Beleid voor samenwerken met bewoners

De gemeente versterkt en vernieuwt de lokale democratie. Dit doen we onder het motto ‘Samen stad maken, geen Utrecht zonder U’. We nodigen Utrechters uit om hun mening te geven of om mee te doen bij ontwikkelingen in hun wijk, buurt of straat. Wat Utrechters zelf willen en kunnen, doen ze zelf. 

“Lokale democratie moet meer zijn dan één keer in de vier jaar naar de stembus gaan. Het is niet makkelijk, er zullen altijd tegenstrijdige belangen zijn en kiezen blijft moeilijk. Het gesprek aan durven gaan en echt luisteren naar de ander, is iets waar niet alleen de gemeente een stap heeft te zetten. Het is iets dat alle Utrechters aan gaat.” -wethouder Eva Oosters. 

Vertrouwen en duidelijkheid

We willen graag samen met Utrechters de stad maken. Maar hoe kunnen we dat het beste doen? Deze vraag hebben we aan heel veel Utrechters gesteld. Zij gaven ons terug dat vertrouwen en elkaar kennen de belangrijkste basis is voor goede samenwerking. Ook is het nodig om duidelijk te zijn over hoeveel invloed mensen hebben. Waar gaat de gemeente over en wat mag de Utrechter zelf doen of zelf beslissen? 

We moedigen ambtenaren aan om meer het stadskantoor uit te gaan en in de stad gesprekken te voeren. Voordat er een oplossing of een plan ligt. De gemeente gaat ook extra moeite doen om meer verschillende Utrechters te horen. Zo leren we elkaar beter kennen en begrijpen.

Verandering van houding en gedrag

Bij de samenwerking met de stad gebruiken we de volgende uitgangspunten voor ons gedrag:

Transparantie is de eerste voorwaarde voor het verbeteren van de samenwerking. Daarmee bedoelen we dat we duidelijk zijn in wat het doel is, wat ieders rol is en wat
de voorwaarden zijn. We leggen onze besluiten en processen altijd uit. En we geven aan wat we wel en niet gedaan hebben met de informatie die Utrechters ons geven.

Open en eerlijk betekent ook dat we het gesprek in de stad niet starten met een oplossing. We starten open, laten zien wat we al weten op basis van cijfers en eerdere onderzoeken,
stellen (aanvullende) vragen en werken vervolgens oplossingsgericht samen met Utrechters. Dit betekent dat we de samenwerking eerder starten dan nu soms het geval is. Namelijk
voordat er een inhoudelijke oplossing of een plan ligt.

Maar open en eerlijk betekent nog meer. We laten onszelf als mens zien. Daarbij hoort dat we ons gevoel laten zien, dat we kwetsbaar kunnen zijn en dat we ons kunnen voorstellen hoe het voor een ander is. We verschuilen ons niet achter regels en richtlijnen. We gebruikengeen onduidelijke taal. Zo verkleinen we de afstand tot de ander. 

Natuurlijk zijn er grenzen aan open en eerlijk; regels en wetten (zoals AVG) zorgen voor bescherming van Utrechters en stellen grenzen aan onze openheid. Open en eerlijk is natuurlijk nooit een excuus om anderen te kwetsen en alles wat we denken zomaar te zeggen. Dat is ook een grens die we bewaken. Ook door de raad vastgestelde voorwaarden
geven grenzen aan waarbinnen het gesprek kan plaatsvinden.

Meer verantwoordelijkheid voor Utrechters vraagt van ons om ruimte en vertrouwen te geven. Het vraagt loslaten en accepteren dat het anders kan gaan dan
wij zelf in gedachten hadden. Wij weten niet alles beter.

We werken niet alleen voor Utrechters, maar we werken ook samen met Utrechters. Dat betekent dat we een plan niet overnemen van Utrechters als zij er zelf mee aan de slag willen. Voor een goede samenwerking is vertrouwen van beide kanten nodig. Vertrouwen krijgen, begint met vertrouwen geven.

