Ontwikkeling verkeersveiligheid
In 2022 en het eerste deel van 2023 is het aantal geregistreerde verkeersslachtoffers in Utrecht gestegen. Deze stijging zien we in heel Nederland. De oorzaken liggen onder andere in het verkeersgedrag, rijden onder invloed en de drukte en snelheidsverschillen op fietspaden.
Ongevallen voorkomen
Om de stad veiliger te maken, kijken we de laatste jaren naar situaties die de kans op een ongeval vergroten, zoals smalle fietspaden en grote verschillen in snelheid. Dit willen we de komende jaren nog meer gaan doen om zo te voorkomen dat ongevallen plaatsvinden. We maken daarbij ook meer gebruik van cijfers vanuit diverse bronnen, zoals de RAVU. We willen met name de risicovolle oversteken in beeld brengen zodat we waar nodig maatregelen kunnen nemen.
Campagne 030 gaat voor 30
We zijn gestart met de communicatiecampagne '030 gaat voor 30', het verlagen van de snelheid naar 30 kilometer per uur. We willen hiermee uitdragen dat we in Utrecht 30 kilometer als norm hanteren. De campagne loopt tot 2026.
Camera’s voor brom -en snorfietsers
Er komen camera’s die gaan handhaven op de plaats op de weg voor brom -en snorfietsers. We gaan ook door met het aanvragen van extra flitspalen bij het OM en blijven we de Utrechtse boa’s inzetten voor verkeershandhaving.
We brengen de oversteken op 50 en 70 km per uur wegen in beeld waar de kans op een ernstig ongeval groot is en bedenken maatregelen om deze te verbeteren.
Camera’s voor bijna ongevallen
We voeren een pilot uit op de Bottensteinweg; met camera’s willen we de bijna ongevallen in beeld brengen en de invloed die de weginrichting daarop heeft. Als de pilot succesvol is gaan we de camera’s vaker inzetten.
Nieuwe flitspalen
Het OM plaatst dit jaar vier nieuwe flitspalen op 3 locaties:
- Franciscusdreef (kruising Mississippidreef/ Orinocodreef),
- Rubenslaan (kruising Adriaen van Ostadelaan)
- Kardinaal de Jongweg (kruising Antonius Matthaeuslaan/Mr. Tripkade).
We gaan verder met het OM in gesprek over nieuwe locaties voor vaste flitspalen. Daarnaast zetten we een flexflitser (mobiele flitspaal) in op de Stadsbaan en de Vleutensebaan.
Tijdelijke 30 kilometer maatregelen
We kijken vanaf 2024 op welke locaties we op korte termijn tijdelijke maatregelen kunnen nemen om 30 kilometer per uur in te voeren. We brengen daarvoor eerst de straten in beeld die geschikt zijn voor tijdelijke maatregelen en maken vervolgens een plan voor de maatregelen.
Schoolzones
Sinds begin 2023 hebben we 2 nieuwe schoolzones aangelegd bij de scholen 'De Boomgaard' en 'De Achtbaan' aan de Akrummerraklaan en bij Kindcentrum 'Rijnvliet'.
Pilot speed pedelec
We voeren samen met de provincie een pilot uit met de speed pedelec als vervoersmiddel om het gebruik ervan te stimuleren, het is een duurzamer vervoersmiddel dan de auto. Tijdens de pilotperiode mogen berijders van de speed pedelec binnen Utrecht ook op het fietspad rijden met gepaste snelheid. Na een proefperiode van twee jaar onderzoeken we de ervaringen van alle fietspadgebruikers en bepalen we of we doorgaan met de proef.
Lees meer hierover in de voortgangsrapportage bereikbaarheid van juli 2023