Betaling aan de gemeente

U hebt een factuur, een herinnering of een aanmaning gekregen van de gemeente. En u hebt daar een vraag over. Hieronder beantwoorden we een paar vragen die wij vaak krijgen.

Betaaltermijn facturen

De standaard betaaltermijn voor facturen van gemeente Utrecht is 30 dagen. Hierop bestaan uitzonderingen, de juiste betaaltermijn staat op de factuur vermeld.

Komt u hierdoor in de problemen? Of hebt u hier vragen over? Neem dan gerust contact met ons op via 030 – 286 11 20, bereikbaar op werkdagen tussen 9.00 en 13.00 uur of debiteuren@utrecht.nl.

Hoe kunt u betalen?

U kunt op verschillende manier betalen. Hou bij het betalen rekening met de uiterste betaaldatum. Deze staat op uw factuur.

We werken met betalen via een QR-code. Deze staat op de factuur. Om te betalen hoeft u alleen de QR-code te scannen met uw smartphone of tablet.

Wat is een QR-code?

QR-code is een vierkant dat is opgebouwd uit zwarte en witte blokjes. Als u de QR-code scan, opent u automatisch een bijbehorende website.

Hoe werkt betalen via een QR-code?

U hebt u een smartphone of tablet (met internetverbinding) nodig met internetbankieren of mobiel bankieren.

  • U scant de QR-code die op de factuur staat met de camera van uw smartphone of tablet.
  • Er opent een betaalscherm of betaalapp.
  • U kiest uw bank.
  • U betaalt op de gebruikelijke manier via mobiel bankieren of internetbankieren.

Waarom betalen via QR-code?

Betalen via een QR-code is veilig, makkelijk en snel, doordat u niet zelf de betaalgegevens in hoeft te vullen.

Vragen?

Neem contact op met servicedesk.financiën@utrecht.nl.

We werken met 'Tikkie incasso'. Dit is een app om betaalverzoeken mee te doen.

Voorwaarden

  • u hebt een Nederlandse bankrekening
  • u hebt een smartphone
  • uw 06-nummer of e-mail is bekend bij de gemeente Utrecht
  • de betaaltermijn van uw factuur is (bijna) verstreken

Hoe werkt Tikkie?

  • u ontvangt een sms of e-mail met een betaallink
  • u klikt op de link en betaalt via iDEAL de factuur

Waarom via Tikkie betalen?

Via Tikkie kunt u op een snelle en simpele manier het bedrag betalen. Betaalt u meteen? Dan voorkomt u dat we een incassobureau moeten inschakelen.
Het is niet verplicht om via Tikkie te betalen. De link is veilig om te gebruiken, bekijk de privacyverklaring van Tikkie

Hoe kan ik mijn 06-nummer of e-mail doorgeven?

Uw 06-nummer of e-mail kunt u via servicedesk.financiën@utrecht.nl doorgeven aan ons.

Vragen?

Neem contact op met servicedesk.financiën@utrecht.nl, ook als de link niet meer werkt (verlopen is). Ga voor meer informatie naar de website van Tikkie.

U kunt niet reageren op de sms die u hebt ontvangen.

Stuur een e-mail naar fd.debiteuren@utrecht.nl met daarin:

  • uw debiteurnummer en
  • uw vraag om automatische incasso.

Ons Incassant-ID is: NL42ZZZ302803530000.

Let op: automatische incasso regelen kan minimaal een week (5 werkdagen) kosten. We hebben per product een aparte aanvraag van u nodig.

Veelgestelde vragen over facturen

Een niet-financiële vraag kan de opdrachtgever het beste beantwoorden. De contactgegevens van de opdrachtgever staan meestal bij de ‘Omschrijving’ op de factuur.
Gaat uw vraag over:

  • een Wabo-vergunning, afval, een begraafplaats, erfpacht of het huren van sportlocatie?
    Neem dan contact op met de gemeente via telefoonnummer 14 030 of via ons reactieformulier.
  • de verwerking van uw betaling, bankgegevens op de factuur of bijvoorbeeld de btw?
    Stuur dan een e-mail met uw vraag naar servicedesk.financiën@utrecht.nl.
    Of gebruik het Bel mij terug-formulier. Met dit formulier kunt u zelf de dag en tijd kiezen dat wij u bellen. Dan kunnen wij u aan de telefoon direct helpen.
    Bel mij terug

    Wilt u toch zelf de Servicedesk Financiën bellen? Bel dan naar telefoonnummer 030 - 286 11 20. We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 9.00 en 13.00 uur.

U kunt de adreswijziging voor facturen pas aan ons doorgeven als het nieuwe adres verwerkt is in de Basisregistratie Personen (BRP, vroeger Gemeentelijke Basisadministratie of GBA genoemd).
Gaat het om facturen voor een bedrijf of ondernemer, dan kunt u ons een nieuw factuuradres doorgeven zodra dat adres verwerkt is in het Handelsregister (Kamer van Koophandel).

U geeft de adreswijziging schriftelijk aan ons door, altijd met uw debiteurnummer. U kunt de wijziging per e-mail doorgeven.
Of stuur uw adreswijziging met de post naar:

Gemeente Utrecht
FIJ Financiële administratie, betalen en ontvangen
Postbus 10080
3505 AB Utrecht

U kunt met een bezwaarschrift aangeven dat u het niet eens bent met de aanslag, factuur of besluit van de gemeente. U kunt hier lezen hoe en wanneer u bezwaar kunt maken.

Bezwaar maken kan alleen online of schriftelijk.

Let op: ook als u bezwaar maakt, moet u de aanslag betalen binnen de betaaltermijn (kijk op uw factuur). Als de gemeente uw bezwaarschrift 'gegrond' verklaart, krijgt u het bedrag terug dat u ten onrechte betaald hebt. 

Wilt u uw factuur digitaal ontvangen? Stuur een e-mail naar servicedesk.financiën@utrecht.nl. Vermeld in uw e-mail:

  • e-mailadres waarop u de factuur wilt ontvangen
  • uw naam, adres en woonplaats

Laat ons weten welke factuur u kwijt bent. Wij mailen u dan zo snel mogelijk een kopie van uw factuur. 

Vraag kopie factuur aan

Gemeente Utrecht heeft veel rekeningnummers in gebruik. Op onze herinneringen staat altijd hetzelfde rekeningnummer, namelijk: NL 57 BNGH 0285 1782 61. Voor betalingen na een herinnering is dit het juiste rekeningnummer. Als u betaalt naar het rekeningnummer dat op de factuur staat is dat ook goed.

De gemeente Utrecht is op 1 januari 2020 overgestapt naar de BNG Bank. Hierdoor zijn onze bankrekeningnummers veranderd. Onze nieuwe rekeningnummers ziet u op uw factuur of nota staan. Of bij de automatische afschrijving of overboeking.

Wat betekent dat voor u?

  • Maakt u zelf geld over naar ons? Gebruik het nieuwe rekeningnummer. Pas hierbij ook de tenaamstelling aan en het opgeslagen rekeningnummer.
  • Maakt u gebruik van automatische incasso? Dan hoeft u niets te doen. U ziet ons nieuwe rekeningnummer bij de afschrijving.
  • Ontvangt u een uitkering of op andere manier geld van ons? Dan ziet u ons nieuwe rekeningnummer bij de overboeking staan.

Hulp en contact Financiën

Telefoon

030 - 286 11 20

Bereikbaar op werkdagen tussen 9.00 en 13.00 uur

E-mail

servicedesk.financiën@utrecht.nl