Niels Bohrweg: opnieuw inrichten
Fase project:
In voorbereiding
Start werkzaamheden:
2026
We willen de Niels Bohrweg veiliger maken voor verkeer. In 2023 hebben we onderzocht op welke manieren dat kan (inrichtingsvarianten). We zijn nu bezig met maatregelen voor de korte termijn en we werken een voorkeursvariant uit. In het voorjaar van 2025 doen we een voorstel aan het college om de weg opnieuw in te richten. We denken dat we in de zomer 2026 kunnen starten met de werkzaamheden.
Wat gaan we doen en waarom?
De Niels Bohrweg is een drukke weg en we verwachten dat deze nog drukker wordt. Op de Niels Bohrweg rijden vrachtwagens, auto's en fietsers op dezelfde weg. Uit onderzoek blijkt dat er ook te hard wordt gereden. Dit maakt de weg vooral voor fietsers onveilig.
Daarom onderzoeken we hoe we de Niels Bohrweg veiliger kunnen maken. Daarbij denken we bijvoorbeeld aan gescheiden wegen voor fietsers en (vracht)auto's.
Tijdelijke maatregelen
We nemen we een aantal tijdelijke maatregelen om de veiligheid voor het verkeer te verbeteren. Dat doen we vanaf de week van 2 december bij de kruisingen met de Maarssenbroeksedijk en de Rutherfordweg. Deze maatregelen blijven tot we de straat opnieuw inrichten:
- We maken duidelijkere lijnen en symbolen op de weg. Zo geven we beter aan wie voorrang heeft, waar fietsers de rijbaan op komen en waar auto’s en fietsers de rijbaan delen.
- We maken bliksemschichten op de Niels Bohrweg. Die moeten automobilisten waarschuwen voor een situatie in het verkeer die extra aandacht vraagt.
Bij het kruispunt met de Maarssenbroeksedijk doen we het volgende:
- We maken het fietspad dat de Maarssenbroeksedijk oversteekt rood. Zodat beter zichtbaar is dat fietsers hier voorrang hebben.
- We maken een rammelstrook tussen het fietspad en de rijbaan op de straat. Dit is een strook met ribbels, die automobilisten waarschuwt dat ze aan de rand van de rijbaan zitten. Zo maken we een duidelijker verschil tussen de rijbaan en het fietspad.
- We snoeien de struiken tussen de Niels Bohrweg en de Kantonnaleweg verder terug van de kruising. Zo kan verkeer op de Niels Bohrweg en de Maarssenbroeksedijk elkaar beter zien.
- We maken de verhoging tussen de Niels Bohrweg en het fietspad beter zichtbaar. Daarmee willen we de wachtende fietsers beschermen.
Bij het kruispunt met de Rutherfordweg doen we het volgende:
- We plaatsen een waarschuwingsbord over fietsers op de rijbaan.
- We zetten een verkeersbord neer voor fietsers uit de richting van de tunnel onder het spoor. Hierop adviseren we fietsers richting Maarssen om via de Kantonnaleweg te fietsen. Fietsers richting de Atoomweg fietsen dan nog wel over de Niels Bohrweg.
Als deze maatregelen op de weg liggen, zetten we bij beide kruispunten tijdelijk een scherm. Op dit scherm verschijnt de snelheid van auto- en fietsverkeer. Deze schermen blijven er 6 weken staan.
Eerste ontwerp vernieuwde inrichting
We hebben meerdere mogelijkheden onderzocht om de Niels Bohrweg veiliger te maken. Er is 1 mogelijkheid die onze voorkeur heeft: een losliggend fietspad in 2 richtingen. Het pad komt dan tussen de kruisingen met de Rutherfordweg en de Maarssenbroeksedijk, aan de zuidkant van de Niels Bohrweg.
Dit werken we nu uit tot een 1e ontwerp, dat noemen we een Integraal Programma van Eisen/Functioneel Ontwerp. Daarbij houden we ook rekening met de resultaten van de bijeenkomsten in juni 2023. Bijvoorbeeld:
- Het houden van het groen langs de Kantonnaleweg.
- Een veilige, eigen plek voor fietsers.
- Het goed bereikbaar houden van de bedrijven aan de Niels Bohrweg voor fietsers.
Planning
Wanneer | Wat |
---|---|
December 2024 | Tijdelijke maatregelen op de weg |
Begin 2025 | Overleg over voorkeursvariant met bewoners en bedrijven |
Voorjaar 2025 |
|
Najaar 2025 | Aannemer kiezen |
2026 | Start werkzaamheden voor opnieuw inrichten |
Wat is al gebeurd?
- 2023: Onderzoek naar verkeersveilige inrichtingsvarianten.
- Reacties bewoners en ondernemers ophalen (14 juni).
- Onderzoek naar veilige inrichting af.
- 2022: tijdelijke maatregelen uitgevoerd aan de kruising met de Maarssenbroeksedijk, zodat:
- auto's de bocht minder snel kunnen nemen
- fietsers meer ruimte hebben om de bocht te maken
- fietsers een extra op- en afrit krijgen