Handleiding zakelijke parkeervergunning beheren

Hebt u een zakelijke parkeervergunning? Dan kunt u parkeersessies starten of inplannen via de website Mijn Parkeeractie.  

Uitleg bij beheren zakelijke parkeervergunning

Account activeren

Om uw account te kunnen activeren hebt u de parkeervergunning bedrijf nodig.

  • Ga op uw telefoon, tablet of computer naar Mijn Parkeeractie.
  • Klik op 'Activeer account'.
  • Vul uw e-mailadres in en klik op de knop 'Verzenden'.
  • U ontvangt een e-mail met een link om uw account te activeren.
  • Hebt u de e-mail niet gekregen?
    • Controleer of u uw e-mailadres goed hebt ingevuld.
    • Controleer of het e-mailadres dat u invult hetzelfde is als het e-mailadres dat u gebruikte bij het aanvragen van de parkeervergunning bedrijf.
    • Controleer of de e-mail in uw spambox zit.
    • Wacht een paar minuten, het kan 15 minuten duren voordat u de e-mail krijgt.
    • Hebt u bovenstaande stappen gevolgd en geen e-mail ontvangen? Stuur dan een e-mail naar zakelijkparkeren@utrecht.nl met uw vergunningsnummer en het e-mailadres waarmee u in wilt loggen.  
  • Hebt u de e-mail gekregen? Klik op de link om uw account te activeren. Deze link is 1 uur geldig.
  • Kies een wachtwoord en vul het in. Uw nieuwe wachtwoord moet voldoen aan deze voorwaarden:
    • minstens 8 tekens
    • minstens 1 kleine letter
    • minstens 1 hoofdletter
    • minstens 1 cijfer
  • Vul hetzelfde wachtwoord in bij 'Wachtwoord bevestigen'.
  • Klik op de knop 'Bewaren'.

Uw account is geactiveerd. U kunt nu inloggen.

  • Vraag de beheerder van de parkeervergunning om u als gebruiker toe te voegen. De beheerder geeft u dan toestemming om de parkeervergunning te gebruiken.
  • U ontvangt een e-mail met een link om uw account te activeren. Hebt u de e-mail niet gekregen?
    • Controleer of de beheerder uw e-mailadres goed heeft ingevuld.
    • Controleer of de e-mail in uw spambox zit.
    • Wacht een paar minuten: het kan 15 minuten duren voordat u de e-mail krijgt.
    • Hebt u bovenstaande stappen gevolgd en geen e-mail gekregen? Stuur dan een e-mail naar zakelijkparkeren@utrecht.nl met uw vergunningsnummer, de naam en adres van het bedrijf waar u werkt en het e-mailadres waarmee u wilt inloggen.  
  • Hebt u de e-mail gekregen? Klik op de link om uw account te activeren. Deze link is 48 uur geldig.
  • Kies een wachtwoord en vul het in. Uw nieuwe wachtwoord moet voldoen aan deze voorwaarden:
    • minstens 8 tekens
    • minstens 1 kleine letter
    • minstens 1 hoofdletter
    • minstens 1 cijfer
  • Vul hetzelfde wachtwoord in bij 'Wachtwoord bevestigen'.
  • Klik op de knop 'Bewaren'.

Uw account is geactiveerd. U kunt nu inloggen.

Inloggen

  • Ga naar Mijn Parkeeractie.
  • Vul uw e-mailadres en uw wachtwoord in.
  • U bent nu ingelogd.

Wordt uw e-mailadres niet herkend? Misschien moet u uw account nog activeren. Lees de stappen om uw account te activeren bij 'Account activeren'.

  • Ga naar Mijn Parkeeractie en log in.
  • Klik op uw naam rechtsboven in uw scherm.
  • Klik op 'Instellingen'.
  • Klik op 'Wachtwoord wijzigen'.
  • Vul eerst uw huidige wachtwoord in en daarna uw nieuwe, gewenste wachtwoord. Uw nieuwe wachtwoord moet voldoen aan deze voorwaarden:
    • minstens 8 tekens
    • minstens 1 kleine letter
    • minstens 1 hoofdletter
    • minstens 1 cijfer
  • Vul uw nieuwe wachtwoord nogmaals in.
  • Klik op 'Bewaren'.
  • Log in op Mijn Parkeeractie.
  • Klik op 'Wachtwoord vergeten?'.
  • Vul uw e-mailadres in.
  • Klik op 'Verzenden'.
  • U krijgt een e-mail met een link om een nieuw wachtwoord te maken. Klik op deze link.
  • Voer een nieuw wachtwoord in. Uw nieuwe wachtwoord moet voldoen aan deze voorwaarden:
    • minstens 8 tekens
    • minstens 1 kleine letter
    • minstens 1 hoofdletter
    • minstens 1 cijfer
  • Klik op 'Opslaan'.
  • U kunt nu inloggen met uw nieuwe wachtwoord.

Parkeersessies

Een parkeersessie is het moment waarop iemand mag parkeren met uw parkeervergunning. Een parkeersessie kan een aantal minuten, uren of meerdere dagen duren. U kunt zelf instellen hoelang iemand parkeert. Hieronder leest u hoe u dit doet.

