Welgelegen en Den Hommel: opnieuw inrichten
Fase project
In voorbereiding
Planning uitvoering
2027 - 2028
De riolering en het meeste asfalt van de wegen in de buurten Welgelegen en Den Hommel zijn toe aan vervanging. Ook willen we de straten veiliger en groener inrichten. Zo maken we de straten geschikt voor klimaatverandering en de omgeving prettiger om te wonen.
Wat gaan we doen?
We richten Welgelegen en Den Hommel opnieuw in. Dit doen we zodat de openbare ruimte beter past bij een woonbuurt en de buurten klaar zijn voor de toekomst.
We doen dit door het riool te vervangen en de straten opnieuw in te richten. Hierover spraken we met bewoners en ondernemers tijdens buurtwandelingen, losse gesprekken, op DenkMee.nl en via de klankbordgroepen. Deze wensen en eisen zijn in februari 2024 vastgesteld door het college van Burgemeester en Wethouders in het Integraal Programma van Eisen en Functioneel ontwerp (IPvE/FO). Daarna werkten we het ontwerp verder uit in een concept Voorlopig Ontwerp.
Vragen of opmerkingen over concept Voorlopig Ontwerp
Hebt u vragen of opmerkingen over het concept Voorlopig Ontwerp? Laat het ons tot en met 7 februari weten. U kunt een e-mail sturen naar welgelegendenhommel@utrecht.nl. Of vul een reactieformulier in bij Park Welgelegen (Leidseweg 140).
Bekijk het ontwerp online of bij Park Welgelegen van maandag tot en met zaterdag tussen 9.00 en 12.00 uur. Wilt u uitleg bij het ontwerp? Op 21 januari, 28 januari en 4 februari is er iemand van het projectteam aanwezig.
Waar komt het precies?
Dit zijn de straten waar een nieuwe riolering en nieuwe inrichting komt: Kennedylaan, Elgarlaan, Brucknerlaan, Bizetlaan, Ravellaan, Schönberglaan, Strawinskylaan, Deliuslaan, Gershwinlaan, delen van de Kanaalweg en Leidseweg.
De belangrijkste veranderingen zijn:
- We maken de rijbaan smaller met een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur voor auto’s.
- Auto’s en fietsers delen de rijbaan (behalve op de Gershwinlaan, daar rijdt de bus).
- In alle straten komen klinkers, behalve de Kennedylaan. De Kennedylaan wordt een fietstraat met asfalt.
- De Schönberglaan wordt een eenrichtingsstraat (van oost naar west).
- We maken stoepen die breed genoeg zijn voor wandelaars, ook met een kinderwagen, een rollator of rolstoel.
- Op een paar plekken veranderen we de rijrichting: tweerichtingsverkeer wordt op sommige plekken eenrichtingsverkeer.
- In Welgelegen gaan 40 parkeerplaatsen weg. Daardoor ontstaat er meer ruimte voor groen en bomen. In Den Hommel blijven alle officiële parkeerplaatsen. Hiervoor hebben we een parkeerdrukonderzoek gedaan.
- In beide buurten komt er meer gras, bomen en planten (totaal 10.000 m2). Dit komt in de plaats van asfalt en stenen. Hierdoor kan regenwater beter weg. Er komen in het hele gebied ongeveer 160 bomen bij.
- Onder de grond komen een aparte rioolbuizen voor afvalwater en regenwater. Hiermee zorgen we ervoor dat het regenwater niet meer verloren gaat, maar direct in de bodem stroomt om het groen te voeden. Alleen in de Kanaalweg (van nummer 80 tot en met 87) en een stuk van de Leidseweg (ter hoogte van Park Welgelegen) knappen we het bestaande riool op. We vervangen het daar dus niet.
Nieuwe ontwerp per straat
Hieronder leest u de belangrijkste veranderingen per straat.
Straten in de buurt Welgelegen
Het gaat om het deel vanaf de Leidseweg tot de Verdilaan.
Beschrijving van het ontwerp:
- We maken de rijbaan voor fiets- en autoverkeer in één richting van 3,5 meter breed.
- We vervangen het asfalt door klinkers.
- We zorgen voor meer ruimte voor de voetganger aan beide kanten van de straat. Tussenin komt een groenstrook met nieuwe bomen.
- Aan de overkant van Park Welgelegen komt een strook voor parkeren langs de straat.
- Ter hoogte van Ravellaan 219/217 en net voor de Verdilaan plaatsen we een drempel om hardrijden te voorkomen.
Voorbeeld ontwerp Ravellaan Midden
Het gaat om het deel vanaf de inrit Verdilaan tot aan de Bartoklaan, met een deel van de oprit naar Rachminofplantsoen en Vivaldiplantsoen.
Beschrijving van het ontwerp:
- We vervangen het asfalt door betonklinkers.
