Merwede
Fase project:
In voorbereiding
Geplande bouw:
Vanaf 2025
Tussen het Merwedekanaal en Park Transwijk bouwt Utrecht een buurt van de toekomst voor 12.000 bewoners: Merwede. Merwede wordt een groene, autovrije buurt met een brede mix van woningen en voorzieningen voor iedereen.
Snel naar:
Wat komt er?
Op de plek van een bedrijventerrein komen woningen en veel verschillende voorzieningen. Het wordt een buurt met een groot aantal bewoners op een redelijk beperkt aantal vierkante meters. Daarom is het belangrijk om de beschikbare openbare ruimte met veel aandacht in te richten. Dit kan door de buurt autovrij te maken. We moedigen bewoners aan om te fietsen, te lopen en gebruik te maken van deelauto’s en openbaar vervoer.
Woningen
- 6.000 nieuwe woningen (naast de al bestaande 1.250 woningen in gebouwen Max en Lux et Pax)
Een woningmix van:- 1.800 sociale huur
- 1.500 middenhuur en betaalbare koop
- 2.700 vrije sectorhuur en -koop
- De aanleg is verdeeld over 2 fases. In fase 1 komen er ongeveer 4.250 woningen. In fase 2 ongeveer 1.750 woningen.
Veel groen
- ‘Groen tenzij’: meer dan de helft van de openbare ruimte, daken en binnentuinen is straks groen. Zo biedt Merwede ruimte voor veel verschillende planten en dieren, wateropvang en gaan we hitte door veel stenen (hittestress) tegen.
- Groene daken: groenblauw dak
- Merwedepark is onderdeel van het oeverpark Rondje Stadseiland, een route van 12 kilometer langs het Merwedekanaal en Amsterdam-Rijnkanaal
- Leefruimte voor vleermuizen, gierzwaluwen, zangvogels, egels, vlinders en de bittervoorn. We noemene dit de Merwedebiotoop.
- Waterverbinding van Merwedekanaal naar Park Transwijk
Duurzaamheid
- Groot ondergronds warmte-koude-opslagsysteem om de gebouwen te verwarmen en te koelen. Het water uit het Merwedekanaal wordt straks gebruikt om de huizen duurzaam te verwarmen. De aquathermie-installatie, die warmte uit het water haalt, wordt de grootste van Nederland.
- 50% van de daken voor en rondom de zonnepanelen laagblijvend groen zoals kruiden.
- 50% van de daken groen- en waterberging.
- Bijna (75%) energieneutrale gebouwen.
Behoud bomen
Op de plek waar nu een aantal bomen staan komen straks woningen. We willen zoveel mogelijk bomen behouden. En bekijken per boom of deze te verplanten is. Zo zijn er al bomen verplaatst naar het terrein voor Kanaalweg 50. Soms is een boom niet te verplanten. Dan moeten we deze helaas kappen. Voor elke gekapte boom planten we minimaal 1 nieuwe boom terug. Zo staan er straks meer bomen dan nu in Merwede.
Schuur voor bomen drogen
Langs het Merwedekanaal, aan de kant van de Kanaalweg, komt een schuur voor gekapte bomen. Daarin kunnen we het hout op een natuurlijke manier minimaal 1 jaar drogen. Hierna kan het netwerk van lokaal stadshout in Utrecht nieuwe producten, zoals producten van Noest, Tafelboom of Buurman, aanbieden.
De bomen van het project 'opnieuw inrichten Europalaan-Noord' krijgen als eerste een plek in de schuur. Ook de nog te kappen bomen in Merwede komen in dezelfde schuur terecht.
Autovrij
- 250 deelauto’s en veel deelfietsen
- 21.500 fietsparkeerplekken in de gebouwen
- 2 logistieke hubs voor pakketjes
- Parkeergarages aan de kant van de Europalaan
- Parkeren op afstand (lage parkeernorm)
- Dichtbij hoogwaardig openbaar vervoer
Straatnamen Merwede bekend
In toekomstig Merwede woont u straks aan De Boomkweker of De Polderwerker of verblijft u op het wijkplein Bierbrouwersplein. De scholen komen aan De Letterzetter en De Boekbinder en fietst u door De Fietsenmaker heen. En u doet uw boodschappen aan De Grootgrutter (de grote kruidenier). Voor de bekende plekken, zoals Mobach of De Vechtclub, blijven de adressen zoals ze nu ook zijn.
