Openbare laadpalen
Steeds meer Utrechters rijden elektrisch. Daarom plaatsen we openbare laadpalen die iedereen kan gebruiken. We zorgen voor voldoende openbare laadpalen, goed verspreid door de stad. Zo maken we elektrisch rijden makkelijk en aantrekkelijk.
Overzicht bestaande en toekomstige laadpalen
Wilt u weten waar u in Utrecht uw auto op kunt laden? In het locatieplan staan alle bestaande laadpalen en toekomstige laadpalen:
- Groene stippen: bestaande laadpalen.
- Oranje stippen: hier plaatsen we binnenkort een laadpaal.
- Blauwe stippen: hier komt in de toekomst misschien een laadpaal.
Wilt u buiten Utrecht uw auto opladen? Op www.oplaadpalen.nl vindt u alle laadpalen in Nederland. U ziet op deze website ook of de laadpaal nu beschikbaar is.
Hoe kiezen we de plekken voor laadpalen?
Bij het kiezen van nieuwe plekken voor laadpalen houden we rekening met de volgende eisen en wensen:
- Er moet op de stoep genoeg ruimte zijn rond de laadpaal (minimaal 90 cm). Zodat iedereen er nog langs kan, ook met rolstoel.
- We zetten het liefst meerdere laadpalen naast elkaar.
- Bomen beschadigen we niet. We houden genoeg afstand tot wortels.
- We plaatsen laadpalen liever niet:
- direct voor deuren of ramen
- bij monumenten
- in het groen
- naast een open (groene) ruimte
- bij plekken waar mensen kort parkeren, zoals voor winkels of kinderopvang
- De laadpaal moet minimaal 180 cm afstand hebben tot brandputten.
- Snelle laadpalen moeten minimaal 2,5 meter afstand hebben tot riool of warmtenet.
Deze eisen en wensen kunnen veranderen. Soms kunnen we niet aan alle wensen voldoen. U kunt niet zelf een laadpaal aanvragen.
Lees alle eisen en wensen bij het kiezen van nieuwe plekken voor laadpalen (pdf, 2,4 MB)
Bezwaar maken
Ongeveer 8 tot 10 keer per jaar bekijken we op welke plekken uit het locatieplan een laadpaal nodig is. Voor die plekken nemen we dan een verkeersbesluit. Alle verkeersbesluiten staan in het Gemeenteblad. Daarna kunt u nog 6 weken bezwaar maken.
Verkeersbesluiten oktober, november en december 2024 per adres
- Pablo Picassostraat, ter hoogte van huisnummer 505, 5 december 2024
- Zandooghof, ter hoogte van huisnummer 27, 5 december 2024
- Louis Armstrongboulevard, op het voor parkeren bestemde weggedeelte op het wegvak tussen Rijnkennemerlaan en de Dave Brubeckstraat, 5 december 2024
- Pablo Picassostraat, ter hoogte van huisnummer 505, 28 november 2024
- Van Ravesteijnstraat, ter hoogte van de zijkant van Parkzichtlaan 314, 28 november 2024
- Wapendragervlinder, ter hoogte van zijgevel Purpervlinderstraat 30 (2x), 28 november 2024
- Billie Holidaystraat, op de in het midden van de weg gelegen parkeerstrook, tegenover huisnummer 83, 28 november 2024
- Harry Banninkstraat, ter hoogte van zijgevel van Harry Banninkstraat 31, 28 november 2024
- Marten Toonderstraat, ter hoogte van huisnummer 1, 28 november 2024
- Paul Burkhardplantsoen, op de parkeerstrook Operettelaan en Paul Burkhardplantsoen 10, 28 november 2024
- Louis Armstrongboulevard, ter hoogte van huisnummer 22, 31 oktober 2024
- Van Leeuwenhoeckstraat, ter hoogte van de zijgevel van perceel Van Humboldstraat 16, 5 december 2024
- Bekkerstraat, ter hoogte van perceel Gildstraat 73, 5 december 2024
- Kapteynlaan, op de parkeerplaats tegenover Lamerislaan 5, 28 november 2024
- Dreeslaan, ter hoogte van huisnummer 55, 31 oktober 2024
- Minister Talmastraat, tegenover huisnummer 43 t/m 65, 6 december 2024
- Daalseweg, ter hoogte van huisnummer 187, 28 november 2024
- Kloosterlaan, ter hoogte van zijgevel huisnummer 73, 28 november 2024
- Tamarindeplaats, ter hoogte van achtergevel Ondiep huisnummer 118, 28 november 2024
- Keucheniusstraat, ter hoogte van huisnummer 4, 29 november 2024
- Patrimoniumstraat, ter hoogte van zijgevel Minister Talmastraat huisnummer 43 t/m 65, 29 november 2024
- Tomaatstraat, ter hoogte van huisnummer 48, 29 november 2024
- Mgr. van de Weteringstraat, ter hoogte van de zijgevel van de Tulpstraat 40, 29 november 2024
- Ina Boudier Bakkerlaan, tegenover Van de Hulsthof 2, 29 november 2024
- Paddenstoelenstede, ter hoogte van de achterzijde van perceel Truffelzwam 17 , 5 december 2024
- Augustusweg, ter hoogte van de brandgang tussen Augustusweg 51 en 53, 5 december 2024
- Henri Dunantlaan, ter hoogte van de zijkant van perceel Schoolstraat 57, 5 december 2024
- Loswal, ter hoogte van de zijkant van perceel Loswal 22, 5 december 2024
- Mereveldlaan, tegenover huisnummer 33, 20 november 2024
- Nirrewortel, ter hoogte van huisnummer 80, 29 november 2024
- Zevenblad, ter hoogte van zijkant van perceel Citroenkruid 44, 29 november 2024
- Zijpenberg, ter hoogte van zijkant van huisnummer 33, 29 november 2024
- Beukenburghof, ter hoogte van de achterzijde van perceel Utrechtse Heuvelrug 62, 29 november 2024
- Binnentuinlaan, op de parkeerplaats tegenover huisnummer 9, 29 november 2024
- Heenplaat, ter hoogte van huisnummer 19, 29 november 2024
- Ivoorzwamhof, ter hoogte van de achterzijde van perceel Koraalzwamplantsoen 36, 29 november 2024
- Lessinglaan, ter hoogte van huisnummer 44, 29 november 2024
- Roerplein, ter hoogte van het pand Roerplein huisnummer 15 nabij de ondergrondse vuilcontainers en naast de huidige oplaadplekken voor elektrische auto's, 6 december 2024
- Livingstonelaan, ter hoogte van de ingang van het appartementencomplex huisnummers 754 tot en met 798 even, naast de huidige oplaadplekken voor elektrische auto's, 6 december 2024
- Veilinghavenkade, ter hoogte van het appartementencomplex huisnummer 167, 6 december 2024
- De Gasperilaan, ter hoogte van het appartementencomplex huisnummers 2 tot en met 24 even, 25 oktober 2024
- Nansenlaan, ter hoogte van de appartementencomplexen Nansenlaan huisnummers 2 tot en met 24 even en 1 tot en met 25 oneven, 25 oktober 2024
Waarom plaatsen we meer openbare laadpalen?
