Privacyverklaring: u geeft een melding of klacht door

De gemeente verwerkt gegevens over u in de volgende gevallen.

U doet een melding

U dient een klacht in

U vraagt een schadevergoeding van de gemeente


U doet een melding

Welke gegevens verwerken wij?

Wij verwerken de volgende gegevens over u.

  • E-mailadres
  • Naam en telefoonnummer. Maar alleen als u deze in de melding hebt gezet.
  • Andere gegevens die u in het meldingsformulier zet. Bijvoorbeeld het adres waar de melding over gaat. Of foto’s die u hebt gemaakt.

Hebt u anoniem een melding gedaan? Dan verwerken we geen gegevens over u.

Wat doen we met uw gegevens?

  1. U doet een melding. Daarvoor deelt u uw gegevens.
  2. Wij onderzoeken uw melding. Daarvoor kunnen wij informatie bekijken die wij hebben. Bijvoorbeeld eerdere meldingen die wij hebben ontvangen.
  3. We beoordelen of we gaan handhaven.
  4. Mogelijkheid 1: Niet handhaven. Wij verwijderen uw melding 5 jaar nadat het dossier is afgesloten.
  5. Mogelijkheid 2: Wel handhaven.
    1. Wij kunnen uw gegevens delen met organisaties die helpen bij de handhaving, zoals de politie.
    2. Wij verwijderen uw melding na 10 jaar nadat het dossier is afgesloten.  

We geven geen gegevens door aan landen buiten de EU.
We hebben niet onderzocht wat de risico's voor uw privacy zijn.
We laten geen besluiten door de computer maken.

Waarom wij uw gegevens mogen verwerken

De gemeente heeft de taak om voor de veiligheid en het welzijn van de burgers van Utrecht te zorgen. En om overlast te voorkomen. Wij bewaren de gegevens voor dit doel maximaal 10 jaar. Soms verwijderen wij deze gegevens eerder.

Meer informatie

Bekijk het proces ‘behandelen melding overlast’ in het register van verwerkingen.

Naar boven


U dient een klacht in

Welke gegevens verwerken wij?

Wij verwerken de volgende gegevens over u.

  • Contactgegevens (naam, adres, telefoonnummer, e-mailadres)  
  • Gegevens die u met ons deelt in uw klacht
  • Gegevens over eerdere klachten  

Wat doen we met uw gegevens?

  1. U dient een klacht in. Daarbij deelt u gegevens. Wij bewaren deze gegevens.
  2. Wij bespreken uw klacht met u. Wij doen dat zoveel mogelijk per telefoon.  
  3. Mogelijkheid 1: geen telefoongesprek.
    1. Wij nemen per e-mail of brief contact met u op. U kunt daarop reageren. Wij bewaren uw reactie op onze e-mail of brief. En de gegevens die daar in staan.
    2. Wij verwijderen uw gegevens na 5 jaar.
  4. Mogelijkheid 2: Wij bellen u.
    1. U kunt tijdens het gesprek meer gegevens delen. Als deze gegevens belangrijk zijn voor de klacht, slaan wij deze op.
    2. Wij verwijderen uw gegevens na 5 jaar.

We geven geen gegevens door aan landen buiten de EU.
We hebben niet onderzocht wat de risico's voor uw privacy zijn.
We laten geen besluiten door de computer maken.

Waarom wij uw gegevens mogen verwerken

De gemeente heeft de taak om te zorgen dat inwoners van Utrecht klachten kunnen indienen bij de gemeente. Wij bewaren de gegevens voor dit doel maximaal 5 jaar.  

Meer informatie  

Bekijk het proces ‘klacht behandelen’ in het register van verwerkingen.

Naar boven


U vraagt een schadevergoeding van de gemeente

Als u vraagt om schadevergoeding noemen wij dit een claim.

Welke gegevens verwerken wij?

Wij verwerken de volgende gegevens over u.

  • Contactgegevens (naam, adres, telefoonnummer, mailadres)  
  • Geboortedatum  
  • Gegevens die u met ons deelt om uw claim te onderbouwen
  • Gegevens die wij nodig hebben om uw claim te behandelen
  • Gegevens over eerdere claims bij de gemeente
  • Bankrekeningnummer
  • Kopie van uw bankpas

We verwerken deze gegevens alleen als dat nodig is.  

Wij verwerken ook andere gegevens, bijvoorbeeld de datum waarop u de claim indient.

Wat doen we met uw gegevens?

  1. U dient een claim in. Daarbij deelt u gegevens. Wij bewaren deze gegevens.
  2. Wij beoordelen uw claim. Daarvoor kijken wij ook naar gegevens die wij al hebben. Bijvoorbeeld eerdere claims die u hebt ingediend. Wij kunnen u ook vragen om meer gegevens te delen.
  3. Wij kunnen uw gegevens delen. Bijvoorbeeld met verzekeraars, expertisebureaus of de rechtbank. Wij doen dit alleen als dat nodig is om te claim te beoordelen.  
  4. Wij nemen een beslissing over uw claim.
  5. Wij verwijderen uw gegevens na 7 jaar. Als u uw claim intrekt, verwijderen wij uw gegevens na 1 jaar.  

We geven geen gegevens door aan landen buiten de EU.
We hebben niet onderzocht wat de risico's voor uw privacy zijn.
We laten geen besluiten door de computer maken.

Wij kunnen uw gegevens delen

Wij kunnen uw gegevens delen met deze partijen:

  • verzekeraars
  • expertisebureaus
  • medisch adviseurs
  • makelaars
  • het waarborgfonds
  • rechtbank

Wij delen uw gegevens alleen als dat nodig is.  

Waarom wij uw gegevens mogen verwerken

De gemeente is in sommige gevallen verplicht om een schadevergoeding uit te keren. Wij bewaren de gegevens voor dit doel maximaal 7 jaar. Soms verwijderen wij de gegevens eerder.

Meer informatie  

Bekijk het proces ‘aansprakelijkstellingen gemeente (schadeclaims aan de gemeente)’ in het register van verwerkingen.

Naar boven

Hulp en contact Privacy

Telefoon

14 030

E-mail

gegevensbescherming@utrecht.nl