Bij het maken van de straatnamen hebben we gekeken naar wat maakt ‘Merwede’. In de geschiedenis van Merwede hebben er altijd makers en doeners gewerkt. We hebben ons dus laten inspireren door de beroepen van deze doeners en maker rondom 3 historische periodes van dit gebied.
- Landbouw: periode tot ongeveer 1880, agrarisch gebied.
- Kanaalaanleg: de periode van het graven van het Merwedekanaal (1885-1892):
- industriële ontwikkeling hierdoor mogelijk
- enkele bedrijven vestigden in het gebied
- Bedrijven: periode van ongeveer 1950 – heden, verdere ontwikkeling tot bedrijventerrein en gebruik daarvan tot nu.
- De Opzichter
- De Laborant
- De Loonwerker
- Bierbrouwersplein
- De Orderloper
- De Dorser
- De Polderwerker
- De Parlevinker
- De Fietsenmaker
- Akkerbouwersplein
- De Binnenschipper
- Architectenplein
- De Boomkweker
- De Brugwachter
- Letterzettersplein
- De Boekbinder
- De Pottenbakker
- De Ploeger
- De Groenteteler
- Zaaiersplein
- Lithografenplein
- De Landmeter
- De Grootgrutter
Voorzieningen in Merwede in 1 overzicht
In Merwede komen naast woningen ook andere stadse voorzieningen zoals buurtplekken, buurt- en wijkpleinen en nog veel meer. Er is straks veel groen om te spelen en ontmoeten. Wilt u weten wat er zoal komt in Merwede? Kijk dan op de kaart Merwedekanaalzone. U kunt de symbolen/pictogrammen aanklikken voor meer informatie. Het gebied is nog in ontwikkeling. De informatie kan veranderen.
Wat is er al?
Merwede leeft en bruist nu al. Er wonen al zo’n 1.000 starters in de gebouwen van City Campus Max en Lux ét Pax. U vindt er creatieve bedrijven, horeca en sport, zoals De Vechtclub, Kanaal30 en de Boulderhal. We willen zoveel mogelijk bedrijven en een aantal waardevolle gebouwen in de toekomst behouden in het gebied.
Benieuwd naar wat er nu al te vinden en te doen is in Merwede? Bekijk de website Merwede.
Aanpassingen voorterrein bij gebouw Max
- We passen het gebied bij gebouw Max aan. Zo verbeteren we de wegen tussen de Europalaan en de toegang tot Merwede, en rond de gebouwen. Bewoners en gebouweigenaren konden meedenken over het voorlopig ontwerp.
- We verminderen het aantal parkeerplaatsen en fietsenrekken.
- We vervangen de afvalcontainers door (minder) perscontainers. Zo kunnen we de weg verleggen.
- Er komt ruimte voor een fietspad en meer groen.
- We leggen groenstroken (wadi’s) aan waar regenwater in stroomt. Bomen en planten krijgen zo water als het droog is.
- We plaatsen de zitplekken op rustigere plekken.
- We gebruiken de prullenbakken en lantaarnpalen die er nu staan.
- We verplaatsen de kabels en leidingen onder de grond. Dit doen we voor de nieuwe inrichting van de Europalaan en de nieuwe gebouwen in Merwede. Dit duurt een paar maanden. De precieze planning maken we nog bekend.
Video over Merwede
Bekijk de video van grondeigenaren over Merwede.
