Eigen laadpaal
Hebt u een eigen parkeerplaats bij uw woning of bedrijf? Dan kunt u 1 of meer eigen laadpalen plaatsen.
Adviestraject voor mkb’s
De gemeente geeft 20 mkb’s een gratis adviestraject over hoe zij het laden voor elektrisch vervoer voor hun bedrijf kunnen regelen.
U hebt geen vergunning nodig voor het plaatsen van een eigen laadpaal bij uw woning of bedrijf. Ligt er gemeentegrond tussen uw eigen parkeerplaats en uw woning? Dan hebt u een kabel- en leidingvergunning nodig. Er zijn verschillende laadpaalleveranciers en installateurs bij wie u advies of een offerte kunt vragen.
De gemeente Utrecht biedt geen subsidie voor het plaatsen van een eigen laadpaal. Meer informatie over thuisladen vindt u onder andere op de websites van de ANWB en Milieu Centraal.
Een eigen laadpaal op erfpachtgrond
Staat uw woning op erfpachtgrond van de gemeente? Dan hebt u misschien toestemming van de gemeente nodig voor het plaatsen van een laadpaal.
Lees meer over het plaatsen van een eigen laadpaal op erfpachtgrond
Opladen zonder eigen parkeerplaats
Hebt u geen eigen parkeerplaats? Dan kunt u uw auto opladen bij een openbare laadpaal bij u in de buurt, onderweg of op uw bestemming. U mag geen eigen laadpaal op openbaar terrein plaatsen. U mag ook geen kabels of snoeren leggen in de openbare ruimte om uw auto op te laden. Dat is namelijk niet veilig. Kabels en snoeren op, in of boven de stoep zijn niet toegestaan. Dit staat in artikel 2.9 van de APV.
Stroomaansluiting en laadsnelheid
Een zwaardere stroomaansluiting kan meer stroom tegelijk leveren, waardoor uw auto sneller oplaadt. Maar het is niet altijd nodig om uw aansluiting zwaarder te maken. Onderzoek eerst of u genoeg hebt aan uw bestaande aansluiting. De eenmalige en jaarlijkse kosten voor het zwaarder maken van uw aansluiting kunnen namelijk behoorlijk oplopen. Houd ook rekening met hoeveel vermogen uw auto kan laden. Niet alle elektrische auto’s kunnen laden met het hoogste vermogen van 22 kW.
Gemiddeld rijden Nederlandse personenauto’s 50 kilometer op een werkdag. Bij een normale stroomaansluiting aan huis van 3,7 kW kunt u binnen 3 uur genoeg bijladen om deze afstand af te leggen. Veel elektrische auto’s hebben een bereik van 250 kilometer of meer. Dat betekent dat u niet elke dag hoeft op te laden. Daarnaast zijn de meeste elektrische auto’s die nu te koop zijn, na een werkdag of een nacht opladen weer helemaal vol. Ook met een aansluiting van 3,7 kW.
U kunt aan Stedin vragen of uw aansluiting zwaar genoeg is en deze laten verzwaren. Een verzwaring naar 11 kW is redelijk makkelijk en goedkoop. Met 11 kW kunt u in ongeveer 1 uur genoeg bijladen voor een rit van 50 kilometer. In sommige gevallen is een extra meetpunt een redelijk eenvoudige oplossing. Dit geldt vooral voor bedrijven en vve’s.
Oplaadtijd | Afstand (met aansluiting van 1kW) | Afstand (met aansluiting van 3,7 kW) | Afstand (met aansluiting van 7,4 kW) | Afstand (met aansluiting van 11 kW) |
---|---|---|---|---|
1 uur | 5 km | 18,5 km | 37 km | 55 km |
2 uur | 10 km | 37 km | 74 km | 110 km |
3 uur | 15 km | 55,5 km | 111 km | 165 km |
8 uur | 40 km | 148 km | 296 km | 440 km |
De tabel gaat uit van het gemiddelde verbruik van 5 kilometer per kWh.
Bij slim laden (‘smart charging’) wordt de geleverde stroom slim verdeeld tussen een laadpaal en een woning, bedrijfsgebouw of appartementencomplex. Als er in het gebouw veel stroom wordt gebruikt, laadt de auto vanzelf langzamer op. Zodra het piekmoment voorbij is, gaat het opladen weer sneller. Als een gebouw meerdere laadpunten heeft, wordt de stroom slim verdeeld over de verschillende laadpunten. Een zwaardere stroomaansluiting is daardoor in veel gevallen niet nodig. De eerste laadpunten kunnen de auto’s dan voldoende opladen, ook met een langzame of wisselende snelheid.
