Boorstraat: tunnel voor fietsers en voetgangers
Fase project
In voorbereiding
Geplande bouw
Nog niet bekend
Tussen de Tweede Daalsedijk en de spoorlijn naar Amsterdam komt de nieuwe buurt Wisselspoor. We hebben de bouw van een nieuwe tunnel voor fietsers en voetgangers bij de Boorstraat onderzocht. Of er een tunnel komt is nu nog niet zeker.
Wat gaan we doen?
We hebben de bouw van een tunnel die onder de sporen doorgaat onderzocht. Een tunnel kan helpen om de drukte om de Amsterdamsestraatweg te verminderen. Een tunnel is ook gewenst om wijken, fietsroutes en het nieuwe park in de buurt Wisselspoor met elkaar te verbinden.
Uit het onderzoek blijkt dat we een tunnel kunnen bouwen. Als we dat gaan doen, dan moeten we de speeltuin verplaatsen en vernieuwen. Met de informatie uit het onderzoek besloot het college om het plan verder uit te werken. Of er een tunnel komt is nu nog niet zeker. Dat besluiten we pas als het plan verder is uitgewerkt.
Ontwerp maken
Nu werken we het basisontwerp uit tot een functioneel ontwerp. In een functioneel ontwerp staat welke functie waar ongeveer moet komen. Met functie bedoelen we bijvoorbeeld fietsparkeren, bankjes, groen of afvalcontainers. De precieze plek en bijvoorbeeld de aantallen zijn dan nog niet zeker.
Interne commissies van de gemeente Utrecht en ProRail beoordelen dit ontwerp. De speeltuin en het pad naar het opstelterrein zijn hierin de belangrijkste onderwerpen.
Na goedkeuring presenteren we het functioneel ontwerp in een informatiebijeenkomst.
Daarna leggen we het ontwerp voor aan ons bestuur. Keuren zij het goed? Dan gaan we het ontwerp verder uitwerken. Daarbij kunt u denken aan het soort groen, de speeltoestellen en het soort straatverharding. Daarna maken we een definitief ontwerp.
Waar helpt dit project aan mee?
We willen graag dat iedereen gezond, prettig en veilig kan reizen door Utrecht. Nu en in de toekomst. We geven daarom voorrang aan schone manieren van vervoer die weinig ruimte innemen: lopen, fietsen, openbaar vervoer en deelvervoer. De stad groeit en er komt meer verkeer. Door het verkeer te spreiden, neemt de drukte af en houden we het verkeer veilig. Ook zorgen we zo dat wijken en buurten goed bereikbaar zijn.
Op de hoogte blijven en meedenken
In het voorjaar van 2025 presenteren we het functioneel ontwerp in een informatiebijeenkomst. Omwonenden krijgen een wijkbericht als de datum bekend is.
Ook bij het maken van een definitief ontwerp vragen we bewoners om mee te denken.
Op Denkmee.utrecht.nl staat het ontwerp waarover u mee kon denken.
Eerdere informatiebijeenkomsten
Er zijn 3 informatiebijeenkomsten geweest.
We hebben het basisontwerp laten zien. We hebben de reacties van de vorige informatiebijeenkomst verwerkt als dat kon. In dit ontwerp hebben we de keuze gemaakt voor de plek van de onderdoorgang, de speeltuin en de inrichting van de openbare ruimte. De reacties en voorstellen van de aanwezigen op het basisontwerp nemen we mee in de volgende fase.
Enkele positieve reacties van bewoners:
- ‘De openbare ruimte wordt met het nieuwe ontwerp prettig om in te verblijven’
- ‘Het is goed dat er vanaf de straat zicht is in de tunnel’
- ‘Ik heb het gevoel dat er geluisterd is, dat er zaken zijn ingebracht op basis van onze opmerkingen’ (bijvoorbeeld langsparkeren)
Enkele vragen van bewoners:
- ‘Wordt er voor vergroening ook gekeken naar de Wolfstraat?’
- ‘Wordt er nog gekeken naar routes voor recreatie op grotere schaal?’
- ‘Hoe zit het met tijdelijk spelen tijdens de bouw?’
- 'Hoe zit het met het pad naar het opstelterrein van ProRail?
Enkele opmerkingen van bewoners:
- 'Criminele activiteiten kunnen zich verplaatsen naar de niet- omheinde plekken in de openbare ruimte.'
- 'Als de voetbalkooi buiten de (afgesloten) omheining valt dan kan dit zorgen voor overlast in de avond of nacht.'
- 'Haaks parkeren zorgt voor overlast van hangjongeren, graag geen haaksparkeren in de Boorstraat zelf.'
Wilt u de presentatie bekijken die we die avond hebben laten zien of het verslag van alle reacties van de aanwezigen? Stuur dan een e-mail naar boorstraatutrecht@utrecht.nl.
We hebben 2 verschillende schetsen besproken met de aanwezigen. We hebben samen met zo’n 15 geïnteresseerden nagedacht over het ontwerp dat we gaan maken.
- De grootste zorg is de sociale veiligheid. Bewoners willen niet dat de tunnel hangjongeren en drugscriminaliteit aantrekt. Voor goede sociale controle is het belangrijk dat de tunnel ruim en overzichtelijk wordt.
- Bewoners noemen dat er genoeg parkeerplekken moeten blijven. Vooral tijdens de spits ervaren zij dat er weinig plek is.
- De meningen zijn verdeeld over eenrichtingsverkeer: het verkeer moet niet vast komen te staan. Het kan misschien helpen om de drukte tegen te gaan en meer overzicht te krijgen.
- De nieuwe speeltuin moet ook hekken krijgen. Dat is prettiger voor toezicht en veiligheid.
- Het plaatsen van bankjes kan de sociale controle verbeteren maar ook geluidsoverlast geven.
We informeerden de aanwezigen over de reden, het onderzoek en het vervolg van dit project.
Planning
Wanneer | Wat |
---|---|
2024 | Onderzoek en metingen. |
Najaar 2024 | Uitwerking van basisontwerp naar functioneel ontwerp. |
Voorjaar 2025 | Functioneel ontwerp bespreken met bewoners (datum volgt). |
Wat is er al gebeurd?
- 11 juni 2024: gesprekken met bewoners over het basisontwerp
- 26 maart 2024: informatiebijeenkomst met bewoners over verschillende schetsen voor de herinrichting
- 12 december 2023: informatiebijeenkomst over het haalbaarheidsonderzoek
- 23 november 2023: haalbaarheidsonderzoek behandeld in de Raad
Waar ligt het?
Op de luchtfoto ziet u het gebied met daarop de treinsporen die zich splitsen naar Amsterdam en Den Haag (links) en Amersfoort en Hilversum (rechts). De nieuwe buurt Wisselspoor komt tussen deze sporen in te liggen.