Het aantal elektrische auto’s in Utrecht groeit sterk. Daarom hebben we ook meer laadpalen nodig. De Rijksoverheid wil dat er vanaf 2030 alleen nog nieuwe auto’s komen die elektrisch rijden. Voordat we een nieuwe laadpaal plaatsen, kijken we eerst hoe vaak laadpalen in de buurt gebruikt worden. We plaatsen alleen een nieuwe laadpaal als dat nodig is. Zo zorgen we dat op elke plek in Utrecht genoeg laadpalen zijn voor het aantal elektrische auto's.
In Utrecht hebben we last van een vol stroomnet. Toch gaan we door met het plaatsen van nieuwe laadpalen. We vinden het belangrijk dat elektrische auto’s kunnen opladen en rijden. Nu en in de toekomst. We verwachten dat auto’s steeds vaker ‘slim’ gaan laden. Dat is laden op momenten dat er meer stroom beschikbaar is, buiten het piekuur. De piekuren zijn nu tussen 16:00 en 21:00 uur.
U kunt op 2 manieren betalen voor het opladen van uw auto:
- Gebruik een laadpas en betaal per maand met een factuur. U sluit hiervoor een abonnement af bij een laadpasaanbieder. De laadpas werkt voor alle laadpalen in Nederland.
- U rekent direct af bij een laadpunt via een link of een QR-code. Deze vindt u op de lader. U kunt bij een snellader vaak ook contactloos of met creditcard betalen. U hoeft dan geen abonnement af te sluiten.
Hoe snel het laden gaat, hangt af van verschillende dingen. Bijvoorbeeld van het type en bouwjaar van uw auto, hoeveel auto’s tegelijk laden en wat voor kabel u gebruikt.
In de gemeente Utrecht vindt u laadpalen van verschillende aanbieders. Wij hebben met deze aanbieders afspraken gemaakt over de prijs. Voor de laatste laadtarieven (AC) verwijzen wij u naar de website van de aanbieders.
Bij een openbare snellaadpaal (DC) betaalt u € 0,51 per kwh zonder btw.
Wat u precies betaalt ligt aan uw laadpas en de laadpaalaanbieder. Uw laadpasaanbieder vraagt misschien nog extra kosten, zoals een starttarief of transactiekosten. U kunt dit navragen bij uw laadpasaanbieder.
Parkeren bij een laadpaal
Het aantal parkeerplekken in een buurt verandert niet als we laadpalen plaatsen. Het gebruik van de parkeerplekken verandert wel. De parkeerplekken bij een laadpaal zijn namelijk bedoeld voor het opladen van elektrische auto’s. Een ‘laadpaalklever’ is iemand die een opgeladen auto op een laadplek laat staan. We controleren niet op laadpaalklevers. We willen namelijk dat parkeren met een elektrische auto net zo makkelijk is als parkeren met een benzineauto.
Staat een niet-elektrische auto geparkeerd op een plek met een laadpaal? Geef dit dan aan ons door een melding te doen.
Staat een laadpaal in een gebied met betaald parkeren? Dan moet u een parkeervergunning hebben of parkeergeld betalen. Net als bij een gewone parkeerplek. Hebt u een eigen parkeerplaats, bijvoorbeeld in de parkeergarage van uw appartement? Dan kunt u geen parkeervergunning aanvragen voor een parkeerplek bij een openbare laadpaal.
Elektrische scooter, brommobiel of biro
Hebt u een elektrische bromfiets, scooter, bakfiets, brommobiel, biro, step of andere light electric vehicle (LEV)? Dan mag u deze niet met een verloopstekker opladen bij een openbare laadpaal. De verloopstekker kan namelijk losraken. Ook is er geen digitale communicatie mogelijk tussen de laadpaal en het voertuig. U kunt dan niet veilig opladen. Sommige light electric vehicles hebben een accu die eruit kan. Die laadt u op via een gewoon stopcontact thuis of onderweg.