Een zwaardere aansluiting is vaak pas nodig als er meerdere laadpunten bij komen of als er meer laadsnelheid nodig is. Laadpaalleveranciers kunnen u informeren over een groeimodel in de laadoplossingen. Zo voorkomt u onnodig grote investeringen in een eindoplossing terwijl die nog niet nodig is, omdat nog niet ieder voertuig elektrisch is. Het aantal laadpunten en de benodigde stroomaansluiting kunt u zo laten meegroeien met de vraag.
Eigen laadpalen bij een vereniging van eigenaren (vve)
Met een vereniging van eigenaren (vve) kunt u 1 of meer laadpalen plaatsen. Veel handige tips vindt u in de folder Laadoplossingen voor elektrische auto’s binnen de vve op de website vveladen.nl. Hier vindt u ook een stappenplan voor laadpalen bij een vve.
U kunt een advies over oplaadpunten vragen aan een adviseur. Voor dit advies kunt u subsidie aanvragen bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).
Daarnaast kunt u ook eens de Startgids voor bedrijven bekijken. Deze gids is gericht op bedrijven, maar bevat ook veel waardevolle informatie voor vve’s. Ook bedrijven plaatsen namelijk vaak laadpunten op een gedeeld parkeerterrein met dezelfde aansluiting. In de gids vindt u veel tips en informatie voor uw het gesprek met leveranciers van laadoplossingen.
Lening voor laadpunten
Een vve kan een lening afsluiten via het Energiefonds Utrecht of Nationaal Warmtefonds. Bijvoorbeeld voor het aanleggen van laadpunten.
Eigen laadpalen bij bedrijven
Wilt u met uw bedrijf elektrisch gaan rijden? Op de website van OpWegNaarZes vindt u een handig stappenplan dat u helpt bij de overstap naar emissieloos vervoer. Ook vindt u een overzicht van interessante subsidies en fiscale regelingen. Wilt u laadpalen delen met andere bedrijven? Om afspraken vast te leggen kunt u gebruik maken van deze voorbeeld overeenkomst.
Bedrijven zijn verplicht om minimaal 1 laadpunt te plaatsen als:
- een bestaand gebouw met eigen parkeerterrein ingrijpend wordt verbouwd
- een nieuw gebouw wordt gebouwd met meer dan 10 parkeerplaatsen
Daarnaast moeten bedrijven ook lege mantelbuizen leggen voor minimaal 1 op de 5 parkeerplaatsen. Via deze mantelbuizen kunnen later meer laadpunten worden aangesloten. Verder moet vanaf 1 januari 2025 elk bedrijfsgebouw met meer dan 20 parkeerplaatsen minimaal 1 laadpunt hebben. De regels staan in het besluit bouwwerken leefomgeving.
Als bedrijven samenwerken bij het aanvragen en plaatsen van laadpalen levert dat vaak schaalvoordelen op. Dit kunt u bijvoorbeeld organiseren via uw bedrijfsvereniging. Of via het Energie Collectief Utrechtse Bedrijven (ECUB) als u daarbij bent aangesloten. Voor bedrijven gelden belastingvoordelen voor de aanschaf van elektrische voertuigen of voertuigen op waterstof (MIA/Vamil-regeling). Bedrijven kunnen voor het aanleggen van laadpunten ook een lening afsluiten bij Energiefonds Utrecht.
Zero-emissiezone voor bestelauto’s en vrachtwagens vanaf 2025
Vanaf 1 januari 2025 voert Utrecht een zero-emissiezone in voor vrachtverkeer. Bestelauto’s en vrachtwagens die u vanaf 2025 nieuw koopt, mogen de ZE-zone alleen in als ze geen schadelijke stoffen uitstoten. Voor bestelauto’s en vrachtwagens die eerder dan 2025 zijn gekocht, geldt een landelijke overgangsregeling.
Woningcorporaties en particuliere verhuurders
Voor medewerkers van woningcorporaties en particuliere verhuurders is het Model-beleidsdocument voor laadpunten interessant. Woningcorporaties en verhuurders kunnen hiermee zelf hun laadpuntenbeleid opstellen of verbeteren.
Eisen voor bouwers en ontwikkelaars
Vanaf 2023 gelden er veiligheidseisen voor oplaadpunten in parkeergarages. Ook moeten er sneller meer laadpunten komen. Daarom gelden er verplichtingen voor het aanleggen van een laadnetwerk bij parkeerterreinen of -garages. Hier leest u meer over op de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).
Brandveiligheid elektrische auto’s in parkeergarages
Samen met andere overheden hebben we informatie over brandveiligheid bij elektrische auto's in parkeergarages op een rij gezet. Bekijk de informatie over brandveiligheid