Ook hier zijn grenzen aan: het uitgangspunt is vertrouwen en dat gaat hand in hand met gezond verstand en zakelijkheid. Als wij of anderen vertrouwen beschadigen, dan moeten we  daar open en eerlijk over zijn en daar ook naar handelen. We blijven het algemeen belang zien. We weten dat er veel verschillende wensen zijn, van Utrechters en van de gemeente.

Open en eerlijk zijn en vertrouwen geven, vraagt ook lef. Goede samenwerking vraagt soms durven loslaten en soms juist durven reageren op signalen. Niet alleen luisteren, maar er ook wat mee doen. Durven vernieuwen en nieuwe vormen uitproberen.

Lef betekent ook een grens durven trekken. Dat kan gaan om een inhoudelijke grens, bijvoorbeeld uitgangspunten die door de raad vastgesteld zijn, een wettelijke grens of een besluit dat al genomen is. Helderheid over deze grenzen zorgt voor helderheid in verwachtingen van beide kanten.

Maar het kan ook gaan om een meer persoonlijke grens in de samenwerking. Bijvoorbeeld een grens als iemand steeds bozer wordt en zich agressief gedraagt naar onze collega’s.
Wij zien dat hierdoor steeds meer ambtenaren angst en onveiligheid ervaren bij het samenwerken met Utrechters. Dit staat een goede samenwerking in de weg. Het is aan ons als
college en aan de raad om ook hierin een grens te trekken. En om ervoor te zorgen dat onze ambtenaren zich altijd veilig kunnen voelen in hun werk.

Wat we bedoelen met ‘iedereen kan meedoen’ staat in onze beleidsnota Inclusie en diversiteit, tot je recht komen. Er staat ook in wat we hiervoor doen. Als we samenwerken met Utrechterszijn we sociaal gevoelig. Wij zijn ons bewust van onze vooroordelen en van de voordelen van onze situatie. We zijn nieuwsgierig naar de verschillende kanten van een probleem. We doen moeite om ons in te leven in wat anderen ervaren. We zijn ons bewust van de ongelijke situatie in de samenwerking. Voor het bereiken van verschillende Utrechters investeren we ongelijk voor gelijke kansen.

We doen extra moeite om degene voor wie we het doen (de gebruiker) actief te betrekken en op die manier het soms ongehoorde geluid te horen. Bijvoorbeeld bij de ontwikkeling van woningbouw niet alleen naar omwonenden luisteren, maar minstens net zo veel naar de toekomstige bewoners. Of bij plannen voor toegankelijkheid  juist de mensen die fysieke en mentale ontoegankelijkheid ervaren.

Er is ook een andere vorm van ongehoord geluid; sommige Utrechters weten ons heel goed te vinden, maar voor sommige Utrechters is het lastig om hun stem te laten horen.
Bijvoorbeeld omdat het onderwerp ingewikkeld is of ingewikkeld wordt uitgelegd. Of omdat ze zich niet aangesproken voelen. Niet iedereen kan en wil meedoen in een participatie-
traject of kan zelf verantwoordelijkheid op zich nemen. Dit vraagt van ons dat wij taal en vorm aanpassen om zo een bredere groep Utrechters te bereiken. De raad krijgt dan een beter beeld van de verschillende wensen. En die kan daarmee een betere afweging van belangen maken. We hebben daarbij vooral ook aandacht voor
jongeren onder de 18. Zij mogen namelijk nog niet stemmen bij verkiezingen. Maar veel besluiten zijn wel belangrijk voor hun toekomst.

We kunnen alleen zichtbaar en benaderbaar zijn en verbinding maken als we veel meer het stadskantoor uit gaan. We maken contact op de plek in de stad waar het beleid of de uitvoering over gaat. Bijvoorbeeld in een winkelcentrum, een buurthuis, een sportkantine of op straat. En niet alleen wijkadviseurs of collega’s van Stadsbedrijven, maar bijvoorbeeld ook projectleiders en beleidsadviseurs.. Voor het college betekent dit bijvoorbeeld vaker met Utrechters op straat of in hun buurt in gesprek gaan en zo meer verschillende meningen horen.

