Vasco da Gamalaan en omgeving opnieuw inrichten

Fase project:
In voorbereiding

Geplande uitvoering:
2026 - 2028

Het riool en de straten van de Vasco da Gamalaan en omgeving moeten vervangen worden. We gebruiken het werk aan het riool en de weg om meteen de buitenruimte te vernieuwen. Zo maken we de Vasco da Gamalaan en omgeving klaar voor de toekomst.

Wat komt er?

  • Nieuw riool
  • Nieuwe bestrating
  • Meer planten en bomen
  • Een openbare ruimte die geschikt is voor klimaatverandering
  • Meer ruimte voor voetgangers en fietsers

Wensen en eisen voor het gebied

We maakten een plan met de wensen en eisen voor het gebied (Integraal Programma van Eisen) en het eerste ontwerp (Functioneel Ontwerp). Dit plan is nu vastgesteld door het college. 

Wat gaan we doen in het gebied?

  • We vernieuwen het riool en maken een apart riool voor regenwater.
  • We maken een gebied met een maximale snelheid van 30 kilometer per uur.
  • We maken de straten smaller, zodat oversteken makkelijker wordt.
  • We maken meer ruimte voor voetgangers.
  • We maken ongeveer 5.000 m2 nieuw groen.
  • We richten nieuwe parkeervakken voor auto's in, gelijk verdeeld over de straten.
  • We planten veel nieuwe bomen.
  • We maken van de Rooseveltlaan en de Vasco da Gamalaan een fietsstraat als onderdeel van het stedelijke netwerk van hoofdfietsroutes.

Het Voorlopig Ontwerp (VO)

We werken de plannen nu verder uit in een nieuwe versie van het ontwerp. Bij het maken van het eerste plan voor de Vasco da Gamalaan en omgeving was nog niet alles duidelijk. Nu is er al meer duidelijk. De raad heeft vastgesteld dat de hoofdfietsroutes in het gebied asfalt moeten krijgen. Dit geldt voor de Rooseveltlaan en de Vasco da Gamalaan. Hieronder staat per straat het concept Voorlopig Ontwerp beschreven. 

Reageer op het Voorlopig Ontwerp

Het concept Voorlopig Ontwerp is klaar. U kunt op het ontwerp reageren tot en met 23 maart. Stuur uw reactie naar vascodagama@utrecht.nl

Bekijk het concept Voorlopig Ontwerp op Denk Mee

Wilt u liever langskomen om uw reactie te geven? Of wilt u extra uitleg over het ontwerp? We organiseren ook 2 inloopmomenten:

  • Maandag 10 maart tussen 19.00 en 21.00 uur bij het Globe College (Bontekoelaan 1).
  • Donderdag 13 maart tussen 9.30 en 12.30 uur bij de Triumfatorkerk (Marco Pololaan 185). 

Na 23 maart bekijken we alle reacties en beantwoorden we deze via een reactienota. Ook kijken we of we nog dingen moeten aanpassen of duidelijker moeten maken in het plan. Het college besluit hierna over de definitieve versie van het Voorlopig Ontwerp en de reactienota. Als het college het plan goedkeurt, dan werken we de plannen verder uit in een Definitief Ontwerp. 

Wat doen we aan de Vasco da Gamalaan?

Het gaat om de straat van het Winkelcentrum Vasco da Gama vanaf de Columbuslaan tot aan het kruispunt met de Beneluxlaan. Daarbij vernieuwen we ook het kruispunt Vasco da Gamalaan/Livingstonelaan en het kruispunt Vasco da Gamalaan/Marco Pololaan met het parkeerterrein achter het winkelcentrum. 