In Mijn Parkeeractie kunt u nog geen parkeersessies inplannen met de optie 'herhalen'. Hieronder leest u hoe u parkeersessies start of inplant.   

  • Log in op Mijn Parkeeractie.
    • Bent u de beheerder van de parkeervergunning en hebt u uw account nog niet geactiveerd? Zorg er dan voor dat u eerst uw account activeert. Lees de stappen bij 'Account activeren als u beheerder bent' of in de e-mail.
    • Bent u toegevoegd als gebruiker en hebt u nog geen account? Activeer dan eerst uw account. Lees de stappen bij 'Account activeren als u gebruiker bent' of in de e-mail.
  • Klik op 'Aanmelden'. Op uw telefoon staat dit aan de linkerkant.
  • Controleer bovenaan bij 'Start' de datum en starttijd. Hier staat de tijd en de dag van vandaag. Wilt u een parkeersessie plannen voor een andere dag of tijd? Pas dan de datum en starttijd aan, of klik op de kalender.
  • Selecteer bij 'Eind' een datum en eindtijd. U kunt 1 parkeersessie meerdere dagen achter elkaar laten doorlopen.
  • Vul bij 'Kenteken' het kenteken in.
  • Kies de juiste parkeervergunning. U kunt dit doen onder de blauwe knop 'Meld aan'. Deze stap is alleen nodig als u bent gemachtigd voor meerdere vergunningen of kortingen.
  • Klik op 'Meld aan'.
  • Het kenteken is nu aangemeld.
  • Log in op Mijn Parkeeractie.
  • Klik op het tabblad 'Aanmelden'. Op uw telefoon staat dit aan de linkerkant. 
  • Onderin ziet u een overzicht van uw aangemelde parkeersessies. 
  • Klik op de parkeersessie die u wilt aanpassen. 
  • Klik op het potloodje. 
  • U kunt nu uw parkeersessie verkorten of verlengen. 
  • Log in op Mijn Parkeeractie.
  • Klik op het tabblad 'Aanmeldingen'. Op uw telefoon staat dit aan de linkerkant.
  • Zoek in het overzicht het kenteken op waarvan u de parkeersessie wilt stoppen.
  • Klik op de knop 'Stop' achter het kenteken. De parkeersessie is nu afgemeld.

Gebruikers toevoegen en verwijderen

Als beheerder kunt u kentekens aanmelden, vooruitplannen, aanpassen en stoppen. Ook ontvangt de beheerder via de e-mail facturen en berichten over de vergunning. De beheerder kan andere personen toevoegen als gebruiker. Een parkeervergunning bedrijf heeft maximaal 1 beheerder.  

De gebruiker kan kentekens aanmelden en vooruitplannen. Ook kan de gebruiker kentekens aanpassen en stoppen die de gebruiker zelf heeft aangemeld.

U kunt iemand zelf kentekens laten aanmelden door gebruikers toe te voegen. Als u iemand toevoegt, kan diegene gebruikmaken van uw parkeervergunning.

Zo voegt u een gebruiker toe:

  • Log in op Mijn Parkeeractie.
  • Klik op 'Machtigen'. Op uw telefoon staat dit aan de linkerkant.
  • Klik daarna op 'Nieuwe machtiging'.
  • Vul het e-mailadres in van degene die u wilt toevoegen als gebruiker.
  • Geef degene die u toevoegt een herkenbare omschrijving. Bijvoorbeeld een naam.
  • Kies 'Mede-gebruiker'.
  • Klik op 'Machtiging toevoegen'.
  • Heeft de gebruiker nog geen account in Mijn Parkeeractie? Dan ontvangt diegene een e-mail om Mijn Parkeeractie te activeren. Gebruikt iemand Mijn Parkeeractie al, bijvoorbeeld voor een kortingsregeling of een andere parkeervergunning bedrijf? Dan wordt de parkeervergunning toegevoegd aan het bestaande account.

Volg deze stappen om gebruikers te verwijderen:

  • Log in op Mijn Parkeeractie.
  • Klik op 'Machtigen'. Op uw telefoon staat dit aan de linkerkant.
  • Klik op het rode kruisje naast de machtiging die u wilt afmelden.
  • Bevestig de afmelding.

Handig

U kunt voor Mijn Parkeeractie een snelkoppeling maken op uw telefoon, tablet of computer. Zo hebt u snel toegang tot de online omgeving en werkt het als een app.   

Snelkoppeling op een Android-telefoon of tablet

  • Ga op uw telefoon of tablet naar Mijn Parkeeractie in Google Chrome.
  • Klik bovenin op het menu. Dit is de knop met 3 puntjes.
  • Er komt nu een nieuw scherm. Kies in het menu 'Toevoegen aan startscherm'.
  • Geef de snelkoppeling een andere naam als u wilt.
  • Klik op 'Toevoegen'.
  • Er staat nu een snelkoppeling op uw beginscherm van Google Chrome. U kunt daarop klikken wanneer u Mijn Parkeeractie wilt openen.

