Vergoeding voor producten die noodzakelijk zijn in uw huis
Hebt u een product in uw huis dat kapot is? En hebt u dat echt nodig, maar geen geld om dit te vervangen? Voor een aantal producten die u voor langere tijd kunt gebruiken, kunt u een vergoeding krijgen.
Welke producten?
Voor welke producten kunt u een aanvraag doen:
- wasmachine
- koelkast
- fornuis
- bed
- matras
Als een product dat hierboven staat kapot is, kunt u een vergoeding aanvragen. Dit kan 1 keer in de 10 jaar. Daarom raden wij u aan om een nieuw product te kopen.
Aanvragen
Vraag deze vergoeding aan voordat u het product koopt. Wij kijken voor de hoogte van de vergoeding naar uw situatie. Wacht ons besluit op uw aanvraag daarom eerst af. Dan weet u of u een bedrag van ons krijgt en hoe hoog dat bedrag is.
Vraag bijzondere bijstand aan voor 'producten die noodzakelijk zijn in uw huis'
Wat stuurt u mee?
- Als u een bijstandsuitkering hebt:
- laatste bankafschriften van alle rekeningen, waarop te zien is hoeveel geld op de rekeningen staat (saldo)
- Als u geen bijstandsuitkering hebt:
- bankafschriften van alle rekeningen over de afgelopen 3 maanden, waarop te zien is hoeveel geld op de rekeningen staat (saldo)
- documenten over uw inkomen van de afgelopen 3 maanden, bijvoorbeeld salarisspecificaties (loonstroken).
Vergoeding als lening of als gift
Hoe u de vergoeding krijgt hangt af van uw persoonlijke en financiƫle situatie. Het kan zijn dat u de vergoeding als gift krijgt. Dan hoeft u het bedrag later niet terug te betalen. Het kan ook zijn dat u de vergoeding als lening krijgt, of voor een deel als lening en voor een deel als gift.
Bewaar uw betalingsbewijs
Krijgt u een vergoeding? Dan kunnen wij achteraf nog vragen naar het bewijs dat u betaald hebt (bon). Bewaar dit daarom goed.
Hulp en contact Werk en inkomen
Telefoon
14 030
Bereikbaar maandag tot en met vrijdag
9.00 - 17.00 uur