- We maken de rijbaan voor fiets- en autoverkeer in 2 richtingen. De rijbaan wordt 4,8 meter breed.
- We realiseren twee drempels om hardrijden te ontmoedigen.
- Langs 1 kant van de straat komt een strook voor parkeren langs de straat. Tussen de parkeerplekken komt laag groen.
- We maken de stoep breder. De stoep wordt 1,2 meter breed.
- Aan beide kanten van de straat maken we ruimte voor extra groen en nieuwe bomen;
- We zorgen aan beide kanten van de straat voor ruimte voor voetgangers. Er komt een stoep van 1,8 meter en een wandelpad van 1 meter.
Voorbeeld ontwerp Ravellaan Oost
Het gaat om het deel vanaf de Bartoklaan tot aan de Kanaalweg.
Beschrijving van het ontwerp:
- We vervangen het asfalt door klinkers.
- We maken de rijbaan voor fiets- en autoverkeer in 2 richtingen. De rijbaan wordt 4,8 meter breed.
- We maken 3 drempels om hardrijden te verminderen.
- Langs 1 kant van de straat maken we een strook voor parkeren langs de straat.
- Aan beide kanten van de straat maken we ruimte voor extra groen en nieuwe bomen.
Voorbeeld ontwerp Bartoklaan
Beschrijving van het ontwerp:
- We vervangen het asfalt door klinkers en de maken de rijbaan smaller voor tweerichtingsverkeer: van 7,5 meter naar 4,8 meter breed.
- We maken parkeerplaatsen langs de straat aan een kant van de weg.
- Aan de kant van de tandarts komen fietsparkeerplekken en groen.
- Ter hoogte van de Peter Schathof en Schönberglaan komt een verkeersdrempel.
Voorbeeld ontwerp Gerschwinlaan
Beschrijving van het ontwerp:
- We maken een fietspad in tweerichtingen van 3,5 meter breed aan 1 kant van de weg.
- Aan beide kanten komt een groenstrook met bomen.
- We vervangen het asfalt door betonklinkers.
- De straat wordt tweerichtingsverkeer.
- We versmallen de straat van 9,5 meter naar 6,5 meter. Hiermee blijft er voldoende ruimte voor de stadsbus.
- De stoep van 1,8 meter breed aan beide kanten van de straat blijft.
Voorbeeld ontwerp Schönberglaan
Het gaat hierbij om de straat tussen de Ravellaan met de Bartoklaan met aan een kant garageboxen.
Beschrijving van het ontwerp:
- We vervangen het asfalt door betonklinkers.
- De straat wordt eenrichtingsverkeer.
- We richten de straat in als woonerf met een maximale snelheid van 15 kilometer per uur.
- We vervangen de strook voor parkeren langs de straat door schuine parkeervakken. Hierdoor is er meer ruimte voor groenvakken.
- Langs de garageboxen komen grasbetontegels. Deze helpen de straat nog groener te maken.
Het gaat om de doodlopende zijstraat ten oosten van de Bartoklaan met vooral bedrijven.
Beschrijving van het ontwerp:
- We vervangen het asfalt door klinkers.
- De rijbaan wordt tweerichtingsverkeer
- We richten de straat in als woonerf met een maximale snelheid van 15 kilometer per uur.
- We voegen 2 extra parkeerplekken en wisselen dit af met groenvakken.
Het gaat om doodlopende straat vanaf de Ravellaan. Tussen het groen en langs de appartementen.
Beschrijving van het ontwerp:
- We vervangen het asfalt door klinkers en de rijbaan wordt tweerichtingsverkeer
- We richten de straat in als woonerf met een maximale snelheid van 15 kilometer per uur.
- De meeste schuine parkeerplekken blijven.
- We voegen groenvakken en extra parkeerplekken voor fietsen toe.
Het gaat om de straat langs het Merwedekanaal, vanaf de Leidseweg tot de Ravellaan.
Beschrijving van het ontwerp:
- De bestaande rijbaan langs de bedrijven bij de Kanaalweg gaat weg.
- Hier komt een geasfalteerd fietspad voor terug van 4,60 meter breed. Dit is tweerichtingsverkeer. Het fietspad krijgt dezelfde stijl als het pad van Rondje Stadseiland. Daarbij komt er langs het kanaal een voetpad van 2,50 meter breed.
- Tussen het kanaal en het voetpad komt groen met bomen.
- Voor de Kanaalweg 84 plaatsen we 2 nieuwe bankjes.
Het gaat om de diagonale straat vanaf de vanaf Leidseweg tot de Kanaalweg.;
Beschrijving van het ontwerp:
- We richten de straat in als woonerf met een maximale snelheid van 15 kilometer per uur.
- De straat wordt 3.5 meter breed en tweerichtingsverkeer
- De straat krijgt 4 parkeerplaatsen langs de kant van de weg, afgewisseld met groen.