  • We richten de straat in als fietsstraat. We maken hem smaller (4,8 tot 5,8 meter) om de straat veiliger te maken.
  • We vervangen het zwarte asfalt door rood asfalt met klinkerstroken. Kruisingen krijgen klinkers zodat ze goed opvallen. Ook de parkeervakken krijgen klinkers.
  • We voegen 2 extra verkeersdrempels toe voor het winkelcentrum. Ook voegen we 4 drempels toe tussen de Marco Pololaan tot aan de Beneluxlaan.
  • We maken van de stoep langs het plantsoen een ‘parkpad’.
  • We maken de verblijfsruimte voor het winkelcentrum breder. Daarmee komt er meer ruimte voor groenvakken en bomen. En er komt een bijzondere bestrating in de vorm van een sierbetontegel met lichte uitstraling.
  • We houden het aantal parkeervakken (57) rondom het winkelcentrum gelijk. Het blijven schuine parkeervakken om gemakkelijk in te parkeren.
  • We voegen in totaal 13 bomen toe op de Vasco da Gamalaan.
  • We wateren zoveel mogelijk af op het groen.
  • We zetten de ondergrondse afvalcontainers aan beide kanten van het winkelcentrum bij elkaar.

Het gaat om het kruispunt Livingstonelaan met Vasco da Gamalaan. 

  • We richten het kruispunt in met klinkers zodat deze goed opvalt.
  • Het kruispunt wordt een gelijkwaardig kruispunt. Dat is een kruising zonder verkeerslichten, verkeersborden of verkeerstekens.
  • De openbare ruimte sluit goed aan op de ontwikkeling van de Beneluxlaan 901.
     

Het gaat om het kruispunt Marco Pololaan met Vasco da Gamalaan. Ook het parkeerterrein achter het winkelcentrum. 

  • We richten het kruispunt in met klinkers voor de herkenbaarheid.
  • Het kruispunt wordt een gelijkwaardig kruispunt. Dit is een kruispunt zonder verkeerslichten, verkeersborden of verkeerstekens. In de toekomst kruizen hier 2 hoofdfietsroutes elkaar.
  • We planten 4 nieuwe bomen op het parkeerterrein achter het winkelcentrum.
     

Wat doen we aan de Rooseveltlaan?

Het gaat om het deel van de Rooseveltlaan tussen de Cortezlaan en de Aziëlaan. 

  • We maken van de straat een fietsstraat. Hierbij heeft het verkeer op de Rooseveltlaan voorrang van de straten eromheen.
  • We vervangen het zwarte asfalt door leemkleurig asfalt en klinkerstroken (onderdeel Rondje Stadseiland).
  • We voegen inritten toe naar de Aziëlaan, Hannolaan en de Bontekoelaan. Hierdoor heeft verkeer op de Rooseveltaan voorrang op het verkeer vanaf de zijstraten.
  • Er blijven 5 drempels in de Rooseveltlaan. Deze krijgen wel een andere plek, zodat ze beter passen in de nieuwe situatie
  • We maken parkeervakken langs de straat in plaats van schuine parkeervakken.
  • We voegen meer groen toe en maken verlaagde groenvakken. We voegen in ieder geval 19 bomen toe. In de Rooseveltlaan worden 3 bomen vervangen vanwege de slechte gezondheid van de boom.
  • We richten het parkeerterrein bij het appartementencomplex aan het Amsterdam-Rijnkanaal (tussen Bontekoelaan – en Cortezlaan) opnieuw in.
  • Tussen de Bontekoelaan en Cortezlaan komt een verkeersknip. Hierdoor is de doorgang alleen toegankelijk voor fietsers. Autoverkeer kan er niet meer langs.
  • De bestaande duiker en uitmonding in het kanaal worden vervangen. Er komt geen extra watergang om kosten te besparen en kabels en leidingen te beschermen. Op en naast de duiker staan 2 bomen waarvan we nog onderzoeken of we deze moeten verwijderen of kunnen verplanten.

Wat doen we aan de Bontekoelaan?

Het gaat om de straat tussen de Rooseveltlaan en Columbuslaan.

  • We maken de rijbaan smaller (3,5 meter) en de rijrichting blijft 1 richting (richting Rooseveltlaan).
  • We maken een inrit bij de aansluiting met de Rooseveltlaan. Hierdoor dwingen we auto's om langzamer te rijden. Ook heeft het verkeer op de Rooseveltlaan voorrang op verkeer dat vanaf de Bontekoelaan komt.
  • We maken van het kruispunt met de Alexander de Grotelaan een gelijkwaardig kruispunt.
  • We vervangen het asfalt door klinkers.
  • U kunt straks aan beide kanten van de weg te parkeren (langsparkeren). Tussen de parkeervakken maken we nieuwe groenvakken.
  • Aan de overkant van de Globe School komt 1 extra boom.
  • De bestaande afvalcontainers blijven op dezelfde plek staan.

