Hulp bij problemen met huur

Hebt u een probleem met uw verhuurder? Bijvoorbeeld dat uw verhuurder een te hoge huurprijs of borgsom vraagt? Komen jullie er samen niet uit? Bekijk dan op deze pagina wat u eraan kunt doen. 

Schakel hulp in

In de Wet goed verhuurderschap staan duidelijke regels waaraan verhuurders zich moeten houden. Het kan gebeuren dat uw verhuurder zich niet aan de regels houdt. U kunt dan altijd om hulp vragen. Bijvoorbeeld als het gaat om een te hoge huurprijs, dingen die niet gerepareerd worden of misschien bent u bang voor uw verhuurder of wordt u bedreigd? Meld dit soort dingen bij ons meldpunt. 

Geef uw klacht over huren door

We pakken deze meldingen samen met Huurteam Utrecht op en gaan daarbij netjes met uw gegevens om. 

Wat stuurt u mee met een klacht? 

Wilt u een klacht melden over uw verhuurder? Zorg dan dat u de informatie zo duidelijk en compleet mogelijk aanlevert. Stuur bijvoorbeeld de volgende dingen mee als bewijs:   

Zorg dat u brieven, e-mails en telefoontjes bewaart of opslaat op uw computer of telefoon.

Maak foto’s met datum van gebreken aan de woning. 

Hebt u te maken met een verhuurder die scheldt, boze mails stuurt en bedreigt, onverwacht de woning binnenkomt of internet, televisie of het warm water afsluit? Dat mag niet: daar zijn wettelijke regels voor. Noteer al het ongewenste gedrag met datum en tijd. Deze informatie kunt u later nodig hebben. Bijvoorbeeld bij hulp van organisaties.

Bereken uw eerlijke huurprijs

Een woning mag niet zomaar voor elke prijs verhuurd worden. Wilt u controleren of u een eerlijke prijs betaalt voor uw woning? Via de huurprijscheck kunt u zelf alvast kijken of uw verhuurder te veel huur vraagt. Lees meer op de pagina Hoeveel huur betaal ik maximaal voor mijn woning? van de Rijksoverheid. 

Huurt u een zelfstandige of een onzelfstandige woning? Dat bepaalt de maximale huurprijs. 

  • De woning heeft een eigen toegang en een eigen keuken, toilet en wasgelegenheid (douche/bad).
  • Er wonen maximaal 2 personen. Of 3 of meer personen die samen een huishouden vormen (zoals een gezin).

Doe de huurprijscheck voor een zelfstandige woning

Verhuur aan 3 of meer huurders die samen geen huishouden vormen.  Ook als ze samen 1 huurcontract (een friendscontract) hebben. 

Doe de huurprijscheck voor een onzelfstandige huurwoning

Gratis hulp bij huurproblemen

Huurteam Utrecht

Het Huurteam Utrecht helpt u huurproblemen op te lossen. Bijvoorbeeld bij een te hoge huur, als het onderhoud niet op tijd gebeurt, de woning slecht geïsoleerd is, of als de servicekosten niet goed zijn berekend. Bij het Huurteam werken juristen en andere experts. 
Bekijk de website van Huurteam Utrecht

Hulp voor studenten die een kamer huren

Huurt u alleen een kamer? Ook dan geldt het huurrecht. Het is belangrijk om te weten wat uw rechten zijn om prettig te kunnen wonen. Studenten kunnen naast het Huurteam, ook bij VIDIUS terecht voor gratis advies.
Bekijk de website van VIDIUS

Wat kunt u zelf doen?

Ervaart u problemen in uw huurwoning? Woont u bijvoorbeeld in een tochtige, slecht geïsoleerde woning? Of heeft de woning bijvoorbeeld nog enkel glas? Ga hierover in gesprek met uw verhuurder. Als u er samen niet uitkomt kunt u contact opnemen met het Huurteam Utrecht. Of doe een melding bij ons meldpunt ''Klacht over huren'. Er zijn bijvoorbeeld mogelijkheden om te zorgen dat uw verhuurder energiemaatregelen neemt. 

Komt u er niet uit met uw verhuurder? Bereid u dan zo goed mogelijk voor op een gesprek met uw verhuurder of met een instantie. Houd problemen met huur bij en leg vast wat er volgens u niet goed gaat.

Maak foto’s met datum van hoe u de woning aantreft als u gaat huren én hoe u de woning oplevert bij vertrek. Als u later de schuld krijgt van schade of gebreken dan kunt u laten zien hoe de woonruimte eruit zag. Zo staat u als huurder sterk.

Vraag elk jaar, schriftelijk of digitaal, een overzicht van deze kosten. Zo weet u waar u aan toe bent. De verhuurder moet deze kosten elk jaar voor 1 juli afrekenen naar echt verbruik van het jaar ervoor. Twijfelt u of is iets onduidelijk? Het Huurteam Utrecht kan u helpen om de rekening te controleren. Ook kan het huurteam de rekening opvragen bij de verhuurder als u die niet hebt ontvangen.

Vraag uw verhuurder per brief of e-mail om de problemen op te lossen. Reageert de verhuurder niet? Dan heeft u zwart op wit dat u hebt geprobeerd om het op te lossen. U kunt daarna contact opnemen met verschillende organisaties.

Wat zijn de regels over belastingen?

Wanneer betaalt u afvalstoffenheffing?

Elk jaar ontvangt u van de gemeente waar u woont een aanslag. Hierin staat het bedrag dat u aan de gemeente moet betalen dat jaar. 

Doorrekenen belastingen verhuurder aan huurders 

Elk jaar ontvangt u, als inwoner of ondernemer van de gemeente Utrecht, een belastingaanslag voor lokale belastingen. Dit wordt verzorgd door BghU (Belastingsamenwerking gemeente en hoogheemraadschap Utrecht). Pandeigenaren én huurders van zelfstandige woonruimtes ontvangen een belastingaanslag. 

Huurders die een douche, toilet en keuken delen, ontvangen géén eigen belastingaanslag 

Deze aanslag wordt naar de verhuurder gestuurd, en die is ook verplicht de aanslag te betalen. Maar de eigenaar mag wel een deel van de belastingen aan de huurders vragen. 

Verhuurder mag de afvalstoffenheffing naar rato doorberekenen aan de huurders 

Dit betekent: het bedrag delen door het aantal bewoners. Maar de verhuurder mag niet meer geld vragen dan wat hij zelf moet betalen. Afvalstoffenheffing is een vast bedrag dat elk jaar door de gemeente wordt vastgesteld. Op www.bghu.nl/tarieven kunt u bekijken hoeveel dit is voor de gemeente Utrecht.

Huurt u een kamer? Dan mag de verhuurder u de volgende belastingen niet laten betalen: 

  • rioolrechten of rioolheffing
  • zuiveringsheffing
  • verontreinigingsheffing
  • gebruikersdeel voor de onroerendezaakbelasting (OZB). 

In de wet staat dat de verhuurder deze belastingen niet mag doorberekenen aan huurders.

Neem contact op met het Huurteam of Het Juridisch Loket voor hulp als jullie er samen niet uitkomen. Komen jullie dan nog niet tot een oplossing? Dan kunt u terecht bij de kantonrechter. U hebt hiervoor geen advocaat nodig. 

Kijk op de website van BghU of het terecht is dat u een belastingaanslag hebt ontvangen. U kunt ook bellen naar telefoonnummer: 088-0640200.

Bent u verhuurder?

Lees op de website Wet goed verhuurderschap alle informatie. 

Hulp en contact

Telefoon

14 030

Maandag t/m vrijdag 9.00 – 17.00 uur