Openbare laadpalen
Steeds meer Utrechters rijden elektrisch. Daarom plaatsen we openbare laadpalen, die iedereen kan gebruiken. We verspreiden de laadpalen goed over de stad.
Parkeerdruk geen reden om laadpalen niet te plaatsen
Parkeerdruk is geen reden voor het wel of niet plaatsen van een laadpaal. De parkeerdruk is op heel veel plekken in Utrecht hoog. Als we laadpalen alleen konden plaatsen op locaties waar de parkeerdruk laag is, dan zouden we niet voldoende laadpalen kunnen plaatsen.
Laadpalen en parkeerplekken
Door het plaatsen van laadpalen verandert niet het totale aantal parkeerplekken in een buurt. Wel verandert het gebruik van een aantal van die parkeerplekken. Niet-elektrische auto’s mogen namelijk niet parkeren op een plek die is gereserveerd voor opladen. Staat een niet-elektrische auto geparkeerd op een plek die alleen voor het laden van elektrische auto’s is bedoeld? U kunt dit melden via www.utrecht.nl/melding.
Overzicht bestaande en toekomstige laadpalen
In het locatieplan vindt u alle bestaande en toekomstige laadpalen.
- Groene stippen: bestaande laadpalen.
- Oranje stippen: hier plaatsen we binnenkort een laadpaal.
- Blauwe stippen: hier komt in de toekomst misschien een laadpaal.
Hoe kiezen we de plekken voor laadpalen?
Bij de keuze voor nieuwe plekken voor laadpalen hebben we de volgende eisen en wensen.
- Er moet op de stoep genoeg ruimte zijn rond de laadpaal (minimaal 90 cm). Zodat iedereen er nog langs kan, ook met rolstoel.
- We zetten het liefst meerdere laadpalen naast elkaar.
- Bomen beschadigen we niet. We houden genoeg afstand tot wortels.
- We plaatsen laadpalen liever niet:
- direct voor deuren of ramen
- bij monumenten
- in het groen
- naast een open (groene) ruimte
- bij plekken waar mensen kort parkeren, zoals voor winkels of kinderopvang
- De laadpaal moet minimaal 180 cm afstand hebben tot brandputten.
- Snelle laadpalen moeten minimaal 2,5 meter afstand hebben tot riool of warmtenet.
Deze eisen en wensen kunnen veranderen. Soms kunnen we niet aan alle wensen voldoen. U kunt niet zelf een laadpaal aanvragen.
Lees alle eisen en wensen bij het kiezen van nieuwe plekken voor laadpalen (pdf, 2,4 MB)
Bezwaar maken
Zo’n 8 tot 10 keer per jaar bekijken we op welke plekken uit het locatieplan een laadpaal nodig is. Voor die plekken nemen we dan een verkeersbesluit. Alle verkeersbesluiten staan in het Gemeenteblad. Daarna kunt u nog 6 weken bezwaar maken.
Verkeersbesluiten oktober 2024 per adres
- Louis Armstrongboulevard, ter hoogte van huisnummer 22, 31 oktober 2024
- Dreeslaan, ter hoogte van huisnummer 55, 31 oktober 2024
- De Gasperilaan, ter hoogte van het appartementencomplex huisnummers 2 tot en met 24 even, 25 oktober 2024
- Nansenlaan, ter hoogte van de appartementencomplexen Nansenlaan huisnummers 2 tot en met 24 even en 1 tot en met 25 oneven, 25 oktober 2024
- Eisenhowerlaan, ter hoogte van/tegenover het pand Eisenhowerlaan huisnummer 81, 5 oktober 2024
Waarom plaatsen we meer openbare laadpalen?
We plaatsen laadpalen omdat het aantal elektrische auto’s in de stad sterk groeit. Daardoor groeit ook de behoefte aan openbare laadpunten. Nieuwe en tweedehands elektrische auto’s worden steeds beter betaalbaar. De Rijksoverheid wil dat in er 2030 alleen nog nieuwe auto’s komen die elektrisch rijden. En dat er geen nieuwe auto’s komen die rijden op benzine, diesel of gas.