Wat doen we aan de Hannolaan?

Het gaat om de straat tussen de Rooseveltlaan en Columbuslaan.

  • We maken de rijbaan smaller (3,5 meter) en de rijrichting verandert van 2 richtingen naar 1 richting (richting Columbuslaan).
  • We maken een inrit bij de aansluiting met de Rooseveltlaan. Hierdoor dwingen we auto's om langzamer te rijden als ze de Hannolaan in rijden.
  • We voegen 2 verkeersdrempels toe.
  • We maken van het kruispunt met de Alexander de Grotelaan een gelijkwaardig kruispunt.
  • We vervangen het asfalt door klinkers.
  • We maken parkeervakken langs de weg (langsparkeervakken) aan één kant van de weg.
  • Tussen de parkeervakken maken we nieuwe groenvakken. Aan de overkant plaatsen we de bomen in een verlaagde groenvakken. Op deze manier krijgen de bomen voldoende ruimte en vangen we regenwater op.
  • Op de Hannolaan zijn 7 bomen vervangen vanwege slechte conditie. We gaan nog 1 andere boom op de Hannolaan en 1 boom op de kruising met de Alexander de Grotelaan vervangen.
  • De 2 afvalcontainers bij het BO-EX wijkkantoor krijgen een nieuwe plek. Ze komen meer richting de weg te staan zodat we ze makkelijker kunnen legen. 
     

Wat doen we aan de Aziëlaan?

Het gaat om de straat tussen de Rooseveltlaan tot de Columbuslaan.

  • De breedte van de rijbaan blijft hetzelfde (4,8 meter).
  • We voegen 3 verkeersdrempels toe. Van het kruispunt met de Alexander de Grotelaan maken we een gelijkwaardig kruispunt.
  • We maken een inrit waar de weg kruist met de Rooseveltlaan. Hierdoor dwingen we auto's om langzamer te rijden. Ook heeft het verkeer op de Rooseveltlaan voorrang op het verkeer van en naar de Aziëlaan.
  • We vervangen het asfalt door klinkers.
  • U kunt straks aan beide kanten van de weg te parkeren (langsparkeren). Tussen de parkeervakken maken we nieuwe groenvakken.
  • De 2 bestaande afvalcontainers bij het plantsoen blijven op dezelfde plek staan. De afvalcontainer bij de Columbuslaan verplaatsen we richting het kruispunt.
  • We planten 4 bomen in de straat en 18 nieuwe bomen in het Aziëplantsoen. De voetbaldoelen blijven staan.

Wat doen we aan de Columbuslaan?

Het gaat om het deel van de Columbuslaan tussen de Cortezlaan en de Australiëlaan.

  • We maken de straat smaller om hem veiliger te maken.
  • We maken een weg voor de fiets-, auto- en busverkeer in 2 richtingen. Vanwege de busroute wordt de straat breder, namelijk 6,5 meter.
  • We voegen 1 verkeersdrempel toe in de buurt van de Hannolaan. Om de snelheid extra te verminderen laten we ook de middelste streep op de weg verspringen. De versmallingen met paaltjes aan beide kanten van de weg halen we weg.
  • U kunt straks aan de kant van de weg parkeren (langsparkeervakken) bij de woningen, de portiekflats en tussen de inritten naar de garages.
  • We verwijderen de parkeervakken aan de kant van het plantsoen.
  • We zorgen voor meer groen voor het opvangen en afvoeren van regenwater. De (nieuwe) plantvakken leggen we verlaagd aan, behalve onder bestaande bomen.
  • We maken van de stoep langs het plantsoen een ‘parkpad’.
  • We maken voldoende parkeerplekken voor fietsen voor de (entrees van de) portiekflats.
  • De inritten naar de garages krijgen stenen van grasbeton.
  • We planten 8 bomen in de straat. Eén is een verplante boom, omdat we een waterdoorgang moeten vervangen. De bomen komen langs de straat te staan, in het Marco Poloplantsoen en het Aziëplantsoen.
  • De bushalte krijgt een nieuwe plek. De nieuwe halte komt ongeveer bij het Globe College te staan.
  • De afvalcontainers bij het winkelcentrum krijgen een nieuwe plek. Ze komen naast de parkeerplaatsen te staan.

