Maliebaan: verbeteren straat
Fase project:
in voorbereiding
Start uitvoering:
begin 2025
We werken aan de aanpak van de Maliebaan en de kruising Maliebaan-Burgemeester Reigerstraat en Nachtegaalstraat. We willen onder andere de fietsroute en openbare ruimte voor voetgangers verbeteren. Ook willen we de inrichting van het groen verbeteren. Daarnaast moet het een fijne plek worden om tijd door te brengen.
Wat komt er?
We gaan de Maliebaan veranderen.
- De middenbaan wordt een autovrije promenade. Op deze promenade delen fietsers en voetgangers de ruimte. Net zoals in het Wilhelminapark of op Het Lint in het Máximapark.
- Auto’s kunnen alleen nog over de ventwegen rijden. Dat zijn de wegen die langs de gebouwen liggen. Fietsers kunnen net als nu ook over de ventwegen rijden.
- We versmallen de ventwegen over de hele lengte. Er komen ook een aantal extra versmallingen. De versmallingen zorgen ervoor dat auto's minder hard rijden. Bij deze versmallingen komen voetpaden om van de ventwegen naar de wandelpaden tussen de bomen lopen.
- Er komen geen verkeerslichten terug op de kruising met de Nachtegaalstraat-Burgemeester Reigerstraat.
- Op de kruising krijgt al het verkeer over de Nachtegaalstraat-Burgemeester Reigerstraat voorrang: voetgangers, fietsers, bussen en auto’s.
- In het midden van de kruising komt een nieuw ‘middeneiland’. Dat maakt oversteken makkelijker. Op het middeneiland komen bomen.
- De parkeervakken langs de Maliebaan blijven zoals het nu is: schuin achteruit parkeren.
- De 4 wandelpaden onder de bomen blijven: 2 aan elke kant van de middenbaan.
Voorlopig ontwerp
Het college van B en W heeft op 4 juli 2023 het voorlopig ontwerp vastgesteld.
Bekijk het ontwerp
Voorlopig ontwerp, onderdeel kaart met overzicht
Voorlopig ontwerp, onderdeel kaarten met meer detail
Voorlopig ontwerp, onderdeel profielen
Voorlopig ontwerp, onderdeel plantoelichting
Hierna maken we een definitief ontwerp.
Video: uitleg van de plannen in 2 minuten
We hebben een video gemaakt waarin we de plannen uit het voorlopig ontwerp uitleggen. In 2 minuten laten we zien hoe de Maliebaan er in de toekomst uitziet.
Meedenken
Reacties op voorlopig ontwerp
U kon van 28 maart tot en met 21 mei reageren op het voorlopig ontwerp. Er zijn 30 reacties van 12 personen en organisaties binnengekomen.
We hebben het voorlopig ontwerp op 1 punt aangepast: het hek dat nu bij de Eerste Kortebaanstraat op de stoep staat, komt terug in het ontwerp.
Verder nemen we uit de reacties een aantal aandachtspunten mee naar de volgende stap. Zo zullen we bij de uitwerking van het plan voor bomen en planten zoveel mogelijk soorten gebruiken die in Nederland horen. Bij de werkzaamheden zullen we de bijzondere paddenstoelen goed beschermen. En we gaan nog eens goed nadenken hoe we zorgen dat fietsers en nood- en hulpdiensten wel op de middenbaan kunnen komen, maar autorijders niet.
Het overzicht van de reacties op het plan en wat we ermee doen leest u in de reactienota. In de reactienota staat niet de reactie van de fietsersbond (pdf, 194 kB).
Planning
Wanneer | Wat |
---|---|
Zomer 2024 | Definitief Ontwerp klaar |
Zomer / herfst 2024 | Bestek en aanbesteding (aannemer zoeken) |
Begin 2025 | Start werkzaamheden |
Wat is er al gebeurd?
- Zomer 2023: Voorlopig Ontwerp vastgesteld
- Op 4 juli 2023 heeft het college het voorlopig ontwerp en de reactienota vastgesteld.
- In februari 2022 heeft de gemeenteraad het Integraal Programma van Eisen (IPvE) en Functioneel Ontwerp vastgesteld.
- In het concept-IPvE zijn aanpassingen verwerkt op basis van de reacties.