In Utrecht hebben we last van een overbelast stroomnet. Toch gaan we door met het plaatsen en zoeken naar nieuwe plekken voor laadpalen. Zo zorgen we ervoor dat elektrische auto’s nu en in de toekomst kunnen blijven opladen en rijden.
Opladen bij een openbare laadpaal
U kunt de openbare laadpalen gebruiken met een geldige laadpas. U laadt op met minimaal 3,7 kW. Hoe snel het laden gaat, hangt af van verschillende dingen. Bijvoorbeeld van het type en bouwjaar van uw auto, hoeveel auto’s tegelijk worden geladen en wat voor kabel u gebruikt.
Prijzen
U betaalt voor laden bij een openbare laadpaal € 0,31 per kWh. En bij een openbare snellaadpaal € 0,51 per kWh. De genoemde prijzen zijn zonder btw. Dit zijn de prijzen vanaf oktober 2024. Wat u precies betaalt ligt aan uw laadpas en de laadpaalaanbieder. Uw laadpasaanbieder vraagt misschien nog extra kosten. Bijvoorbeeld voor een starttarief of transactiekosten. U kunt dit navragen bij uw laadpasaanbieder.
We proberen de prijzen van alle laadpalen zo veel mogelijk gelijk te houden. We hebben met de laadpaalaanbieders afspraken over de prijzen. Soms zijn er verschillen van een paar cent per kWh. Dit komt doordat aanbieders de prijzen niet altijd op hetzelfde moment aanpassen.
Parkeren bij een laadpaal
De parkeerplekken bij een laadpaal zijn bedoeld voor het opladen van elektrische auto’s. Uw elektrische auto mag bij een laadpaal blijven staan als uw auto met een stekker is aangesloten op de laadpaal.
Staat een niet-elektrische auto geparkeerd op een plek die alleen voor het laden van elektrische auto’s is bedoeld? U kunt dit melden via www.utrecht.nl/melding.
Staat een laadpaal in een gebied met betaald parkeren? Dan moet u een parkeervergunning hebben of parkeergeld betalen, net als bij een gewone parkeerplek. Hebt u een eigen parkeerplaats, bijvoorbeeld in de parkeergarage van uw appartement? Dan kunt u geen parkeervergunning aanvragen voor een parkeerplek bij een openbare laadpaal.
Laadpaalkleven
Een ‘laadpaalklever’ is iemand die een laadplek langer dan nodig bezet houdt. We handhaven niet op laadpaalklevers.
Bij de start van het laden weet u niet hoeveel tijd het opladen kost. De rijder kan de auto dus pas verplaatsen als er vanuit de auto een melding komt. Het kan gebeuren dat de rijder de auto niet meteen kan verplaatsen. Het geven van een boete is dan niet redelijk.
Handhaven op laadpaalkleven is ook ingewikkeld omdat er steeds vaker sprake is van ‘slim laden’. Slim laden betekent dat op momenten met weinig stroomaanbod de auto tijdelijk stopt met laden, of zelfs stroom teruglevert aan het net. De rijder zou op dat moment onterecht een boete kunnen krijgen.
Elektrische scooter, brommobiel of biro
U mag niet bij een openbare laadpaal een elektrische bromfiets, scooter, bakfiets, brommobiel, biro, step of andere light electric vehicle (LEV) opladen met een verloopstekker. Dit is om veiligheidsredenen. De verloopstekker kan namelijk losraken. Ook is er geen communicatie mogelijk tussen laadpaal en voertuig waardoor u niet veilig kunt opladen.
Sommige LEV’s hebben een uitneembare accu. Die kunt u via een gewoon stopcontact thuis of onderweg opladen.