Afbeeldingen van de plannen
Bereikbaarheid en overlast
We snappen dat het bouwen van woningen soms overlast voor de directe omwonenden geeft. We maakten daarom afspraken met de projectontwikkelaars om ons tijdens de bouw van Merwede samen in te spannen om de bouwoverlast te beperken. Daarvoor stelden we het zogenaamde Convenant 'Merwede als goede buur' op. Hierin staat bijvoorbeeld dat we:
- met onze bouwtransporten rekening houden met de bereikbaarheid van de omliggende buurten
- kiezen tijdstippen voor het bouwtransport met de minste overlast voor de omgeving
- letten op parkeren van bouwverkeer zodat er geen extra parkeerdruk in de omgeving ontstaat
- informeren de omgeving zorgvuldig en vanuit onszelf over de bouwactiviteiten, de overlast die dit oplevert en de maatregelen die we nemen om de overlast te beperken
Zie voor de meest actuele informatie over de bouw van Merwede en de gevolgen hiervan voor bereikbaarheid en overlast de website www.bouwenaanmerwede.nl.
Planning
- Het bouwen van Merwede moet nog beginnen. Helaas duurt de beroepsprocedure bij de Raad van State tegen het bestemmingsplan langer dan verwacht. Wij verwachten in 2024 een einduitspraak. Daarna kunnen we in 2025 starten met de bouw van Merwede.
- Alle partijen werken hard aan de plannen en voorbereidingen voor de bouw van de eerste bouwblokken. Denk aan het weghalen van gebouwen die er staan, aanvragen van de vergunningen en het kiezen van aannemers.
- De komende periode volgt op meer plekken archeologisch onderzoek en andere voorbereidingen op de bouw, zoals aanleg riolering.
- In mei is gestart met het uit elkaar halen van 8 gebouwen in het Smart Business Park aan de Kanaalweg 14-18. We verwachten dat dit tot december duurt. Lees meer hierover op www.bouwenaanmerwede.nl
Wat is al gebeurd?
- 2024: het opnieuw inrichten van Europalaan-Noord
- September 2024: informatiemarkt Rivierenwijk en Merwedekanaalzone
- Juni 2024: aanleg groene plek aan het Merwedekanaal
- 2023: gestart met de voorbereidende werkzaamheden, zoals het uit elkaar halen (sloop) van de busgarage (busremise), archeologisch onderzoek.
- 8 maart 2023: informatiebijeenkomst Rivierenwijk en Merwedekanaalzone
- 24 februari 2022: bestemmingsplan 'Merwedekanaalzonde deelgebied 5 (Merwede), Europalaan fase 1' vastgesteld door gemeenteraad. Het bestemmingsplan is de juridische vertaling van het Stedenbouwkundig Plan.
- 21 januari 2022: bestemmingsplan 'Merwedekanaalzone deelgebied 5 (Merwede), Europalaan fase 1' voorgelegd aan de gemeenteraad.
- Najaar 2021: zienswijzeperiode Ontwerpbestemmingsplan Merwede – fase 1.
- 7 oktober 2021: raad stelt plan met wensen en eisen voor de bouw (stedenbouwkundig plan), zoals wat voor woningen en voorzieningen er komen en beeldkwaliteitsplan vast.
- 9 maart 2021: ondertekening Samenwerkingsovereenkomst Merwede. Samenvatting samenwerkingsovereenkomst
Wie maken de plannen?
De gemeente Utrecht werkt samen met de 9 andere grondeigenaren aan de plannen en ontwerpen voor Merwede. De samenwerkende partijen voor Merwede zijn: gebiedsontwikkelaar AM/Synchroon, Bouwfonds Property Development (BPD), Greystar, G&S&/ Boelens de Gruyter/ Round Hill Capital, Janssen de Jong Projectontwikkeling/ Lingotto/ 3T en de gemeente Utrecht.
Een groot deel van de plannen is al uitgewerkt. Voor project Merwede is er een onafhankelijk kwaliteitsteam. Dit team beoordeelt de bouwplannen en de plannen voor de indeling van de openbare ruimte. Als u bij de vergaderingen wilt zijn of het verslag in wilt zien, kunt u een e-mail sturen naar welstand@utrecht.nl.
Verbeteringen voor Rivierenwijk en Transwijk
We willen ook investeren in de omliggende omgeving en buurten, zoals Rivierenwijk en Transwijk. Om de bestaande en nieuwe buurten goed op elkaar te laten aansluiten. Samen met een groep bewoners en bureau Urbanos is er een buurtaanpak voor Rivierenwijk en Transwijk gemaakt. Ook is er betaald parkeren om parkeeroverlast te voorkomen.