- Bekijk de hele reactienota (pdf op website met raadsstukken, 923 kB)
Naar aanleiding van de reacties passen we de volgende dingen aan in het concept-IPvE:
- We leggen sommige dingen duidelijker uit. Bijvoorbeeld:
- over de breedte van de middenbaan en dat op de middenbaan geen speed-fietsen, bromfietsen en snorfietsen zijn toegestaan
- over de breedte van de stoepen
- over verkeersmaatregelen in heel Utrecht Oost (30km)
- over de aansluiting op de bestaande rotonde Snellenlaan
- waarom we het voetpad en de stoep op de kruising niet direct naast de rijbaan leggen en waarom we 2 halfverharde wandelpaden laten vervallen
- We geven aan wat onderdeel uitmaakt van de basisvariant, dus wat we gaan uitvoeren: de riolering, ventwegen, middenbaan, kruising en aansluitingen op Malieblad en op rotonde Snellenlaan. We gaan niet de door West 8 voorgestelde inrichting van de aansluiting op de Snellenlaan uitvoeren.
- We versmallen de inritconstructie naar de Wolter Heukelslaan.
- We passen de doorsteken van de ventwegen naar de middenbaan ‘onopvallend’ in.
- We brengen het aantal doorsteken op het noordelijk deel van de Maliebaan terug van 8 naar 7.
- De huidige rij parkeerplaatsen aan het noorden van de oostelijke ventweg blijft.
- We voegen een rij parkeerplaatsen langs het spoor toe.
- In juni 2021 is het concept-IPvE vrijgegeven voor reacties uit de buurt.
- Concept-IPvE (pdf, 10 MB)
- 19 december 2019: besluit gemeenteraad over uit te werken variant.
- Tussen voorjaar 2018 en voorjaar 2019 is er verder gestudeerd op de varianten. In mei 2019 ligt er een voorstel voor de uitwerking van variant 3+. Daarna was er een raadsinformatiebijeenkomst. Tijdens deze bijeenkomst presenteerden bewoners een andere variant: Plan B. De raad vroeg het college om een verkeerskundige beoordeling van Plan B en van variant 3+.
- In maart 2018 is de gemeenteraad gevraagd te kiezen tussen de 4 varianten en is er een reactienota verstuurd.
- Raadsbrief, 14 maart 2018 (pdf, 184 kB)
- Reactienota, februari 2018 (pdf, 417 kB)
- Notitie herinrichting Maliebaan, kiezen uit 4 varianten (pdf, 9 MB)
- Notitie concretisering Slimme routes slim regelen Utrecht Oostpoort (pdf, 14 MB)
- In september 2017 was er een online peiling over de 4 varianten. Net zoals in de klankbordgroep kwam er geen duidelijke voorkeur voor een van de varianten naar voren.
- In mei 2017 is er een buurtavond geweest waarin de varianten werden besproken. Lees het verslag van de buurtavond op 15 mei 2017 (pdf, 77 kB).
- In maart 2017 is de raad geïnformeerd over de stand van zaken Maliebaan op 29 maart 2017.
- In juni 2016 vroeg de gemeenteraad om 4 varianten uit te werken voor de herinrichting van de Maliebaan. De plannen voor de 4 varianten zijn gemaakt samen met de klankbordgroep en de initiatiefgroep. Deze initiatiefgroep is een groep bewoners die het plan voor de Maliebaan Promenade heeft voorgesteld en uitgewerkt.
Tussen 2016 en 2018 zijn de 4 varianten uitgewerkt.- Presentatie Raadsinformatieavond 7 april 2016 (pdf, 4 MB)
Dit is de situatie zoals het nu is mét verkeerslichten. (Op de afbeeldingen zijn de auto’s in absolute aantallen per 24 uur aangegeven). De netwerkanalyse laat zien wat de verwachtingen voor de verkeersbewegingen zijn in 2025 als de verkeerssituatie op de Maliebaan niet verandert. Voor het hele gebied wordt wel 30 km per uur ingevoerd. Hierdoor neemt het verkeer af in bijna alle straten. Alleen in de Van Ostadelaan is een kleine toename van verkeer te zien.
De 'ovonde' is een langgerekte rotonde zonder verkeerslichten, op de kruising van Maliebaan, Nachtegaalstraat en Burgemeester Reigerstraat. De Maliebaan blijft hetzelfde. Op de afbeelding ziet u in procenten de af- en toename van het aantal auto’s per straat ten opzichte van de nulvariant 2025. Bij de variant met een ovonde verwachten we geen toe- of afname, de aantallen blijven gelijk aan de nulvariant.