Zoveel mogelijk maken we plannen ter plekke (met ‘de tekentafel’ de wijk in). Maar we zoeken ook het contact op als er geen plannen voor de buurt zijn. Bijvoorbeeld om te
horen wat voor buurtbewoners belangrijk is. Dit zorgt ervoor dat je al met elkaar in gesprek kan zijn voordat een probleem ontstaat of uit de hand loopt. En dat je elkaar ook sneller vindt als het wel nodig is. We noemen dit meer buurt- en wijkgericht werken.

Nu is er vaak het gevoel dat hier geen tijd voor is. Omdat we gericht zijn op het eindresultaat of een project, terwijl er in de omgeving meer aan de hand is. Daarom moeten we meer met Utrechters bespreken wat nu eigenlijk het probleem of de vraag is. Naar elkaar luisteren, echt de moeite doen om elkaar te begrijpen, zeggen wat je goed vindt t gaan. Dat leidt tot meer verbinding en tot duurzamere oplossingen. Daarbij houden we rekening met alle onderwerpen die met elkaar te maken hebben. Dat maakt samenwerken voor ons en voor Utrechters interessanter en handiger.

We willen veel meer Utrechters te bereiken. Daarom stoppen we energie in onze contacten met personen die zelf veel contact hebben met mensen die we moeilijk bereiken. Of we maken gebruik van bestaande contacten die we al hebben. Dit zijn vaak de mensen die de verbinding kunnen maken tussen de Utrechters en de overheid. Stichting Sleutelpersonen is hier een mooi voorbeeld van.

We moedigen Utrechters aan om met elkaar in gesprek te gaan en er voor elkaar te kunnen zijn. Een mooi voorbeeld is het Burgerberaad. We brachten bijna 100 verschillende Utrechters in de leeftijd van 14-99 jaar bij elkaar. Er ontstonden in vijf bijeenkomsten waardevolle adviezen aan de raad over de viering van de jaarwisseling in Utrecht. Het Burgerberaad levert ook bijvangst op: nieuwe vriendschappen, samenwerkingen tussen Utrechters onderling, contact met en begrip voor Utrechters buiten de eigen bubbel, meer begrip voor het werk van de gemeente en politie, groter vertrouwen in de kracht van de stad en elkaar.

Samenwerken met de stad is iedere keer anders. Dat komt omdat elke vraag en elk probleem anders is, en er steeds andere Utrechters betrokken zijn. Ook is de samenwerkingsvorm niet altijd hetzelfde en de rol van de gemeente niet. Samen stad maken is doen, dingen uitproberen, leren van ‘Wat werkt wel en wat werkt niet?’ We vragen dan ook altijd om feedback van de Utrechters met wie we samenwerken. Feedback op de samenwerking en of het plan of de uitvoering daadwerkelijk aansluit bij dat wat we wilden verbeteren. En of   de mensen voor wie we het doen er tevreden over zijn. We delen ervaringen en leren van en met elkaar. We benutten dan ook alle drie soorten van kennis die we met elkaar te bieden hebben: ervaringskennis, professionele kennis en wetenschappelijke kennis. We kunnen samenwerking nooit van te voren helemaal plannen of beschrijven. We sturen samen bij tijdens het proces als dat nodig is.

We leren ook door veel meer gebruik te maken van de informatie die er al is. Zoals signalen van inwoners en uitgevoerde onderzoeken. Zo benaderen we elke kwestie beter voorbereid en vragen we mensen niet meer naar informatie die er al is, waarmee we laten zien dat we ons hebben verdiept. Door deze kennis actief te delen, onderstrepen we de eigen vakkennis en zetten we de samenwerking met de stad efficiënter in.

Deze verandering van houding en gedrag geldt niet alleen voor ambtenaren, maar ook voor het college en de raad. Dit zijn belangrijke voorwaarden om duurzame relaties op te bouwen met de stad.