Snelkoppeling op een iOS-telefoon of tablet

  • Ga op uw telefoon of tablet naar Mijn Parkeeractie in Safari.
  • Klik op het deelicoon. Dat is het vierkant met het pijltje erin.
  • Kies in het menu 'Zet op beginscherm'.
  • Geef de snelkoppeling een andere naam als u wilt.
  • Klik op 'Voeg toe'.
  • Er staat nu een snelkoppeling op uw beginscherm van Safari. U kunt daarop klikken wanneer u Mijn Parkeeractie wilt openen.

Snelkoppeling op een Windows-computer

  • Ga naar uw bureaublad en klik er met de rechtermuisknop op.
  • Er verschijnt nu een menu. Selecteer in dit menu Nieuw > Snelkoppeling.
  • Vul onder 'Geef de locatie van het item op' https://parkeerapp.utrecht.nl/ in.
  • Klik op 'Volgende' en geef de snelkoppeling een naam, bijvoorbeeld 'Mijn Parkeeractie’.
  • Klik vervolgens op 'Voltooien'.
  • Er staat nu een snelkoppeling op uw bureaublad. U kunt daarop klikken wanneer u Mijn Parkeeractie wilt openen.

Snelkoppeling op een Mac-computer

  • Ga naar Mijn Parkeeractie.
  • Klik in de adresbalk op het icoontje dat voor de URL staat, en sleep het naar het bureaublad.
  • Er staat nu een snelkoppeling op uw bureaublad. U kunt de naam wijzigen door met de rechtermuisknop op de snelkoppeling te klikken en op 'Wijzig Naam' te klikken.
  • Klik op de snelkoppeling om Mijn Parkeeractie te openen.
  • U kunt in Mijn Parkeeractie kentekens die u vaker gebruikt als favoriet opslaan en selecteren.
  • Klik op het tabblad 'Kentekens'. Op uw telefoon staat dit aan de linkerkant.
  • Klik op 'Kenteken toevoegen'.
  • Vul het kenteken in en geef deze een herkenbare naam.
  • Klik op 'Opslaan'.
  • Wilt u een als favoriet opgeslagen kenteken verwijderen? Klik dan in het overzicht op het kruisje.
  • Log in op Mijn Parkeeractie.
  • Ga naar de menuknop en klik op 'Historie'. Hier vindt u een overzicht van uw oude parkeersessies.
  • Bij 'Start' en 'Eind' kunt u verschillende data selecteren om in een bepaalde periode te zoeken.
  • U kunt zoeken door kentekens, productnamen en -nummers in het zoekveld in te vullen.

Mijn Parkeeractie: op uw telefoon, tablet of computer

Om Mijn Parkeeractie veilig te gebruiken, moet uw telefoon, tablet of computer geen verouderd besturingssysteem hebben. Ook mag uw browser niet ouder zijn dan 5 jaar voor een veilig gebruik. 

Met deze besturingssystemen en browsers kunt u veilig aanvragen, aanmelden en inloggen:

  • Windows 10 of hoger met de browsers Google Chrome, Microsoft Edge, Firefox, Safari. Gebruikt u een andere browser? Dan kunt u die gebruiken als ze HTML5 en CSS3 ondersteunen.  
  • Android 11 of hoger met browser Google Chrome.  
  • Apple iOS 15 of hoger met de browser Safari.

Krijgt u een foutmelding als u Mijn Parkeeractie wilt gebruiken? Kijk dan na of er updates zijn voor uw telefoon, tablet of computer. 

Hulp nodig? Bel dan naar telefoonnummer 14 030 of stel een parkeervraag. Wij helpen u dan verder.  

Besturingssysteem telefoon met Android updaten

Volg onderstaande stappen om uw Android-telefoon te updaten: 

  • Klik op 'Instellingen' op uw telefoon of tablet  
  • Klik op 'Over deze telefoon'
  • Klik op 'Systeem updates'  
  • Klik op 'Controleren op updates' 
  • Als er een nieuwe update is, dan ziet u deze hier staan. Klik op 'update' om het downloaden van de update te starten. Klik vervolgens op 'installeer'.  

Werkt de update niet of is er geen update? Uw telefoon heeft waarschijnlijk een verouderd besturingssysteem. Daardoor kunt u Mijn Parkeeractie niet veilig gebruiken. Gebruik dan een andere telefoon, tablet of computer.   

Besturingssysteem telefoon van Apple updaten

Volg onderstaande stappen om uw Apple-telefoon te updaten: 

  • Klik op 'Instellingen' op uw telefoon of tablet  
  • Klik op 'Algemeen' 
  • Klik op 'Software-update' 
  • Als er een nieuwe update beschikbaar is, dan ziet u deze hier staan. Klik op 'update' om het downloaden van de update te starten. Klik vervolgens op 'installeer'.  

Werkt de update niet of is er geen update? Uw telefoon heeft waarschijnlijk een verouderd besturingssysteem. Daardoor kunt u Mijn Parkeeractie niet veilig gebruiken. Gebruik dan een andere telefoon, tablet of computer.  

Hulp en contact Parkeren

Postadres

Vergunningen, Toezicht en Handhaving
Afdeling Vergunningen
Postbus 16200
3500 CE Utrecht