Dit houdt in dat de zuidelijke en noordelijke hoofdrijbaan van de Maliebaan een wandelpromenade worden. Autoverkeer en busverkeer tussen Nachtegaalstraat en Burgemeester Reigerstraat is mogelijk. De kruising is zonder verkeerslichten. De afbeelding laat in % de af- en toename zien van het aantal auto’s per straat ten opzichte van de nulvariant 2025).
Variant A en B
Voor beide varianten geldt dat op de omliggende wegen het verkeer toeneemt. Op de parallelwegen (de straten die er naast lopen) neemt het verkeer toe. Er is onderzocht is of dit beïnvloed kan worden door het fysiek minder aantrekkelijk maken van deze parallelwegen voor doorgaand verkeer. Denk hierbij aan bijvoorbeeld drempels en plateaus. Dit is alleen niet gewenst. Dit komt omdat dit trillingen kan opleveren voor omliggende gebouwen. Het smaller maken van de parallelwegen is niet mogelijk in verband met het parkeren in schuine vakken, in combinatie met de fietsroute. De ruimte is nodig voor veilig in- en uitparkeren.
Bekijk de tekening voor variant A: Maliebaan Promenade met afslagverboden voor links- en rechtsafslaand verkeer (pdf)
Bekijk de tekening voor variant B: Maliebaan Promenade met alleen een afslagverbod voor linksafslaand verkeer (pdf)
In dit plan wordt alleen de zuidelijke hoofdrijbaan van de Maliebaan een wandelpromenade. De zuidelijke parallelwegen worden doodlopend voor autoverkeer. De T-splitsing is zonder verkeerslichten.
De afbeelding laat in % de toename zien van het aantal auto’s per straat ten opzichte van de nulvariant 2025).
De parallelwegen Maliebaan Zuid worden gebruikt door bestemmingsverkeer dat tweemaal over de parallelweg moet: heen en terug. Ondanks een toename van het aantal bewegingen over de parallelwegen, blijft het gemiddelde aantal auto’s gelijk. Afhankelijk van de keermogelijkheden rijden bestuurders vanaf hun bestemming immers zo snel mogelijk weer terug naar het beginpunt (zie grafiek in de afbeelding). Ten opzichte van hoe de situatie nu is, neemt het verkeer af bij deze variant op de parallelwegen. Zie de afbeelding van de nulvariant.
Voor de Oosterstraat en de Oudwijkerdwarsstraat is in % een toename van verkeer te zien. Omdat nu aantal auto’s per dag laag is (zie de afbeelding van de nulvariant) zal ook na de toename in deze straten het aantal auto's meevallen.
Bij de Maliesingel (2025) is een lichte toename van verkeer te zien ten opzichte van de nulvariant (2025). Maar in 2025 is 40% afname te zien ten opzichte van hoe het nu is. In totaal komen er minder auto's.
De toename van verkeer in de Schoolstraat en de Parkstraat kan niet in het model berekend worden, daarom hebben we een schatting gemaakt. Op basis daarvan zijn 2 varianten getekend.
T-splitsing Maliebaan Promenade variant A
Bekijk de tekening voor variant A: T-splitsing Maliebaan Promenade (pdf)
Alleen afsluiten van de zuidelijke parallelwegen bij de T-splitsing. Dit leidt tot een sterke toename van verkeer op de Schoolstraat en Parkstraat.
T-splitsing Maliebaan Promenade variant B
Bekijk de tekening voor variant B: T-splitsing Maliebaan Promenade (pdf)
Afsluiten van zowel de zuidelijke parallelwegen bij de T-splitsing als van de Parkstraat en de Schoolstraat (bij de Nachtegaalstraat). Dit voorkomt de toename van verkeer op de Schoolstraat en de Parkstraat.
- In 2015 is een klankbordgroep opgericht. Deze denkt mee en bestaat uit bewoners, ondernemers en de Fietsersbond.
- Presentatie klankbordgroep 12 januari 2016 (pdf, 870 kB)
- In 2015 was er een eerste bewonersavond over de Maliebaan. De reacties van de aanwezigen en de antwoorden van de gemeente leest u in het Tweekolommenstuk naar aanleiding van reacties bewonersavond 23 september 2015 (pdf, 4 MB).