Vormen van samenwerken

We hebben een indeling gemaakt van verschillende vormen van samenwerking. Het werkt als een kompas en geeft richting aan de gewenste manier van samenwerken. Het kompas zorgt ervoor dat we vaker kiezen voor meer invloed van Utrechters. Samen met Utrechters kiezen we de best passende samenwerkingsvorm voor dat moment. Zo is voor iedereen duidelijk hoe we samen stad maken en wie waarvoor verantwoordelijk is of mag zijn.

We noemen deze indeling het ‘kompas voor zeggenschap’.

De indeling bestaat uit 7 vormen. Bij de eerste en laatste vorm is er geen samenwerking: hierbij ligt de uitvoering helemaal bij de gemeente, of helemaal bij de Utrechter. Er zijn dus 5 vormen waarbij we samenwerken.

Samenwerking waarbij Utrechters verantwoordelijk zijn

Overheidsmiddelen 
Utrechters nemen initiatief en verantwoordelijkheid. De gemeente geeft alleen subsidie of stelt ruimte of andere hulpmiddelen beschikbaar. Hierover maken we afspraken met de initiatiefnemers.
Overheidsparticipatie
Het initiatief en de verantwoordelijkheid ligt bij de Utrechters. De gemeente werkt mee door bijvoorbeeld mee te denken en informatie en ervaring te delen. De gemeente kan ook subsidie geven. De gemeente maakt hierover afspraken met de initiatiefnemers.

Samenwerking waarbij Utrechters en gemeente samen verantwoordelijk zijn

Samen aan zet
Utrechters en de gemeente werken samen. Ze zijn allebei verantwoordelijk binnen gemaakte afspraken.  Ze houden ook allebei rekening met de wensen van de verschillende Utrechters.

Samenwerking waarbij gemeente verantwoordelijk is 

Burgerparticipatie
De gemeente is verantwoordelijk. We nodigen Utrechters uit om samen te werken. We zorgen daarbij dat verschillende wensen en verschillende groepen Utrechters betrokken zijn. De gemeente neemt uiteindelijk een afgewogen besluit.
Peilen
De gemeente is verantwoordelijk. We doen een peiling onder veel verschillende Utrechters. Dit betekent dat de gemeente op verschillende manieren (online en offline) vragen stelt. Bijvoorbeeld op straat of in gesprekken met kleinere groepen mensen met verschillende wensen. Zo horen we ook geluiden die ons niet vanzelf bereiken en laten we Utrechters met elkaar in gesprek gaan. We gebruiken ook signalen die we al hebben vanuit de stad. Op basis van dit brede onderzoek naar alle wensen, neemt het college en/of de raad een afgewogen besluit.

Geen samenwerking

Utrechter aan zet
De gemeente heeft alleen een controlerende of wettelijke rol zoals een vergunning verlenen of handhaven. 
Gemeente aan zet
De gemeente voert een wettelijke taak uit die alleen de gemeente mag uitvoeren. Denk bijvoorbeeld aan de uitgifte van paspoorten.

Gemeente verantwoordelijk: vaker peilen

Bij plannen waarbij de gemeente verantwoordelijk is, kiezen we vaker voor peilen dan voor burgerparticipatie. De gemeente wil namelijk een grotere rol in de afweging van verschillende belangen. Niet iedereen kan of wil meedoen met burgerparticipatie. 

Hoe hebben we dit beleid gemaakt?

Voor het maken van dit beleid hebben we ideeën opgehaald bij veel verschillende Utrechters. Bijvoorbeeld bij Stichting Sleutelpersonen, Young Minds, wijkplatforms en via straatinterviews. Het kompas voor zeggenschap is samen met al deze Utrechters gemaakt.

Meer weten?

Wil je meer weten over hoe de gemeente samen met Utrechters de stad wil maken? Het hele beleid staat in de beleidsnota Samen stad maken, geen Utrecht zonder U. Hier lees je precies hoe we willen samenwerken, wat we daarvoor doen en hoe we dat willen bereiken. De gemeenteraad heeft deze nota vastgesteld op 27 juni 2024.

Hulp en contact Wijken

Telefoon

14 030

E-mail

wijken@utrecht.nl

Bezoekadres

Bezoek uw wijkbureau