Planning

WanneerWat
2024-2025Voorlopig Ontwerp maken
2025-2026Definitief Ontwerp maken en werkzaamheden voorbereiden
Eind 2026Begin uitvoeren werkzaamheden
Wat gebeurt wanneer?

Wat is er al gebeurd?

  • 25 juni 2024: het college stelt het plan (IPvE/FO) voor de nieuwe inrichting van de Vasco da Gamalaan vast. Lees de Raadsbrief Vaststellen Integraal Programma van Eisen en Functioneel Ontwerp Vasco da Gamalaan.
  • 12 februari 2024: derde informatiebijeenkomst in het Globe College Utrecht. Bezoekers konden het plan en eerste ontwerp bekijken en al hun vragen stellen.
  • 31 januari tot en met 13 maart 2024: u kon reageren op het plan met eisen en wensen en het eerste ontwerp (IPvE/FO).
  • 16 mei 2023: tweede informatiebijeenkomst in het Globe College Utrecht. We lieten de eerste ontwerpen zien. Bezoekers konden hun mening geven. Verkeersveiligheid bleef een belangrijk onderwerp. Bewoners hadden ook zorgen over de veiligheid rond ‘hangplekken’ bij het winkelcentrum en de Rooseveltlaan. En op sommige plekken zijn te veel en op andere plekken te weinig afvalcontainers, volgens de bewoners. Ook wilden bewoners dat de Stanleylaan wordt meegenomen in het project, maar dit is niet mogelijk. Van 15 mei tot 28 mei was het ook mogelijk om meningen door te geven via DenkMee.
  • Februari 2023: Op 7 februari 2023 organiseerden we een eerste informatiebijeenkomst in het Globe College Utrecht. We gaven uitleg over het project en bezoekers konden hun mening en wensen delen. Bewoners wilden vooral minder overlast van afval (volle containers, illegaal afval en zwerfafval), en meer veiligheid in het verkeer en in de wijk. Ze waren positief over meer groen en water, maar dat kan mogelijk wel zorgen voor meer zwerfafval en plaagdieren, zoals ratten. Van 16 januari tot 28 februari 2023 was het mogelijk om meningen en wensen door te geven via DenkMee.
  • Najaar 2022: in het najaar van 2022 hebben we onderzoeken gedaan. Zoals een onderzoek naar aanwezige bomen en het verkeersonderzoek Kanaleneiland-Zuid. Over het laatste onderzoek wat meer toelichting: in heel Kanaleneiland-Zuid moet meer ruimte komen voor fietsers, voetgangers, openbaar vervoer en groen. We willen de wijk verkeersveiliger maken. Dat is te lezen in de Omgevingsvisie Kanaleneiland-Transwijk. Daarom startte in september 2022 een verkeersonderzoek in Kanaleneiland-Zuid. Zo konden we goed zien hoe het verkeer door de wijk gaat en waar de drukste plekken zijn. Met deze informatie kunnen we later goede keuzes maken voor verbetering van de wijk. Ook binnen project Vasco da Gama gebruiken we de resultaten om de voorgestelde verkeersknips in Kanaleneiland-Zuid te onderzoeken. Een verkeersknip is een ingreep op de openbare weg. Hierbij sluiten we een klein deel van de weg af voor bijvoorbeeld auto’s en bussen. We gebruiken verkeersknips om bijvoorbeeld verkeer veiliger te maken en om meer ruimte te maken voor fietsers en voor groen. Of om te voorkomen dat verkeer rijdt op plekken die hier eigenlijk niet voor bedoeld zijn (sluipverkeer).
  • September 2022: het college stelde het startdocument voor dit project vast en gaf zo het startsein voor het project. In het startdocument staat bijvoorbeeld omschreven welke onderzoeksvragen we moeten beantwoorden en welke stappen we zetten. Lees de brief die we naar de raad stuurden.

Hulp en contact Vasco da gamalaan

Telefoon

14 030

E-mail

vascodagama@utrecht.nl