocht wat de risico's voor uw privacy zijn.
We laten geen besluiten door de computer maken.

Waarom wij uw gegevens mogen verwerken

De gemeente heeft de taak om voor de veiligheid van de burgers van Utrecht te zorgen. En om de openbare orde te handhaven. Wij bewaren de gegevens voor dit doel maximaal 7 jaar. Soms verwijderen wij deze gegevens al eerder.

Meer informatie 

Bekijk de volgende processen in het register van verwerkingen:  

  • toezicht en handhaving bestaande bouw: vastgoedhandhaving  
  • toezicht en handhaving bestaande bouw: meldingen illegale bouw 
  • toezicht en handhaving bestaande bouw: klachten & meldingen 

Maakt u bezwaar tegen de beslissing of boete? Bekijk ook de privacyverklaring 'u maakt bezwaar'.

Naar boven


U bent aangemeld voor een 'persoonsgerichte aanpak'

Een persoonsgerichte (persoonlijke) aanpak kan zijn:

  • een lokale persoonsgerichte aanpak
  • een Top X-aanpak
  • een aanpak om radicalisering en extremisme te voorkomen

Welke gegevens verwerken wij?

Wij verwerken de volgende gegevens over u.

  • Contactgegevens (naam, telefoonnummer, e-mailadres)
  • Geslacht
  • Geboortedatum
  • Burgerservicenummer (BSN)
  • Reden van aanmelden (wat is de situatie, welke maatregelen zijn al genomen)
  • Of u eerder onderdeel bent geweest van een aanpak

Soms verwerken wij ook de volgende gegevens over u en anderen.

  • Over uw gezin. En over andere mensen die belangrijk zijn voor het succes van de aanpak.
  • Informatie die wij ontvangen van het Openbaar Ministerie en de Politie, bijvoorbeeld welke strafbare feiten u hebt gepleegd.
  • Andere informatie die belangrijk is om u te helpen. Bijvoorbeeld of u schulden hebt of een huis nodig hebt.
  • Geloof of religie. Maar alleen als u bent aangemeld voor een persoonsgerichte aanpak voorkoming radicalisering en extremisme

Wij verwerken deze gegevens in uw dossier met het plan van aanpak. Daarin staat ook andere informatie. Bijvoorbeeld over de planning en de afspraken.

Wat doen we met uw gegevens?

  1. U wordt aangemeld voor een persoonsgerichte aanpak. Meestal wordt u aangemeld door de politie. Dat kan zijn:
    • een lokale persoonsgerichte aanpak
    • een Top X-aanpak
    • een aanpak ter voorkoming radicalisering en extremisme
  2. Wij overleggen met onze ketenpartners. En beoordelen of u in aanmerking komt voor een aanpak.
  3. Mogelijkheid 1: u komt niet in aanmerking. We verwijderen de gegevens binnen 1 jaar.
  4. Mogelijkheid 2: U komt wel in aanmerking.
    1. Wij nemen contact met u op. Met een brief of in persoon. Als dat nodig is, doen we dit pas na de start van de aanpak. Bijvoorbeeld om een lopend strafrechtelijk onderzoek niet te verstoren.
    2. We maken een plan met onze ketenpartners. Hiervoor ontvangen we meer informatie van onze ketenpartners.
    3. Wij nodigen u uit om de aanpak te bespreken. Samen met u en de ketenpartners voeren we de aanpak daarna uit.
    4. We verwijderen de gegevens 5 jaar nadat de aanpak eindigt.

We geven geen gegevens door aan landen buiten de EU.
We hebben onderzocht wat de risico's voor uw privacy zijn.
We laten geen besluiten door de computer maken.

Wij kunnen uw gegevens delen

Wij kunnen uw gegevens delen met andere organisaties. Die noemen wij ketenpartners. Onze belangrijkste ketenpartners zijn:

  • Politie Midden-Nederland
  • Openbaar Ministerie Midden-Nederland
  • Samen Veilig Midden-Nederland
  • Reclassering
  • Jeugdhulpverlening
  • Buurtteams
  • Woningcorporaties

Wij kunnen ook gegevens krijgen van deze organisaties. Wij delen uw gegevens alleen als dat nodig is. De complete lijst van organisaties staat in het register van verwerkingen.

Waarom wij uw gegevens mogen verwerken

De gemeente heeft de taak om voor de veiligheid en het welzijn van de burgers van Utrecht te zorgen. Wij bewaren de gegevens voor dit doel maximaal 5 jaar. Soms verwijderen wij deze gegevens eerder.

Meer informatie

Bekijk het proces ‘lokale PGA (persoonsgerichte aanpak)’, ‘Top X aanpak’ en ‘persoonsgerichte aanpak voorkoming van polarisatie en radicalisering’ in het register van verwerkingen.

Naar boven


U bent onderdeel van 'aanpak van problematisch groepsgedrag onder jongeren'

Welke gegevens verwerken wij?

Wij verwerken de volgende gegevens over u.

  • Contactgegevens (naam, telefoonnummer, e-mailadres)
  • Geslacht
  • Geboortedatum
  • Ben je jonger dan 18 jaar? Dan verwerken we ook contactgegevens van de mensen die verantwoordelijk voor jou zijn.

Soms verwerken wij ook volgende gegevens over u en anderen.

