Hulp bij huishouden

Hebt u moeite met het schoonhouden van uw woning of ander huishoudelijk werk? Misschien kunt u hulp bij het huishouden krijgen van de gemeente.

Te weinig personeel

Als u recht hebt op hulp bij het huishouden, hoort u binnen 6 weken hulp te krijgen. Op dit moment lukt dit niet. Er is een groot tekort aan personeel voor hulp bij het huishouden. Dit is een landelijk probleem. Ook de organisaties waar de gemeente een contract mee heeft, hebben te weinig personeel. Dit betekent helaas dat het veel langer duurt voordat u hulp bij het huishouden krijgt. De wachttijd is niet voor iedereen hetzelfde. Het hangt af van de hulp die u nodig hebt hoe lang u moet wachten.

Tijdelijke hulp

Wij doen er alles aan om dit op te lossen. Daarom bieden we tijdelijke hulp aan. Mensen die langer dan 3 maanden moeten wachten, kunnen - als er genoeg personeel is - alvast 1 keer in de 2 weken hulp krijgen. Dit hebben wij met de zorgorganisaties afgesproken. Zo zorgen we ervoor dat u sneller hulp krijgt.

Voor wie is hulp bij het huishouden?

  • U hebt een beperking waardoor u uw huis niet zelf kunt schoonmaken.
  • U hebt geen of onvoldoende hulp van bijvoorbeeld partner, huisgenoten of anderen.
  • U staat ingeschreven en woont in de gemeente Utrecht.
  • U hebt de hulp nodig in de woning waarin u woont.

Hoe vraagt u huishoudelijke hulp aan?

Vul het hulpvraagformulier in. Wij proberen u te bellen binnen 5 werkdagen. Wij maken een afspraak voor een gesprek. Dit is een huisbezoek, of telefoongesprek als u dat liever wilt. In het gesprek kijken wij of hulp bij het huishouden een oplossing voor u is. Of u belt naar ons en stelt ons uw hulpvraag.

Hebt u recht op hulp bij het huishouden? In het stappenplan leest u hoe u dit regelt. Er zijn 4 organisaties die hulp bij het huishouden bieden namens de gemeente.

Hebt u direct hulp in het huishouden nodig?

Bel dan naar de Wmo via 14 030 en geef door dat u met spoed hulp bij het huishouden nodig hebt. U krijgt dan de volgende dag een gesprek om te kijken wat u nodig hebt.

Wat kan de hulp voor u doen?

Een huishoudelijke hulp helpt u met het schoonmaken van uw huis. Dat betekent dat u zelf doet wat u zelf kunt (of met hulp van mensen in uw omgeving). De huishoudelijke hulp helpt u met de taken die u niet zelf kunt.

Het doel van hulp bij het huishouden is dat u in een schoon huis kunt wonen, met een schone woonkamer, slaapkamer, keuken, toilet en badkamer. U mag verwachten dat deze ruimtes regelmatig schoongemaakt worden. Het betekent niet dat deze ruimtes allemaal elke week schoongemaakt worden. De zorgaanbieder kijkt samen met u wat nodig is om ervoor te zorgen dat u in een schoon huis kunt wonen.

Eigen bijdrage

Voor hulp bij het huishouden betaalt u een eigen bijdrage.
Lees meer over de eigen bijdrage

Eigen bijdrage ook bij minder uren

Ook als u in een maand minder of heel weinig uren hulp hebt gekregen, betaalt u toch de volledige eigen bijdrage. De eigen bijdrage is altijd een vast bedrag. Het maakt dus niet uit hoeveel uur hulp dat u hebt gekregen. Ook als u de hulp hebt geweigerd of niet op tijd hebt geannuleerd, betaalt u de eigen bijdrage. Hebt u recht op hulp, maar krijgt u geen hulp omdat wij die niet voor u hebben? Dan betaalt u geen eigen bijdrage.

Hebt u een factuur gekregen voor de eigen bijdrage en denkt u dat dit onterecht is? Mail dan naar wmo@utrecht.nl dan zullen wij dit verder uitzoeken.

Persoonsgebonden budget (Pgb)

U kunt ook een persoonsgebonden budget (pgb) aanvragen. Dit is een geldbedrag waarmee u zelf hulp bij het huishouden inkoopt.

Hulp en contact Wmo

Telefoon

14 030

Maandag tot en met vrijdag
(van 9.00 tot 17.00 uur)