Europalaan-Noord: opnieuw inrichten
Fase project
In uitvoering
Einde werkzaamheden
2024
De Europalaan-Noord richten we opnieuw in tussen het Anne Frankplein en het Europaplein. Tot en met 2026 zijn we bezig met afrondende werkzaamheden, zoals het planten van bomen en struiken.
Wat komt er?
We hebben goed gekeken naar punten waar bewoners aandacht voor vroegen: de oversteekbaarheid, veiligheid en behoud van groen. Het wordt een prettige plek om te zijn. We verbeteren het openbaar vervoer. Fietsen en lopen maken we aantrekkelijker en veiliger voor iedereen. Zo houden we de stad en de buurten goed bereikbaar, ook als er straks woningen komen in de nieuwe wijk Merwede.
- Er is een vrijliggende busbaan in het midden van de laan aangelegd. Aan de Europalaan-Noord komen 2 bushaltes. We onderzoeken of we er in de toekomst een tramverbinding van kunnen maken. We houden hier in het ontwerp van de busbaan al rekening mee.
- Aan beide kanten van de busbaan is een rijbaan voor gemotoriseerd verkeer. Hier blijft de maximumsnelheid voorlopig 50 kilometer per uur, voor een goede doorstroming van het verkeer.
- Er zijn vrijliggende fietspaden met voetpaden erlangs.
- Tussen de rijbanen en de fietspaden komen groenstroken.
- Er zijn 3 oversteekplaatsen voor fietsers en voetgangers. Zo zijn de woningen, bedrijven en voorzieningen goed en veilig bereikbaar.
- Het parkeerterrein naast het appartementengebouw aan de Jo Wuthrichlaan is beter zichtbaar en veiliger. Vanaf het parkeerterrein zijn bushaltes en het bedrijventerrein ernaast aan de Europalaan 33-45 goed bereikbaar.
- De buurten blijven ook goed bereikbaar voor de nood- en hulpdiensten en bijvoorbeeld voor de bevoorrading van bedrijven. Ook houden we rekening met de autovrije invulling van de nieuwe wijk Merwede. En met de parkeer- en bevoorradingsvoorzieningen die aan die kant nodig zullen zijn.
- De Europalaan-Noord blijft net als nu goed aangesloten op de Wilhelminalaan, de Lanslaan, de Overste den Oudenlaan en de Beneluxlaan.
- We richten eerst de rijbanen die er al zijn en het voet- en fietspad aan de kant van Transwijk opnieuw in. Het opnieuw inrichten van de parallelweg en de groenstrook tussen de nieuwe rijbaan en de parallelweg komt later. Dit doen we tijdens de werkzaamheden in de buurt Merwede.
- Door de nieuwe inrichting komt er ook een betere aansluiting van Merwede op het Park Transwijk en de omgeving en komt er meer groen bij.
- We houden regenwater beter vast door wadi’s te maken (soort sloot).
Wat gaan we doen?
De Europalaan Noord is weer open voor autoverkeer. We zijn nog wel bezig met afronden, herstellen en opruimen. In het najaar van 2024 planten we planten, struiken en bomen.
Plan Europalaan-Noord
In het plan (integraal programma van eisen/functioneel ontwerp) staat wat we belangrijk vinden en wat nodig is voor het opnieuw inrichten van de Europalaan-Noord. Dit hebben we verder uitgewerkt in een voorlopig en definitief ontwerp. Dit laat zien hoe de nieuwe laan er straks ongeveer uitziet.
Bekijk het integraal programma van eisen en functioneel ontwerp
Planning
Wanneer | Wat |
---|---|
September 2024 | Vervangen riool en vrijliggende busbaan met aan beide kanten een rijbaan en een voet- en fietspad aan de kant van Transwijk klaar |
Najaar 2024 | Planten van nieuwe bomen |
Eind 2026 | Aanleg groene berm, brede voetgangersstrook en fietspad op de parallelweg |
Wat is er al gebeurd?
- Mei tot en met augustus 2024: aanleg vrijliggende busbaan met aan beide kanten een rijbaan
- Juli 2024: nieuw voet- en fietspad aan de kant van Transwijk aangelegd
- Begin 2024: kap bomen, vervangen riool, start aanleg vrijliggende busbaan met aan beide kanten een rijbaan en een voet- en fietspad aan de kant van Transwijk
- Begin 2024: werk aan kabels en leidingen