Camera's en privacy
De gemeente gebruikt camera’s voor verschillende doelen. Bijvoorbeeld om de milieuzone te controleren, het verkeer te onderzoeken of om de openbare orde te handhaven. Ook particulieren en ondernemers gebruiken steeds vaker camera’s om hun eigendommen te beschermen. Bij het gebruik van alle camera’s gelden regels om de privacy van inwoners zoveel mogelijk te beschermen.
Op deze pagina:
Camera’s van gemeente Utrecht
Camera’s van ondernemers
Camera’s van particulieren
Camera’s van gemeente Utrecht
We weten dat camera’s de privacy van inwoners kan schenden. Daarom maken we altijd een goede keuze tussen het doel van de camera en de privacy van het publiek.
Wij nemen bijvoorbeeld de volgende maatregelen.
- De scherpte van de beelden stemmen wij af op het doel van de camera. Bij onderzoek van het verkeer willen we alleen weten hoeveel auto’s ergens rijden. We gebruiken dan onscherp beeld. Personen en kentekens zijn daarop niet herkenbaar.
- We gebruiken technologie om gegevens weg te halen. Of om alleen gegevens die we nodig hebben zichtbaar te maken.
- We bewaren camerabeelden niet langer dan nodig is. Na korte tijd vernietigen we de beelden. We bewaren alleen soms beelden waarop bepaalde gebeurtenissen te zien zijn. Bijvoorbeeld voor het doen van aangifte of strafrechtelijk onderzoek.
- De functionaris voor de gegevensbescherming controleert hoe we de camera’s gebruiken.
Camera's voor openbare orde
We gebruiken ook camera’s om ervoor te zorgen dat ernstige overlast, criminaliteit en ordeverstoring minder worden.
Register camera's gemeente Utrecht
We hebben een overzicht van camera's die de openbare weg filmen. Dit is het ‘Register camera’s gemeente Utrecht’. Deze gegevens ziet u op de kaart met camera's. Ze zijn ook beschikbaar als set open data. We werken het overzicht steeds bij.
Camera’s die in het register staan
- Camera’s van de gemeente zelf. Deze gebruiken we voor openbare orde en veiligheid, onderzoek naar het verkeer en de bewaking van gemeentelijke eigendommen.
- Camera’s van ondernemers die ook zijn gericht op de openbare weg. De ondernemer heeft deze gemeld aan ons.
Privacyverklaring
Camera's van ondernemers
Ondernemers gebruiken camera’s bijvoorbeeld om hun personeel of eigendommen te beschermen. Deze camera’s mogen geen openbare ruimte filmen. Openbare ruimte is bijvoorbeeld: de straat, de stoep, het fietspad en pleinen. Filmt een camera toch de openbare ruimte? Dan moet de ondernemer de camera bij ons melden. Deze meldplicht staat in de Privacyverordening (artikel 8).
Aanmelden camera
- Om een camera te melden vult u het meldformulier camera's in (pdf, 344 kB).
- Lees ook de toelichting op het meldformulier (pdf, 103 kB).
- Het formulier stuurt u via e-mail naar gegevensbescherming@utrecht.nl.
Hebt u vragen over de meldplicht camerabewaking of over het invullen van het meldformulier? Bel ons dan op telefoonnummer 14 030.
Camera’s van particulieren
Inwoners gebruiken steeds vaker (deurbel)camera’s om hun eigendommen te beschermen. Dat mag. Maar er gelden wel regels.
Bekijk de regels voor gebruik van camera's in en om het huis
- De belangrijkste regel is dat u alleen uw eigen bezittingen mag filmen. Dus niet die van de buren of de openbare weg. Zorg ook dat u mensen informeert door een bordje of een sticker op te hangen. Omwonenden weten dan waarom u een camera ophangt en wat u filmt. Zo houdt u de relatie met uw buren goed.
- U mag beelden niet delen of op internet plaatsen zonder toestemming van de gefilmde mensen. Is er een strafbaar feit gepleegd? Dan mag u de beelden wel delen met de politie.
- Bewaar de beelden zo kort mogelijk of sla geen beelden op.
Uw privacy
Voelt u zich door de camera van een particulier, bedrijf of organisatie aangetast in uw privacy?
- Ga in gesprek met de eigenaar van de camera. Misschien kan de eigenaar de camera in een andere stand zetten. Of kan de eigenaar u geruststellen over het doel van de camera en het gebruik van de beelden. U kunt hen wijzen op de privacyregels.
- Komt u er samen niet uit? Dan kunt u hulp vragen aan buurtbemiddeling. U kunt ook contact opnemen met een wijkveiligheidsmedewerker van uw wijkbureau om te vragen wat u het beste kunt doen.
- U kunt ook een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.