Rijnsweerd-zuid: aanpassen straten naar 30 kilometer per uur
Fase project:
in voorbereiding
Waarschijnlijk klaar in:
2025
In Rijnsweerd-zuid gaan we de straten aanpassen naar 30 kilometer per uur. Zo vergroten we de verkeersveiligheid en leefbaarheid in de stad.
Wat gaan we doen?
De maximale snelheid in Rijnsweerd-zuid wordt 30 kilometer per uur. We kunnen de straten niet helemaal opnieuw inrichten, maar vinden het wel verstandig om de straten een andere uitstraling te geven. Daarvoor willen we de straten aanpassen. We kunnen de straten meteen beter inrichten voor het opvangen van droogte, hitte en regen door meer ruimte te maken voor planten en struiken. We willen:
- drempels plaatsen
- weg smaller maken door meer planten en struiken te plaatsen
- duidelijke parkeervakken maken
- tegels weghalen bij de ruimte rondom bomen (de boomspiegels), het voetpad blijft daarbij tenminste 1,80 meter breed
Waar komen de drempels?
- Drempel 1 – Nieuwe drempel op de Louis Davidslaan net na Wim Sonneveldlaan 17
- Drempel 2 – Huidige drempel ophogen op de Xenophonlaan bij het voetbalveld
- Drempel 3 – Nieuwe drempel op de Caesarlaan bij huisnummer 8
- Drempel 4 – Nieuwe drempel op de Cicerolaan bij huisnummer 9
- Drempel 5 – Huidige drempel ophogen op de Herodotuslaan, net voor de Willem Royaardsbrug
- Drempel 6 – Huidige drempel ophogen bij ingang van Daltonschool Rijnsweerd op de Jan van Muschlaan
- Drempel 7 – Huidige drempel ophogen bij de splitsing Jan van Muschlaan/Fie Carelsenlaan
- Drempel 8 - Huidige drempel ophogen bij de Louis Bouwmeesterlaan/Nel Stantsbrug
- Drempel 9 – Huidige drempel ophogen bij de Louis Bouwmeesterlaan 141
- Drempel 10 – Nieuwe drempel bij Louis Bouwmeesterlaan 25
Waar komen de parkeerautomaten?
- Zuidkant Louis Bouwmeesterlaan/Albert van Dalsumlaan
- Splitsing Louis Bouwmeesterlaan/Jan van Muschlaan
- Louis Bouwmeesterlaan bij huisnummer 143
- Louis Bouwmeesterlaan bij huisnummer 158
- Wim Sonneveldlaan splitsing Johan Buziaulaan
- Xenophonlaan bij het voetbalveld
- Herodotuslaan splitsing Sophocleslaan
- Herodotuslaan splitsing Horatiuslaan
Waar komt groen?
- 6 losse groenstroken aan de zuidkant van de Louis Bouwmeesterlaan gezien vanaf de Prins Hendriklaan tot aan de Albert van Dalsumlaan, tegenover het water.
- Een langere groenstrook op de Louis Bouwmeesterlaan, bij de achtertuin van de Albert van Dalsumlaan 25
- Een groenstrook samen met drempel nummer 10, bij Louis Bouwmeesterlaan 25
- Een groenstrook bij Louis Bouwmeesterlaan 35
- Een groenstrook in de bocht bij Louis Bouwmeesterlaan 91
- Een groenstrook bij Louis Bouwmeesterlaan 121
- Een groenstrook bij Louis Bouwmeesterlaan 143
- Een groenstrook bij Louis Bouwmeesterlaan 159
- Een groenstrook in de bocht bij Louis Bouwmeesterlaan 187
- Een groenstrook bij Louis Bouwmeesterlaan 223
- Een groenstrook samen met drempel nummer 8, bij Louis Bouwmeesterlaan/Nel Stantsbrug
- Een groenstrook bij Wim Sonneveldlaan 13
- Een groenstrook bij Wim Sonneveldlaan 31
- Een groenstrook bij Wim Sonneveldlaan 75
- Een groenstrook bij Wim Sonneveldlaan 101
- Een groenstrook bij Wim Sonneveldlaan 145
- Een groenstrook bij Wim Sonneveldlaan 167
- Een groenstrook in de bocht bij Wim Sonneveldlaan 189
- Een groenstrook aan het begin van de Wim Sonneveldlaan vanaf de Weg tot de Wetenschap
- Een groenstrook samen met drempel nummer 1 op de Louis Davidslaan net na Wim Sonneveldlaan 17
- Een groenstrook samen met drempel nummer 2 op de Xenophonlaan bij het voetbalveld
- Een groenstrook bij Xenophonlaan 8
- Een groenstrook op de Herodotuslaan bij de splitsing met de Sophocleslaan
- Een groenstrook op de Herodotuslaan bij de splitsing met de Horatiuslaan
Meedenken en reageren
Reacties op voorlopige plannen
Op 30 september 2024 organiseerden we een inloopavond om de voorlopige plannen om Rijnsweerd van 50 naar 30 kilometer per uur te brengen met de buurt te delen. Tijdens deze avond en ook daarna kregen wij reacties van bewoners op de plannen. Aan de hand van deze reacties keken we naar de volgende stappen in zowel het proces als de keuzes voor het ontwerp.
De meest genoemde reacties:
- er worden te veel parkeerplaatsen opgeheven: er komen te weinig parkeerplaatsen op de Louis Bouwmeesterlaan en de Wim Sonneveldlaan met het ontwerp van nu.
- invoeren 30 kilometer per uur is een goed plan: de Albert van Dalsumlaan moet ook nog naar 30 kilometer per uur.
- bewoners zijn bezorgd over veiligheid van fietsers op de Louis Bouwmeesterlaan (schoolkinderen, studenten en werknemers UMC).
- waarom zoveel groen toevoegen: Rijnsweerd is al een van de groenste wijken van Utrecht. Het onderhoud van de groenvakken is momenteel ook slecht. We vrezen dat de situatie niet beter wordt als er extra groen komt.
- het is geldverspilling: Waarom wordt er geld uitgegeven aan zo een plan? Er zijn nog nooit ongelukken gebeurd in de wijk. Kan dat geld niet beter ergens anders in de stad besteed worden?
Meting geparkeerde auto’s
Een van de meest genoemde bezwaren is dat we door dit plan te veel parkeerplekken weghalen in de buurt. Wij nemen deze zorgen serieus. Daarom hebben we besloten om te meten hoeveel auto’s er gemiddeld in de buurt geparkeerd staan. Dit onderzoek voeren we op dit moment met scanauto’s uit en de resultaten analyseren we de komende weken.
Wij informeren de buurt over het verdere proces en de keuzes van mogelijke aanpassingen in het huidige voorlopig ontwerp. Dit doen we na de uitkomsten van de bovengenoemde meting en het nalopen van de andere zorgen die genoemd zijn.
Planning
Wanneer | Wat |
---|---|
2025 | Aanpassen straten naar 30 kilometer per uur |
Waar ligt het?
De volgende straten binnen Rijnsweerd-zuid worden van 50 naar 30 kilometer per uur gebracht:
- Louis Bouwmeesterlaan
- Jan Muschlaan
- N. Stantsbrug
- Xenophonlaan
- Wim Sonneveldlaan
- Albert van Dalsumlaan
- Enny Vredelaan
- Herodotuslaan
- Horatiuslaan
- Ovidiuslaan
- Liviuslaan
- Vergiliuslaan
- Caesarlaan
- Cicerolaan
- Tacituslaan
- Terentiuslaan
- Louis Davidslaan
- Sophocleslaan