Deze week in de gemeenteraad

Iedere maandagmiddag vindt u op deze pagina meer informatie over wat de gemeenteraad deze week bespreekt. We vertellen welke onderwerpen er op de agenda staan en welke raadsbijeenkomsten er zijn.

Gemeenteraad op donderdag

De gemeenteraadsvergadering van donderdag 27 juni begint met een aantal onderwerpen die niet meer worden besproken (A-punten). Wel wordt er aan het eind van de avond over gestemd. Een van die onderwerpen is het plan om per 1 januari 2025 een gemeentelijke ombudsman in te stellen.

Daarna staan twee initiatiefvoorstellen op de agenda:

• Utrecht Bijenhoofdstad: voorstel van Cees Bos (Stadsbelang Utrecht)
  • Digitale omgangsvormen: voorstel van Bert van Steeg (CDA) om iets te doen aan online opruiing

Dan volgen een aantal plannen van de gemeente. Net als bij initiatiefvoorstellen, kunnen raadsleden bij deze plannen voorstellen indienen (moties of amendementen). Daarover en over de plannen zelf wordt aan het einde van de vergadering gestemd.

• Verandering kengetal binnensport, waardoor er tot 2030 7 nieuwe sporthallen bij komen
  • Cultuurcluster Berlijnplein in 60, niet 40 jaar afschrijven: levert geld op voor aansluiting elektriciteitsnet
  • Samen stad maken: meer zeggenschap inwoners, die moeten meer vertrouwen krijgen in gemeente
  • Re-integratie: meer mensen met een arbeidsbeperking aan het werk
  • Huisvestingsverordening: meer mogelijkheden gemeente bij verdeling woningen
  • Betaalbaarheidsgrens: aanpassing aan grens voor Nationale Hypotheekgarantie
  • Utrecht onder dak: steeds groter beroep op daklozenopvang
  • Afvalstoffenverordening: nascheiding bij plastic, blik en pak
  • Gezondheid: verschillen tussen hoogste en laagste sociaal-economische groepen verkleinen
  • Bouwplannen voor 38 woningen aan de Strosteeg (terrein voormalige drukkerij Abels)

Daarna volgt nog een aantal debatten, waarbij raadsleden voorstellen (moties) kunnen indienen. Daarover wordt weer aan het einde van de vergadering gestemd. Onderwerpen:

• Invulling bouwplannen Kloosterweide
  • Voortgang bouwplannen Ina Boudier-Bakkerlaan
  • Gemeente inclusief en divers
  • Inburgering
  • Toegankelijke zorgwoningen voor ouderen
  • Ruimtegebrek sportparken Zuilen en Overvecht
  • Bouw nieuwe school voor voortgezet onderwijs in Overvecht
  • Stand van zaken mobiliteit en verkeersveiligheid

Om 14.00 uur in de middag bespreken we nog de actuele moties (voorstellen), ingediend door raadsleden. Aan het einde van de vergadering gaat de raad daarover stemmen.

Kijk in de agenda van de gemeenteraad

Op deze donderdag is er geen Vragenuur.

De vergaderingen bijwonen of online volgen?

U kunt vergaderingen van de gemeenteraad volgen op de publieke tribune in het stadhuis, maar ook live via Facebook of op onze website. U kunt de opnames hier ook terugkijken.

Praat met de raad

Wilt u de raadsleden iets meegeven over (één van) deze onderwerpen? Er zijn allerlei manieren om contact op te nemen met raadsleden. Een overzicht vindt u op de webpagina Praat met de raad. U kunt hen bijvoorbeeld bereiken via raadsleden@utrecht.nl of door ze persoonlijk te bellen of te mailen. Hun contactgegevens vindt u op de webpagina Wie zit er in de raad?

Kom langs!

U bent van harte welkom om als gast van de raad aanwezig te zijn bij de raadsvergadering van donderdag 27 juni om 13.00 uur. U gaat in gesprek met raadsleden, volgt een deel van de vergadering en krijgt een rondleiding door het stadhuis. Aanmelden kan door te mailen naar democratie@utrecht.nl

Hulp en contact Griffie

griffie.gemeenteraad@utrecht.nl