Straten in de buurt Den Hommel
Voorbeeld ontwerp Bizetlaan
Het gaat om de straat tussen de Pijperlaan en de Kennedylaan met op de kop het Ibis-hotel.
Beschrijving van het ontwerp:
- We vervangen het asfalt door betonnen klinkers.
- De rijbaan wordt tweerichtingsverkeer.
- De straat blijft 4,8 meter breed met parkeerplaatsen langs 1 kant van de weg.
- Aan de kant van Ibishotel voegen we groen toe en halen we de parkeervakken en voetpad weg. De parkeervakken voor elektrische auto’s komen in de Elgarlaan.
- De Bizetlaan krijgt een duidelijke inrit op de kruising met de Pijperlaan, zodat autoverkeer minder snel rijdt.
Voorbeeld ontwerp Brucknerlaan
Beschrijving van het ontwerp:
- We vervangen het asfalt door klinkers.
- De rijbaan blijft tweerichtingsverkeer.
- We richten de straat in als woonerf met een maximale snelheid van 15 kilometer per uur.
Voorbeeld ontwerp Kennedylaan
Beschrijving van het ontwerp:
- We richten de weg in als fietsstraat van totaal 4,8 meter breed.
- De rijbaan blijft tweerichtingsverkeer.
- We passen de uitrit van bij het zwembad aan, zodat bussen tijdelijk stil kunnen staan en hier kunnen omkeren.
- Langs de Wartburg tot en met de Pijperlaan komt een stoep van 2,45 meter breed.
- Langs het zwembad en de Wartbrug komt een wandelpad van 1 meter breed.
Beschrijving van het ontwerp:
- We vervangen het asfalt door klinkers
- De straat blijft tweerichtingsverkeer.
- We richten de straat in als woonerf met een maximale snelheid van 15 kilometer per uur.
- We brengen de witte stenen terug die duidelijk maken wat het speelpleintje is. We plaatsen hierbij de basketbalpaal van de Brucknerlaan.
- We maken aan 1 kant parkeerplekken langs de straat, met ruimte voor deelauto’s en elektrisch laden.
- De ondergrondse afvalcontainer blijven staan.
- We voegen aan beide kanten van de straat extra groen toe.
Vervolg
Na 7 februari bekijken we de reacties op het concept ontwerp. We verwerken ze waar mogelijk in de plannen. Waarschijnlijk stelt het college het definitieve Voorlopig Ontwerp vast in het voorjaar van 2025. Daarna werken we verder aan het Definitief Ontwerp en de voorbereidingen voor de uitvoering. We verwachten dat de uitvoering in 2027 en 2028 is.
Visie Welgelegen
In 2014 is een toekomstplan gemaakt voor Welgelegen: de visie Welgelegen. In dit plan was onder andere nog niet uitgewerkt waar woningen moeten komen. Inmiddels spraken we hierover met buurtbewoners en is de uitwerking van de visie Welgelegen vastgesteld.
Op de hoogte blijven
We houden buurtbewoners op de hoogte via wijkberichten. Die informatie vindt u ook op deze pagina. Hebt u vragen? Mail dan naar welgelegendenhommel@utrecht.nl of bel 14 030.
Planning
Wanneer | Wat |
---|---|
2025 | Reageren op voorlopig ontwerp |
Voorjaar 2025 | Vaststellen voorlopig ontwerp |
Eind 2025 | Definitief ontwerp |
Halverwege 2026 | Afronden aanbesteding |
2027 | Start uitvoering |
Wat is al gedaan?
- Januari 2025: inzage concept Voorlopig Ontwerp
- 27 februari 2024: eisen en wensen plan met reactienota vastgesteld.
- November 2023: toelichtende gesprekken met bewoners na reacties.
- September/oktober 2023: reageren eisen en wensen voor het plan (IPvE-FO)
- 27 september 2023 bijeenkomst buurtonderzoek inrichting Schönberglaan en online reageren via Denk Mee.
- Voorjaar 2023: klankbordgroepen
- November 2022: wijkwandeling in Welgelegen en Den Hommel en online reageren via Denk Mee.
- Oktober 2022: verkenning Welgelegen en Den Hommel (eerste onderzoek) vastgesteld.
- 9 januari 2022: aanvullende bijeenkomst over andere inrichting voor de auto bij de Leidseweg en Kanaalweg.
- 25 oktober 2021: informatiemarkt.
- Juni 2021: opstellen startnotitie en raadsbrief over Welgelegen en Den Hommel.
- 2014: opstellen Visie Welgelegen.
Hulp en contact Wijkbureau West
Bezoekadres
Everard Meijsterlaan 3
3533 CK Utrecht
Openingstijden
9.00 - 13.00 uur
Maandag tot en met vrijdag
Postadres
Postbus 8395, 3503 RJ Utrecht