  • Informatie over het problematische groepsgedrag. Bijvoorbeeld wat er gebeurt. En wat de gemeente of andere organisaties al gedaan hebben om het op te lossen.
  • Informatie over het gesprek dat we met u (of uw ouder/verzorger) hebben gevoerd. Of de reden dat u niet in gesprek wilde gaan.
  • Of u aangemeld bent (of wordt) voor een andere aanpak. Bijvoorbeeld voor een lokale persoonsgerichte aanpak of Top X.
  • Informatie over een aanmelding bij het buurtteam.
  • Andere gegevens over de problematische groep of leden daarvan, zoals informatie over schoolverzuim en naar welke school u gaat.

We verwerken deze gegevens alleen als dat nodig is.

Wat doen we met uw gegevens?

  1. We zien dat de openbare orde wordt verstoord door een groep jongeren. We kijken wie de overlast veroorzaakt. Dit doen we samen met de Politie en Jongerenwerk.
  2. De politie of jongerenwerk spreekt u aan. We bespreken hoe we de problemen kunnen oplossen. Soms gaan we ook in gesprek met uw ouders/verzorgers.
  3. We maken een plan van aanpak hoe we de overlast kunnen stoppen. Dit doen we samen met onze partners. Daarvoor kunnen we gegevens delen met deze partners.
  4. Als de overlast afneemt, stopt de aanpak. Dat laten we weten aan u en soms ook aan uw ouders/verzorgers.
  5. We verwijderen de gegevens na 5 jaar.

We geven geen gegevens door aan landen buiten de EU.
We hebben onderzocht wat de risico's voor uw privacy zijn.
We laten geen besluiten door de computer maken.

Wij kunnen uw gegevens delen

Wij kunnen jouw gegevens delen met onze partners. Onze belangrijkste partners zijn:

  • Politie Midden-Nederland
  • Openbaar Ministerie Midden-Nederland
  • buurtteams
  • jongerenwerk

Wij delen uw gegevens alleen als dat nodig is. De volledige lijst van onze partners vind je in het register van verwerkingen.

Waarom wij uw gegevens mogen verwerken

Wij hebben de taak om voor de veiligheid en het welzijn van alle burgers van Utrecht te zorgen. Wij bewaren de gegevens voor dit doel maximaal 5 jaar.

Meer informatie

Bekijk het proces ‘integrale aanpak problematisch groepsgedrag onder jongeren’ in het register van verwerkingen.

Naar boven


U zit in de gevangenis

Welke gegevens verwerken wij?

Wij verwerken de volgende gegevens over u.

  • Contactgegevens (naam, woon- of postadres, telefoonnummer, mailadres)
  • Geboortedatum
  • Burgerservicenummer (BSN)
  • Identiteitsgegevens (documentnummer en vervaldatum van identiteitsbewijs)
  • Datum start en (verwacht) einde detentie
  • Nationaliteit of verblijfsstatus
  • Of u aangemeld bent bij een persoonsgerichte aanpak (zoals lokale PGA of Top X)

Soms verwerken wij ook de volgende gegevens over u.

  • Of u eerder in de gevangenis hebt gezeten
  • Adres waar u verblijft of verbleef
  • Of er sprake is van lopend reclasseringstoezicht en informatie over eerdere reclasseringscontacten
  • Gegevens over zorgtrajecten. Maar alleen dat u zorg krijgt, niet welke zorg u krijgt.
  • Gegevens over uw zorgverzekering
  • Gegevens over uw woonsituatie
  • Gegevens over uw inkomen
  • Gegevens over schulden en schuldhulpverlening
  • Andere gegevens die nodig zijn om u te helpen. Bijvoorbeeld over de samenstelling van uw gezin.

We verwerken deze gegevens alleen als dat nodig is.

Wat doen we met uw gegevens?

  1. Wij krijgen een melding dat u in de gevangenis zit.
  2. Wij beoordelen of u in aanmerking komt voor hulp.
  3. Mogelijkheid 1: U komt niet in aanmerking. Wij verwijderen de gegevens na maximaal 1 jaar
  4. Mogelijkheid 2: U komt in aanmerking.
    1. U krijgt een aanbod om hulp te ontvangen. Bijvoorbeeld met huisvesting, zorg, schulden of werk. Deze hulp wordt soms geregeld door onze partners. Wij kunnen uw gegevens delen met deze partners.
    2. Wij verwijderen de gegevens 5 jaar nadat de hulp is gestopt.

We geven geen gegevens door aan landen buiten de EU.
We hebben onderzocht wat de risico's voor uw privacy zijn.
We laten geen besluiten door de computer maken.

Wij kunnen uw gegevens delen

Wij kunnen uw gegevens delen met onze partners. Onze belangrijkste partners zijn:

  • Dienst Justitiële Inrichtingen
  • reclassering
  • organisaties die schuldhulp verlenen
  • buurtteams
  • verslavingszorg
  • organisaties voor maatschappelijke opvang en begeleid/beschermd wonen

Wij delen uw gegevens alleen als dat nodig is. De volledige lijst van partners vindt u in het register van verwerkingen.

Waarom wij uw gegevens mogen verwerken

Wij hebben de taak om gedetineerden die in Utrecht wonen te ondersteunen bij hun terugkeer. Wij bewaren de gegevens voor dit doel maximaal 5 jaar. Soms verwijderen wij deze gegevens eerder.

Meer informatie

Bekijk het proces ‘detentie en terugkeer’ in het register van verwerkingen.

Hulp en contact Privacy

Telefoon

14 030

E-mail

gegevensbescherming@utrecht.nl