Catharijnesingel: inrichten als bestemming
Status project:
In voorbereiding
Geplande bouw:
Begin 2025
De Utrechtse historische binnenstad is levendig en aantrekkelijk doordat er steeds minder auto's rijden. Dat willen we ook op de singels rondom de binnenstad omdat we een groeiende stroom fietsers en voetgangers verwachten. De Catharijnesingel wordt daarom niet meer een route, maar een bestemming voor de automobilist.
Wat gaat er gebeuren en waarom?
Er komt een verbod op doorrijden tussen de Spoorstraat en de Stationsstraat voor auto's en motoren. Alles aan de Catharijnesingel en in de wijken daarnaast blijft nog voor al het verkeer bereikbaar, maar niet altijd via de kortste of snelste route.
Er zijn 3 verkeersbesluiten genomen om verkeersborden te plaatsen. Een verbodsbord aan beide kanten van de afsluiting. En 2 borden met de aankondiging van de wegafsluiting (ter hoogte van de Marga Klompébrug en de Knipstraat). U kunt nog bezwaar maken tegen de verkeersbesluiten via www.utrecht.nl/bezwaar.
- Lees verkeersbesluit over verbodsborden
- Lees verkeersbesluit over bord aankondiging bij Marga Klompébrug
- Lees verkeersbesluit over bord aankondiging bij Knipstraat
Waarom doen we dit?
We maken in Utrecht meer ruimte voor groen en voor gezondere vormen van vervoer, zoals fietsen en lopen. Door de Catharijnesingel rustiger te maken, kunnen voetgangers en fietsers makkelijker oversteken, vooral bij drukke punten zoals Vredenburg en Mariaplaats. Zo ontstaat een betere verbinding tussen het stationsgebied en de binnenstad.
Daarnaast geven minder auto’s aan deze kant van de binnenstad ruimte voor andere projecten, zoals het opnieuw inrichten van het Westplein en de Amsterdamsestraatweg.
Aanpak van de Catharijnesingel is onderdeel van ons Mobiliteitsplan 2040:
- bekijk het hele Mobiliteitsplan (pagina 130 voor deze maatregel Stationsgebied-Oost)
- lees meer over het verkeersonderzoek Noordwest uit 2019
- Tussen de Stationsstraat en Spoorstraat is de weg afgesloten voor autoverkeer. Er zijn wel uitzonderingen, die daar nog wel doorheen mogen.
Bereikbaarheid en parkeren
De woningen, parkeergarages en het logistieke centrum in de buurt van Hoog Catharijne blijven goed bereikbaar. U kunt als automobilist alleen niet meer over de Catharijnesingel doorrijden.
U kiest straks uw bestemming in de binnenstad en vervolgens kiest u voor een noordelijke of zuidelijke route daar naartoe. We zorgen voor duidelijke verkeersborden en parkeerinformatie vanaf de snelweg. De navigatiesystemen geven alternatieve autoroutes aan omdat de Catharijnesingel niet meer beschikbaar is als doorgaande autoroute.
- De aanbevolen autoroute Centrum-Noord (oranje) loopt via de Daalsetunnel over de Catharijnesingel tot in de Stationsstraat. Via deze route is onder andere Wijk C, Tivoli-Vredenburg en zijn P3, P4 en P5 bereikbaar. Er zijn keermogelijkheden voor auto- en motorverkeer bij de Paardenveldbrug en in de Stationsstraat.
- De aanbevolen autoroute Centrum-Zuid (groen) loopt via de Albatrosstraat over de Catharijnesingel tot in de Spoorstraat. Via deze route zijn de wijk Hooch Boulandt, Mariaplaats, Springweg, Hotel Karel V en P1, P2 enP5 bereikbaar. Er is een keermogelijkheid voor auto- en motorverkeer op de Catharijnesingel, bij de Spoorstraat.
Parkeren
Er is een autoroute Centrum-Zuid, naar de parkeergarages Hoog Catharijne P1, P2 en P5 (ingang zuid). En er is een route Centrum-Noord, naar de parkeergarages Hoog Catharijne P3, P4 en P5 (ingang noord). Op beide routes staan parkeerborden met P-Vredenburgkwartier.
U kunt uw auto ook parkeren in de parkeergarage Croeselaan of LaVie en naar het centrum lopen. Of parkeer uw auto bij een P+R aan de rand van de stad en pak de bus of tram naar het centrum. Voor fietsers verandert er niets in het parkeren in de fietsparkeergarage Laag Catharijne.
Uitzonderingen
De volgende groepen mogen na het opnieuw inrichten van de Catharijnesingel nog wel doorrijden op de singel tussen de Stationsstraat en Spoorstraat:
- fietsers (ook e-bike/speedpedelec)
- voetgangers
- brom- en snorfietsers
- nood- en hulpdiensten
- openbaar vervoer
- taxi’s met Utrechts Taxikeurmerk
- touringcars
- logistiek verkeer
- werkverkeer (bijvoorbeeld de afvaldienst)
- houders van ontheffingen
Houders van ontheffingen
Een aantal omwonenden kan een ontheffing krijgen om met de auto of motor door de afsluiting te rijden. Zij krijgen een aparte brief hierover als het mogelijk is om de ontheffing online aan te vragen. Het gaat om bewoners op een van de volgende woonadressen:
- Gildeveste (3511EA/EB)
- Radboudveste (3511EE/EG/EH/EJ)
- Moreelsepark (3511EP)
en die houder zijn van een voertuig en een geldig parkeerrecht hebben voor een vaste parkeerplek in P1, P2, P3 of P4 van Hoog Catharijne parkeergarages (Klepierre).
Planning
Wanneer | Wat |
---|---|
Begin 2025 | Voorbereiden van de wegafsluiting: borden, waarschuwingsribbels op de weg en camera's plaatsen. |
Maart 2025 (na voorjaarsvakantie) | Start wegafsluiting en waarschuwingsperiode volgen via camera's |
2 maanden na start | Waarschuwingsperiode voorbij, volgen via camera’s is definitief |
Begin 2026 | Beoordelen van de gevolgen, mogelijke veranderingen bepalen |
Wat is al gedaan?
- 24 juni 2024: informatiemarkt Bestemming Catharijnesingel en andere projecten in het stationsgebied.
- 2023/2024:
- Voorstel door ondernemers voor gesplitste route voor het binnenrijden van de parkeergarages is binnengekomen. We hebben het voorstel beoordeeld en onze reactie daarop gegeven.
- Gesprekken met ondernemers via Centrummanagement Utrecht (CMU) bereikbaarheidsoverleg.
- Gesprekken met bedrijven met veel logistiek op en rond Hoog Catharijne.
- Gesprekken met bewoners, bijvoorbeeld via VvE’s rond Hoog Catharijne.
- Online bijeenkomst met vastgoedeigenaren met kantoorgebouwen in omgeving.